Kajak längs Fårös östra kust juli 2015

Fåröpaddling del 2, fortsättning på förra årets tur. Möte med plastdelfin, tunga fötter och en skymt av Bergmanhus och sälar.

Av: Tagetes

En så här gullig och glad delfin kan man råka på i Östersjön! Den får symbolisera glädjen och friheten på havet.

Nu ska vi fortsätta vår Fåröpaddling från förra året, då vi paddlade den fantastiska rauksträckan Lauters - Skär. Vi har ordnat skjuts till Skalasand och sjösätter kajakerna där. Skalasand är en superstrand, cirka en km lång, glest med badgäster eftersom det finns farliga underströmmar. Ofta är det sköna vågor här även nära stranden, men idag är vattnet stilla.

Vår bas på Gotland är huset på Strandvägen i Fårösund. Dit har vi nu ungefär 30 km. Fårös södra och östra kustlinje består mest av långgrunda stränder och vikar, flikar och uddar med sand eller klappersten.

Medan vi paddlar mot första udden cirklar en enorm rovfågel över oss, försöker se den i kikaren men att sitta och kolla rakt upp i en kikare i en guppande kajak visar sig vara väldigt obehagligt, så jag får nöja mig med att det troligen var en örn. Storleken visade sig tydligt när en "liten" vråk försökte jaga bort den.

När vi rundar udden är vi i Sudersandsviken, den största och mest kända badstranden på Fårö. Den är minst tre km lång och väldigt långgrund. Vårt motto har alltid varit att undvika gyttret av folk på Sudersand och vi tar genvägen rakt över bukten. Det är här ute vi träffar den glada delfinen, som säkert slitit sig från ett barn.

Vi pustar ut efter motvinden och träffar på dessa tunga fötter i en liten hamn nedanför Gåsemora. Men rutten tång jagar oss vidare till en bättre fikaplats.

Vackra färger nedanför Kutens i Alnäsavik. Här träffar vi på två kajakpaddlare som hade Vänern som hemmavatten.

Längs vissa partier av denna del av Fårökusten finns mängder av perfekta tältplatser, uppe på det torra gräset i klapperstensfältens översta nivå, nära vackra stenmurar med gula vägglavar, knotiga tallar och utsikt över havet. Det gäller bara att hitta dem när man kommer sjövägen, för nerifrån havet ses bara sten, sten, sten.

Kanske i lite väl stenigt. Men om man tittar åt andra hållet ser det bra ut.

Vi har i lugnt tempo paddlat ca 18 km med långa pauser för fika och lunch. Nu väntar kalldopp, kallöl och sedan lite god middag. Platsen heter Hammars och Bergmanhuset ligger inte långt borta.

Efter morgondopp och frukost paddlar vi vidare söderut. Vi är utanför Dämba och siktar på Ryssudden. Passerar en kvarglömd bunker, kan ju vara bra att ha någon kvar kanske.

På Ryssuddens spets växer en fikonbuske som jag skrivit om tidigare, nu kommer bildbeviset, den existerar! Inhägnad, omhändertagen, med en liten mur runt. Är det någon som känner till dess historia?

Eftersom vi har gott om tid tar vi omvägen till Bunge aur (eller Bungeör) som är en rar liten ö i sundet mellan Gotland och Fårö. Denna lilla idyll får bli vår lunchplats. En annan ännu mindre ö som ligger två km öster om Bunge aur, kallas Dämba Misslauper. Där finns sälar och vi ser dem som avlånga svarta klumpar med hjälp av kikaren.

På Bunge aur finns en trasig pir som ändå ger oss lä för att lägga till och dra upp kajakerna. Här finns små fina byggnader, vackra blommor, lummig grönska, doft av timjan och gulmåra och en speciell frid. Det verkar som om man kan bo här efter kontakt med Hembygdsföreningen.

Vet inte riktigt vad detta är för märklig byggnation. Hemgjort sjömärke? Nedan en liten axveronika.

Efter lunch med tomatsås, nudlar och rökt fårfiol paddlar vi i motvind tillbaka till Strandvägen 21 i Fårösund. Dagens etapp blir ungefär 15 km.

2015-07-20 16:38   hiwl2002
Vilken underbar tur! Vackra bilder som får mig riktigt paddling sugen:)

2015-07-21 23:05   xblp
Härliga bilder och inspiration för oss som bor i Fårösund med omnejd.

2015-07-22 09:06   Aekma
Vackra, inspirerande bilder!

Jag tog mig friheten att dela detta inlägg i vår Facebook-grupp "Gotland Outdoor" där vi har samlat folk som gillar att vara ute i det fria här på ön :)

Ha det fint!

2015-07-22 13:15   Tagetes
Tack, kul om det kan inspirera! Inget att vänta på, ta er kajak och kör ut! Lotta

2015-07-23 13:35   KGoransson
hoppas du tog upp plastleksaken. Finns tillräckligt med plast i havet redan som det är.

Svar 2015-08-06 18:50   Tagetes
Självklart! :)

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.