Nyhet > 2021-07-03

Funäsfjällen lanserar Fjällpass för ledcykling

I ett treårigt projekt har det arbetats med skyltning, underhåll och nybyggnation av leder i Funäsfjällen. I sommar tar ett ombildat ledbolag över driften av lederna. Med det införs Fjällpass Cykel: ett kort för ledcykling.

Foto:
Emrik Jansson

Förra sommarens besökstryck var stort. En särskilt stor ökning såg man av cyklister i Funäsfjällen. En mycket positiv trend, men som också innebar ett större slitage än tidigare. Lyckligtvis hade det i flera år lagts en plan för att kunna ta hand om en sådan tillströmning på lederna. Det har underhållits, dragits om leder och spångats över känslig mark. I tätt samarbete med markägare, samebyar och besöksnäring för att bygga hållbara leder, för att minska påverkan på naturen och öka upplevelsen av den.

I sommar går Projektet Affärsdrivande Multiarena in på sluttampen, efter tre års arbete. Där Funäsfjällens Ledbolag (en sammanslagning av skoterledsbolaget och spårgrupper för längd) tar över driften av cykel-, längd- och skoterleder. I det ingår både underhåll och utveckling av nya leder. En del i det är Fjällpass cykel som införs i sommar.

- Som gäst betalar du för fantastisk ledcykling i en storslagen fjällmiljö och för en hållbar och välmående fjällvärld i generationer framåt. Vi ersätter markägarna som upplåter en del av sin mark för cykling. Och våra ledvärdar finns ute på lederna och ser till att allt flyter på så att både människa, djur och natur mår bra. Här kan du med gott samvete uppleva fjällen utan att vare sig störa eller förstöra, säger Sven Erik Hammar, ordförande för Funäsfjällens Ledbolag.

I sommar kommer man i Funäsfjällen också jobba aktivt på att få fler att upptäcka alla områdets leder. För bortom de klassiska lederna finns många pärlor. I detta arbete är den nya appen Spår & Leder i Funäsfjällen en viktig del, tillika det nya skyltsystemet. Särskilt viktigt blir det då det väntas många gäster i sommar, vilket Sigge Jungell, VD Destination Funäsfjällen gläder sig över:

- Det är fantastiskt att få dela med sig av vår unika fjällmiljö och utveckla den. Fjällpasset för cykel möjliggör en återinvestering i våra leder. Tillväxtverket, regionen och kommunen har finansierat arbetet hittills.  Men nu kommer vi som cyklister kunna vara med och bidra till dess fortsatta utveckling, säger Sigge Jungell.

Priset för att cykla en dag är 100 kr för vuxen och 50 kr för barn (7-17 år). Säsongskortet kostar 900kr för vuxen och 450 kr barn. Fjällpass cykel kommer att kunna köpas digitalt i Funäsfjällens nya app: Spår & leder i Funäsfjällen samt på funasfjallen.se

2021-07-03 19:48   avslutad_210913
Eller så använder man allemansrätten och där är priset 0 kr per dag eller 0 kr för ett säsongskort. Bidrag till Sigge Jungells semesterkassa är förstås frivilligt.

2021-07-04 00:48   blimp
Ar detta en nyhet eller reklam?
Det brukar vara god publiceringssed att tydligt rubricera reklam som reklam. Det inkluderar aven "advertorials", som det heter pa engelska, och kanske ocksa pa svenska.

2021-07-04 11:54   Sewen
Har vandrat och skidat i Funäsfjällen årligen i snart tio års tid. Bra med ordentliga leder anpassade för cykel! Det blir enklare att ta sig fram för cyklisterna, skönt för vandrare att man separeras och slipper kliva i leriga cykelspår och så klart skonar det naturen om dom på hoj håller sig på markerade cykelleder.
Fattas bara att man lyckas gör nåt åt skotertrafiken vintertid som låter, oroar och stinker när man går på tur i området. Det är min stora oro, att området utvecklas mot ännu mer skoterturism och inte längre är det där barnvänliga, lugna området. Vill man ha kommers och puls får man hänga i Åre.

2021-07-08 21:17   HasseQ
Allemansrätten gäller såklart. Tråkigt att Utsidan har reklam för företag som vill lura folk att betala för sånt som är gratis.
Uppmanar alla till att inte betala för Allemansrätten !!

2021-07-12 00:15   niklaz
Det luktar reklam om detta och borde tydligt framgå tycker jag.

Andra bidraget som vann pris i artikeltävlingen "Svenska smultronställen". Här ett besök i naturreservatet Kungshamn - Morga utanför Uppsala. 1 kommentar
Det är aldrig för sent att få uppleva glädjen med stigcykling. Dimensionen av spänning, utmaning och upptäckarlust förstärker upplevelsen! 3 kommentarer

Mountainbike på Gotland

En bike park är under uppbyggnad utanför Slite på Gotland. Beräknas vara klar i december 2017. Här är resultat efter en provtur.
Vissa har behov att tänja på gränserna för vad som är möjligt. Kenny Belaey är en av dem.
Vi tar en titt på Lech am Arlberg och byn Zug i Österrike. Bara en exklusiv ort för de välbeställda eller något för alla?