Nyhet > 2020-05-20

Information från Länsstyrelserna i Dalarna och Västerbotten

Här är information från Länsstyrelserna i Dalarna och Västerbotten vad gäller fjällstugor, naturum med mera i coronatider.

Information från Länsstyrelsen i Dalarna

På grund av covid-19-pandemin kommer Länsstyrelsen inte att öppna naturum Dalarna i Siljansnäs och naturum Fulufjället i sommar. Vid naturum Fulufjället kommer det dock finnas personal på plats utomhus för att kunna svara på frågor och ge tips om området.

– Vi har ett stort ansvar att följa Regeringens och Folkhälsomyndighetens regler och rekommendationer om att minska smittspridningen. Därför har vi tagit beslut om att stänga våra naturum i sommar, säger Björn Forsberg, chef för avdelningen för naturvård på Länsstyrelsen.

Fiske och tältning är dock tillåtet som vanligt och personal finns på plats i Fulufjällets nationalpark.

Naturum Dalarna.

Naturum Fulufjället.

Länsstyrelsens stugor vid Hävlingen och på övriga platser i dalafjällens naturreservat hålls fortsatt stängda, åtminstone fram till den 20 juni.

Den kvoterade flugfiskesträckan i Storån som skulle öppnat den 6 juni stängs också helt fram till den 20 juni. Länsstyrelsen inväntar Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför sommaren, innan beslut fattas om öppethållande efter den 20 juni.

– I dagens läge med en pandemi har vi som myndighet ett stort ansvar att verka för de restriktioner om att begränsa resande som finns tagna av Regeringen och Folkhälsomyndigheten, säger Björn Forsberg, avdelningschef vid Länsstyrelsen. Våra fjällstugor och fisket i Storån är omtyckta resmål med besökare från hela landet men vi upplever att det finns en stor förståelse för beslutet i den här speciella situationen.

Mer information.

Information från Länsstyrelsen i Västerbotten

Unik häckning av vitryggig hackspett på ön Stora Tuvan i naturreservatet Umeälvens delta. Ön är stängd för besök till 15 juni med undantag för stigen i den östra kanten.

Mer information med kartinfo.

Fjällstugorna i fjällen och skogslandet kommer fortsatt att hållas öppna, men man avråder från planerade stugturer och råder att ersätta dem med en eller flera dagsturer i stället. Detta på grund av att stugorna är trånga och har begränsade möjligheter att hålla god hygien och avskildhet, vilket kraftigt ökar risken för smittspridning. Dessutom saknas ofta mobiltäckning så vid sjukdom kan det vara svårt att kalla på hjälp och det kan ta lång tid för hjälpen att nå fram.

Vindelvaggileden

Nycklar lämnas inte ut till stugorna efter Vindelvaggileden i Vindlfjällens naturreservat tills vidare. Stugorna som ingår i nyckelsystemet är: Rävfallsstugan, Östra Vitnjul, Mankeforsstugan, Dalavardo.

Mer information.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar