Genom Sveriges alla landskap för egen maskin

Linda Åkerberg har tagit sig 485 mil genom Sveriges alla landskap för egen maskin. Hon har vandrat, cyklat och paddlat. Torsdagen den tredje oktober stod hon vid sitt mål, Treriksröset!

Foto: Tony Öien - wilderness-stories.com

Linda har tagit sig 485 mil genom Sveriges alla landskap - till fots, på cykel och med kajak.

Lördagen den första juni startade Linda Åkerberg sin nära 500 mil långa resa genom Sverige. Torsdagen den tredje oktober stod hon vid sitt mål, Treriksröset!

Resan började vid Smygehuk i Skåne, Sveriges sydligaste punkt. Därifrån har Linda, helt för egen maskin, tagit sig uppåt landet till den nordligaste punkten Treriksröset. Längs vägen har hon dessutom passerat samtliga 25 landskap.

Det har varit en unik resa, då liknande långresor som tidigare gjorts endast fokuserat på söder till norr, eller vice versa. Denna resan täcker även in samtliga landskap. Troligen är Linda den första som tagit sig igenom vårt land på detta sätt, helt utan motordrivna fordon! Detta har bla inneburit att hon fått paddla kajak både mellan fastlandet och Öland och därefter vidare till Gotland.

Men med bara fyra dagar kvar på resan, höll den på att få ett plötsligt slut då en större mängd oväntad nederbörd föll över de nordliga bergen.

”Det snöade 3 dagar i sträck och redan tidigt den andra dagen blev jag varnad att inte gå över de återstående bergen. Jag trodde först att jag skulle behöva bryta, men fick hjälp att låna en cykel och kunde på så sätt ta mig runt bergen på ett säkrare sätt. Är det något jag lärt mig under det här äventyret är det att vara öppen för förändringar och inte se hinder som något negativt. När en dörr stängs, öppnas en annan. Tack vare vädret fick jag istället se bergen ifrån dalen och addera både Nordnorge och Finland till min resa!”, säger Linda Åkerberg.

Foto: Tony Öien - wilderness-stories.com

Syftet med resan har varit att undersöka och lyfta fram den Svenska naturen och dess möjligheter till äventyr, men kanske framförallt – visa på att det finns alternativ till långa flygresor.

Till bloggen på wilderness-stories.com/

2019-10-10 07:06   vandrafjäll
Härligt 👍 och ett stort grattis, vilken otrolig resa det måste ha varit.