Artiklar > #Hemäventyr – Äventyr runt husknuten på ett ...

Aldrig tidigare har väl orden hemester och svemester använts så flitigt som i år. På grund av den rådande pandemin kommer vi semestra mer än någonsin i det egna landet. Nu är just Svemester kanske inget nytt för Utsidans medlemmar som redan vet hur mycket det finns att upptäcka i vårt vackra och avlånga land. Speciellt i fjällvärlden kanske.

Under våren har vi dock inte fått resa långt, vilket har gjort att flera har upptäckt tjusningen med hemester – semester på hemmaplan!

Hemester innebär att man inte behöver planera sin resa – ofta går det att göra spontant med bilen eller kollektivtrafiken, så några bokningar i förväg krävs inte – det är bara att följa sina infall och ge sig iväg! Men även även på hemmaplan finns det skäl att tänka lite extra på säkerheten, för även där kan det oförutsedda hända.

Ska du ut och vandra eller paddla under flera dagar i ditt närområde? Se till att du tar den turen på samma allvar som en tur till Sarek – för att både du och dina närstående ska ha glädje av din hemester!

Precis som för en fjälltur så bör man alltid ha en papperskarta och kompass med sig, det bör vara lika lika självklart som att man lämnar ett färdmeddelande, packar med sig första-hjälpen-kitet, kläder för alla väder och lite extra mat. Det kanske inte är ett nödfall som kräver extra mat – du kanske hittar den perfekta platsen och blir kvar ett dygn till. Det vore ju trist om brist på mat skulle förhindra det!

Mobiltelefonen är idag vår trognaste följeslagare: vår kommunikation med omvärlden, kamera, karta, kompass och nödtelefon. Men den är också känslig för stötar, vatten och den har jämförelsevis ganska dålig batteritid. Beroende på teleoperatör och plats i Sverige är mobiltäckningen inte heller tillfredställande överallt. Mobilen har även effekten att den följer vartenda steg du tar, på gott och ont. Ibland kanske man inte vill ha jobbmailen, fotbollsklubben och sociala medier som tursällskap.

Om du exempelvis ska till ett område där det är få människor som rör sig kanske du inte heller kan räkna med att få hjälp av en förbipasserande om du skadar dig. Därför kan det vara osäkert att använda mobilen för säkerhetsfunktioner, just på grund av att den inte är byggd för att tåla ett äventyr – då kan en satellitenhet vara ett bättre val. Och kanske lämnar du din mobiltelefon hemma istället och får ett avkopplande och frånkopplat äventyr!

Läs gärna mer om olika sattelitenheter och dess användningsområden i tidigare artikel