Highpointing genom Sverige

Åren 2018-2020 genomförde jag två projekt, highpointing och Sveriges ytterpunkter. I denna artikelserie berättar jag om min resa upp och ner och tvärs över Sverige och allt där i mellan.

Av: Minna Kinnunen

Highpointing genom Sverige - Inledning

För tre år sedan gick jag igenom en svår period. Någonting var fel i mitt liv, men jag kunde inte riktigt sätta finger på vad det var. Mina tankar spretade överallt och jag kände ett behov för nya mål i livet. Då råkade jag hitta ett blogginlägg om någonting som heter highpointing och det fångade mitt intresse på en gång.

Highpointing kan innebära olika saker, poängen är att man gör den högsta punkten i en viss serie. I Sverige brukar highpointing gå ut på att göra den högsta punkten i varje landskap men det är naturligtvis fritt fram att bestämma vilken serie man vill göra. Jag gillar detta med landskap så då fick det blir just landskap för min del.

Det att jag snart efter det upptäckte att det som var fel i mitt liv var att jag hatade mitt jobb dämpade inte min entusiasm att göra highpointing, lite tvärtom faktiskt. Jag sade upp mig och hade ingen idé överhuvudtaget vad jag ville jobba med om jag inte ville jobba med det jag hade jobbat med, då var det bra att ha någonting helt annat att göra för att återhämta mig från det gamla jobbet.

Dessutom fick jag massor av ledig tid. Genom sparade semesterdagar och övertid fick jag i princip hela sommaren ledig, timingen kunde inte ha varit bättre för ett nytt projekt!

När jag ändå höll på att åka runt Sverige, passade jag på att även göra Sveriges ytterpunkter.

I artikelserien kommer jag att berätta lite om varje punkt, i vissa fall väldigt lite faktiskt men desto mer om andra. Några går att nå med bilen, då finns det inte mer friluftselement i bilden än att man är utomhus. Men några andra kräver vandring på riktigt, för det är just så jag gjorde allt - till fots. Ja förutom dom där jag parkerade på toppen...

Highpointing i Sverige - landskap

1797

Jämtland

Riksröse 155B vid Storsylen

(Highpeaking: Storsola 1727 m)