Går det att locka ut folk i skogen?

Jag upplever friluftsliv som starkt segregerat och funderar vad det kan bero på.

Av: abbafu

Våren-försommaren 2013 bestämde jag mig för att göra en längre cykelresa. Att det blev just det beor främst på att jag då för första gången på nästan 10 år ägde en cykel. (Det i sin tur beror på en krossad armbåge och svårigheter att hitta en cykel som passat min nu något deformerade arm.)

Min pappa gick in för det lika engagerat som jag med bla planering. Han kom med goda råd, letade reda på fakta och det fanns ingen hejd på hans engagemang. Och han hade ett önskemål - att jag skulle dokumentera resan. det var inget som ingick i mina planer men jag gjorde det i alla fall som eftergift, väl medveten om att han numer är ganska skruttig i kroppen. För att vara helt ärlig är det riktigt illa och eftersom jag inte vet hur länge han lever så var det en ganska lätt eftergift.

Efter hemkomsten lade jag upp allt på en blogg: http://envistant.wordpress.com/ som han läste med stor behållning.

Under den där resan började jag fundera på varför friluftslivet verkar vara så starkt segregerat. Antingen ägnar man sig åt det till 100% eller så gör man det inte och då är det närmaste man kommer "friluftsliv" kommunens anordnade motionsslinga på bekvämt underlag, anordnade skidbackar eller många mil på vägarna med husvagnen.

En orsak till varför det är så tror jag är att det är för att det uppfattas så ambitiöst! Det ska vara den dyraste och senaste utrustningen, "för annars går det inte".  Det ska vara antingen dyr frystorkad mat eller överambitiöst hemgjord. Och det finns en massa andra "måsten". "Det är så omständigt" har jag hört otaliga gånger när jag frågat varför de inte tar sig ut oftare.

Det är inte konstigt att människor skräms från det. De läser alla ambitiösa beskrivningar, går och köper allt det dyra  för att sen bestiga Kebnekaise med helt nya men "världens bästa kängor". Fler än en gång har jag hört vilka skavsår det ger och det smärtar bara man tänker på det. Friluftsliv behöver inte vara nytt eller ens dyrt. För det lilla duger det billiga på Rusta om det ens behövs! Friluftsliv måste börja i det lilla men det är det aldrig någon som berättar!

Jag läser själv andras beskrivningar med stor behållning men å andra sidan har jag varit aktiv under många år, med en längre paus när barnen var små.

Idag är det knappt någon av mina bekanta som ägnar sig åt friluftsliv i dess egentliga mening utan för dem handlar det mest om att ta en promenad där det råkar finnas en skog.  För dem handlar det inte om storslagen natur, dofter, ljud eller naturens skiftningar utan om att ta sig runt, att komma i mål.

Jag vill att människor ska komma ut, att de så småningen om får uppleva det jag gör. Med bloggen föddes idén att slå två flugor i en smäll, dels att jag själv ska komma ut mer och dels att på ett totalt oambitiöst sätt beskriva det jag upplever. Om jag kan locka ut en enda människa från asfalten så har jag lyckats.

2013-08-20 23:11   brigas
Så finns motsatsen.Igår på Skierfe mötte jag flickor klädda som för en promead på stan,i rejäla kängor,men medtights resp jeans med hål på knäna,mumsande äpplen, e skinnpåse slängd över axeln,stor kamera,lång sjal,sticktröja.Glada och nöjda och med världens spänst.Dan innan hade de rott en led som är bra många km,tre gånger,och räknade med en lika lång rodd senare samma dag.Undrar nyfiket hur resten av deras packning var,fick för mej att det absolut inte var lätt,nytt eller svindyrt det heller.Men upplevelserna var nog på topp.

2013-08-21 22:20   plingella
Bra skrivet!
Jag använder fortfarande t-röd i mitt gamla Trangiakök :) Fungerar alltid!

2013-08-23 17:54   nnn.sthlm
Det är absolut ett segregerat intresse. Men vi var ute (2 ledare) med fyra 17-åriga Tensta-kids på Fjällräven Classic nu i Augusti. De har hakat på oss några gånger tidigare på dagsvandringar på max 15 km utan packning, men vi kom i mål, sjungandes, efter 11 mil /5 dygn. För att de inte skulle må sämre än nödvändigt hade Outnorth fixat dem viktigaste prylarna (kängor, jackor, brallor, tält, kök) till ungdomarna, nu är de våra bästa ambassadörer i att få ut andra förortskids i naturen. De ses som (galna) hjältar av sin omgivning. Man måste visa vägen, bokstavligt talat. T-röd i all ära, det duger ekonomiskt sett, men det är rätt nice att få i ungdomarna käk på fyra minuter med gaskök.... :)

2014-05-03 23:21   LightDan
Väldigt fint att dela med sig av alla upplevelser.
Har du några bra ideer hur du ska få folk som tycker det är för dyrt och ambitiöst att komma ut att läsa bloggen? Hoppas det går bra.
Har själv ett projekt nu, ska ut en tur i sommar, minst 2 nätter och med utrustning som " alla" har hemma plus ryggsäck, skydd inkl regnkläder, sovsystem och matlagningsaker som får kosta max 1000 kr sammanlagt.
Det blir intressant att se hur det går. :-D Jag är helt övertygad om att det kommer att fungera.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar