Hur är det med navigationskunskaperna?

Intresset för friluftsliv ökar men trots att fler törstar efter en fritid ute i naturen, har oroväckande få de kunskaper som krävs för att kunna utöva sitt intresse säkert. 1 av 3 uppger exempelvis att de har ganska eller mycket dåliga navigationskunskaper.

Intresset för naturnära upplevelser fortsätter att öka men trots att fler törstar efter en fritid ute i naturen, har oroväckande få de kunskaper som krävs för att kunna utöva sitt intresse säkert. Nära hälften av svenskarna anser att de lever att aktivt liv utomhus, men samtidigt uppger hela 1 av 3 att de har ganska eller mycket dåliga navigationskunskaper. Detta visar en undersökning utförd av Upplevelseinstitutet på uppdrag av SILVA.

Att spendera tid ute i naturen fortsätter att vara en populär fritidssysselsättning. Nära hälften av svenskarna bedömer att de idag lever ett aktivt liv utomhus, men trots det växande friluftsintresset är det många som saknar nödvändiga förkunskaper kring navigation i skog och mark. Var tredje svensk uppger nämligen att de är osäkra på hur de ska använda karta och kompass för att navigera i naturen. Det visar en aktuell undersökning från Upplevelseinstitutet utförd på uppdrag av SILVA.

Att friluftsintresserade människor ger sig ut i naturen utan grundläggande navigationskunskaper har lett till en oroväckande ökning av antal räddningsaktioner. Statistisk från Polismyndigheten visar att fjällräddningens utryckningar fördubblades under förra sommaren. *

Under 2017 skedde rekordmånga utryckningar då fjällräddningen i Norrbotten fick bege sig ut hela 448 gånger. Sommaren var särskilt intensiv med i snitt 1,3 uttryckningar per dag för att hjälpa fjällvandrare i nöd. Bristande erfarenhet och dåliga förberedelser är bidragande
faktorer till det ökade antalet utryckningar.

• Att fler personer hittar ut i skogen och på vandringsleder är självklart väldigt roligt. Dock gäller det att komma ihåg att goda förberedelser och grundläggande navigationskunskaper är A och O för ett säkert friluftsliv. Idag finns det många bra kartappar och mobila GPS:er, men man kan inte alltid förlita sig på teknik som drivs av batterier om något oförutsett händer längs vägen. Spara på telefonens batteri för en eventuell nödsituation och navigera genom att använda karta och kompass. Vi arbetar aktivt för att höja den allmänna kunskapen och försöka bidra till att fler kan njuta av vår natur på ett tryggt sätt, säger Madelene Öhlin, marknadsansvarig på SILVA.

3 navigationstips

1. Välj rätt kompass.
Det finns olika kompasstyper med olika funktioner och svårighetsgrad. Börja med en enklare kompass, en s.k. linjalkompass.

2. Planera rutten i förväg.
Studera kartan och lär dig tyda karttecknen (symboler). Märk ut din rutt och planera in lämpliga viloställen och fina utkiksplatser.

3. Öva på att läsa karta och kompass.
För att hålla kursen och undvika att gå vilse är det viktigt att du övar på att läsa kartan och hur kompassen fungerar.

Silva har en enkel guide på engelska hur du navigerar med kompass. Till Navigation Guide.

Diskutera navigering i Utsidans forum.

2018-05-18 18:29   Kal-P-Dal
"Idag finns det många bra kartappar och mobila GPS:er, men man kan inte alltid förlita sig på teknik som drivs av batterier om något oförutsett händer längs vägen. Spara på telefonens batteri för en eventuell nödsituation och navigera genom att använda karta och kompass."

Om man har något med sig som drivs av batterier och detta något är viktigt - då har man med sig reservbatterier. Det kan vara en GPS men det kan också vara en ficklampa. Är det mycket viktigt har man med sig 2. Tex 2 GPS:er eller 2 ficklampor.

Jag håller med om att mobilen sparar man längst.
Karta och kompass tar jag alltid med men jag förlitar mig inte på mina navigeringskunskaper i trängt läge. Använder hellre en reserv GPS.

Mvh thomas

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar