Expedition > 2017-11-28

Hon går 150 mil och trotsar sina handikapp

Carla Cat Carlsson är på väg på sitt livs största utmaning. Hon ska gå ensam från Norrköping till Kiruna under årets mörkaste årstid. Trots funktionsnedsättningar och hälsoproblem har hon bestämt sig för att övervinna hindren, gå 150 mil och samla in pengar till Hjärnfonden.

Carla Cat Carlsson har startat en av sitt livs största utmaningar när hon ensam, till fots med en pulka hjul ska från Norrköping till Kiruna under årets mörkaste årstid. Trots flera problem med hälsan och funktionsnedsättningar har hon bestämt sig för att övervinna hindren i sitt liv, gå 150 mil och samla in pengar till Hjärnfonden. Carla är högfungerande autistisk med ADD, en form av ADHD. Hon är också astmatiker, har ledbesvär, migrän och generell ångest.

Carla har förberett sig i tre år för sin långa vandring. Hennes handikapp i form av bland annat problem med balans, tidvis minskad orienteringsförmåga, grav närsynthet, ljus- och värmekänslighet samt kronisk smärta kräver ytterst noggranna förberedelser och utrustning.

- Jag gillar kyla och mörker, det passar dessutom väldigt bra med mina funktionsnedsättningar, därför väljer jag att vandra under vintermånaderna. Jag gör detta också för att uppmärksamma och öka kunskapen om hjärnans många osynliga sjukdomar och funktionsnedsättningar och för att samla in pengar till hjärnforskningen, säger Carla Carlsson.

Utrustningen är noggrant handplockad för att kunna avlasta de olika funktionsnedsättningarna. Valen av vandringsstavar, skor och väskor är noga anpassade för att ge en bättre hållning och avlastning för kroppen och diverse smärtor. Hon har också fått specialanpassade glasögon, värmepåsar och ett större tält. Tältet ger lite större rörelseutrymme vilket är bra Carla också lider av dyspraxi, en funktionsnedsättning som innebär att hon har svårt att koordinera sina muskelrörelser och ofta har omkull saker. I utrustningen ingår också en kamera med flera stabiliserings funktioner som gör att även en darrig hand ska kunna återge skarpa bilder. För orienteringen och säkerheten bär hon med sig både nödraketer, karta, kompass, GPS, nödsändare, visselpipa och ett flertal andra mindre säkerhetsåtgärder. Utrustning och kläder kommer behandlas med reflexspray för att bättre synas i mörkret.

Hon startade från sin hemstad Norrköping den 11 november och går via Eskilstuna, Gävle och norröver längs med Höga Kusten, via Haparanda och mot Kiruna. Vandringen planeras ta cirka 26 veckor.

Just nu (28/11) är hon framme i Västerås.

Här på Utsidan har hon skrivit om sina förberedelser i bloggen "Med osynlig handikapp i vildmarken" och några inlägg sen hon startade vandringen.

Det går att följa henne med SPOT.

Hennes blogg på engelska, panicmode.se.

Här kan du stöda insamlingen av pengar till Hjärnfonden.

2017-11-28 17:55   OBD
Tack för att jag fick träffa dig Carla!
Lycka till på din fortsatta resa.

Svar 2017-11-28 18:37   Mummis
Tack själv, mycket trevligt!

2017-11-28 18:37   Mummis
Bloggen är bpde på svenska och alla andra språk, man näkqn välja själv.
Jag startade den 14 november pga diverse förseningar. Framme i Västerås var jag i söndags, den 26e, är still oga jag väntar på att regnet ska dra förbi, vilket innebär att jag fortsätter mot Gävle genom Gysinge/Färnebeparken på torsdag..