Nyhet > 2008-09-12

Ge fan i våra vatten finansierar gäddforskning

Sportfiskarna och 12 svenska rockband har gett ut ett samlingsalbum under namnet "Ge fan i våra" vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård. Första projektet som de 300000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.

Av: admin

Tyvärr har gäddan, den populäraste sportfisken i Sverige, minskat kraftigt längs stora delar av ostkusten på senare år.
- Kunskapen om gäddbestånden är bristfällig och för att kunna genomföra effektiva fiskevårdsåtgärder och hjälpa gäddan att komma tillbaka behöver vi förbättra kunskapen. Därför känns det angeläget att satsa de insamlade pengarna i detta projekt, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Startskottet för projektet går 5 oktober då mer än 500 gäddfiskare samlas för gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I projektet pikereg.se (pike=gädda på engelska) kommer duktiga och engagerade sportfiskare och fiskeguider att bidra till genom att samla in data om sina fångster. Dels kommer de som deltar i projektet att föra journal över sina fångster och dels kommer gäddor som släpps tillbaka att märkas med ett litet märke under ryggfenan. När samma fisk registreras igen får forskarna reda på hur mycket den växt, om den har flyttat sig, i vilken kondition den är och så vidare.

Med uppgifterna från fångsterna kommer Fiskeriverkets forskare att kunna bedöma bland annat i vilket skick gäddbestånden är, hur storleksfördelningen ser ut, hur väl fisk som återutsätts klarar sig med mera.
- På sikt kan uppgifterna också användas för att utvärdera genomförda fiskevårdsprojekt och förändringar i fiskeregler och fisketryck, säger Lars Ljunggren från Fiskeriverkets kustfiskelaboratorium.

Idag är yrkesfisket efter gädda litet i Sverige och det är därför viktigt att samla in uppgifter om gäddbestånden från dem som fiskar efter gädda, det vill säga sportfiskare. Gäddan är den viktigaste sportfisken som de senaste åren bara ökat i popularitet.
- Gädda är en av mina egna favoritfiskar. Att Ge fan i våra vatten kan bidra till att förbättra situationen för gäddan känns riktigt bra, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna till skivan Ge fan i våra vatten.

Läs mer om projektet

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...