Hon cyklar jorden runt för kvinnors rättigheter

Fredrika Ek som vi skrivit om tidigare har nu cyklat över 1000 mil under de sex månader hon varit ute. Ett äventyr som inte enbart syftar till att uppfylla egna drömmar - utan också till att ge andra kvinnor möjligheten till att förverkliga sina.

Foto: Fredrika Ek

1000 mil och 6 månader har nu passerat sedan hon inledde äventyret. Med allt från tält till tandborste på cykeln trampade Fredrika Ek igång den soloexpedition som under 2-3 år tar henne över fem kontinenter jorden runt. Ett äventyr som inte enbart syftar till att uppfylla egna drömmar - utan också till att ge andra kvinnor möjligheten till att förverkliga sina.

Trygga Sverige är nu ett minne blott för Fredrika, 23, som för tillfället befinner sig i Kirgizistan. Efter att ha lämnat Europa korsade hon inledningsvis norra Turkiet och Iran. Genom Turkmenistans öken tog hon sig därefter in i Centralasien och vidare genom de forna sovjetstaterna. Den sista månaden har hon spenderat i Tadzjikistan och Pamir-bergen, där bergspassen på över 4 000 meters höjd avlöst varandra på löpande band.

Att korsa Asien kräver visserligen sina timmar i sadeln. Men för äventyraren själv är cyklingen i sig sekundär.

- Cykeln är mitt verktyg. Det är friheten, naturupplevelserna och mötet med människor och kulturer jag vill åt, säger Fredrika. Och nog har hon fått vad hon söker.

Stjärnklara tältnätter på solvarma sanddyner, långsam cykling genom den majestätiska Pamir-kedjan, och otaliga kvällar och nätter spenderade i hemmen hos nyfikna lokalbor är axplock på vad färden genom Asien inneburit.

-Inte en dag är den andra lik. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att lära känna nya platser, människor och kulturer. Eller mig själv, säger Fredrika.

I Asien har även utmaningarna varit mer extrema än tidigare. Med allt från den islamska klädkoden i Iran och språkförbistringen på den Uzbekiska landsbygden - till den 50-gradiga hettan i Turkmenistans öken och den tunna luften på högplatån i Tadzjikistan.

-Det här var den delen av resan jag på förhand drömt mest om. Jag visste att det skulle bli tufft och att jag ständigt skulle få sätta min egen förmåga på prov. Jag hade höga förväntningar men de har överstigits långa vägar. Just nu blickar jag vidare mot Kina, ett extremt land som kommer bli ett helt äventyr i sig, säger Fredrika.

Resan gör hon inte enbart för sin egen räkning. Hon cyklar till förmån för organisationen ActionAid som arbetar globalt för att hjälpa flickor och kvinnor ur fattigdom och förtryck. Insamlingen närmar sig nu 100 000 kr och målet är satt till en halv miljon insamlade kronor innan hemkomsten till Sverige.

Här kan du läsa Fredrikas blogg

Titta på bilder på hennes instagramsida.

Fredrikas facebooksida

2015-09-22 19:32   MonicaKa
En välskriven blogg, och vilken härlig person, kontakterna med människor verkar som äkta fina möten! Läs och njut av bilderna!

2015-09-27 09:57   Hennke
Att hon pushar sig själv, stödjer en god sak, hamnar i vad som verkar vara sjukt härliga och genuina möten - och dessutom styr upp en riktigt jäkla proffsig dokumentation av allting! Riktigt inspirerande, you go Fredrika!

2016-05-10 15:49   surfaren
För kvinnors rättigheter...ja, det var säkert därför hon gav sig iväg..

Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Crime walk på Romeleåsen

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. 2 kommentarer