Gammal goding

En avslappnad vintertur med familjen genom Vålådalsfjällen. Den här turen blir man aldrig trött på, hur många gånger man än går den. Nysnö, lagom kallt och härliga vyer och inte många som är ute.

Av: lorenzr

Vålådalsrundan

Vecka 8 gjorde vi vår årliga familjevintertur. Året innan hade vi gått Blåhammaren-Sylarna-Gåsen-Stensdalen, nu blev det fortsättningen i Vålådalsfjällen på gränsen mellan skog och kalfjäll. Trots att sportloven hade börjat, så träffade vi nästan inga människor alls på dagarna och även på STF stugorna var det mer eller mindre tomt.

När vi lämnade Östersund, så var det inte mycket med snö, mest barmark. Men natten före starten kom det snö, mängder med snö - precis som vi hade hoppats på.

En härlig lunch på Vålådalens mysiga turiststation, sedan bar det av mot Stensdalsstugan.

Mycket nysnö, vacker att se på, men blöt och tung som bara den. Vi drog med oss flera kilo snö under skidorna.

Nästan ensam på nybyggda fina Stensdalsstugan, familjebastu, middag och en otrolig vacker syn i gryningen.

På vägen till Vålåstugorna klart bättre snöförhållanden som nu medgav även fint glid. På vindutsatta ställen var dock snötäcket tunnt trots de senaste dagarnas snöfall.

Då vi hade kommit fram till Vålåstugorna så tidigt, så fanns det tid för en liten topptur upp på Smällhögarna för att beskåda ett vackert panorama över Jämtlandsfjällen i solnedgången.

På tredje dagens sträcka till Lunndörrsstugan träffade vi två polacker som gick åt motsatt håll. Vad glada de blev att träffa människor i ödsligheten! De hade inte träffat någon annan på hela sträckan varken den här dagen eller dagen innan (frånsett några andra övernattningsgäster i stugan) och var helt utom sig över ensamheten som de inte kände igen från polska bergen.

Att träffa på andra djur än ripor lyckades vi inte, men däremot att träffa på spår av järv. I alla fall något.

Sista förmiddagen bjöd på en enkel tur tillbaka till Vålådalen där en ny lyxig lunch avslutade turen.

Sammanfattningsvist: En avslappnad tur med korta dagsetapper och lätt packning (all mat kan köpas på STFs stugor) som lämpar sig väl som en första vintertur för den som kanske inte är så erfaren eller den som har mindre barn. Nästan mer en fjällpromenad än en tur. Men härlig!

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer