> 2002-10-14

Friluftsmat för ryggsäck

Camilla Wikström delar här med sig sex mustiga middagstips som hon använde vid en vinterfjälltur, våren 2002.

Av: cwmint

Friluftsmaten behöver inte vara så trist som man tror. Om man vill förbereda lite grand hemma kan man få de mest strålande måltider ute på fjället eller var man nu är. Här kommer några recept, som använts av vår fjällgrupp under vinterturer, där vi bor i stuga, men dom flesta kan väl användas också i tält. Vi har märkt att dom flesta torkade köttprodukterna kräver ganska lång blötläggningstid alternativt koktid för att inte köttet skall vara hårt. Det går bra på vintern och i svalt väder att hälla lite vatten i en plastpåse eller tät burk tillsammans med köttet redan på morgonen. Då är det lagom uppblött till middagen. Vid varmt väder vet jag inte om jag vågar rekommendera detta, men någon timmas blötläggning bättrar nog på resultatet.
Små filmburkar rekommenderas till förvaring av kryddor mm. Blanda gärna hemma allt som kan blandas.
Det finns många sätt att torka mat. Det är enkelt att torka i ugn, men det drar ju en del energi.
Här har jag samlat recept från vinterns fjälltur (2002)

Oskars Risotto med tonfisk (4 pers)

Ris till 4 pers (3 dl)
2 burkar tonfisk
soltorkade tomater
torkad paprika
basilika
oregano, lök

Koka riset, tillsätt övriga ingredienser, krydda!

Camillas Kycklinggryta med nudlar (4 pers)

Tunna äggnudlar (koktid 3 min) till 4 pers
Torkad kycklingfilé, 2-3 filéer, 5-6 hg färsk eller fryst filé
Torkade grönsaker (hittade färdigtorkade på Ica Maxi, en liten påse som hette Fettuccini a la Bolognese)
1 påse Santa Maria Chicken Thai Wok spice mix.

Förbered hemma: Skär 5-6 hg kycklingfiléer i små bitar. Stek med ytterst lite fett, så att köttet är ordentligt genomstekt. Torka kycklingbitarna i ugn ca. 50 grader, 8-10 timmar, eller på annat sätt. (Jag förvarar det färdigtorkade köttet i frysen för säkerhets skull).
Ute: Blöt upp den torkade kycklingen med vatten en stund före tillagning. Blanda grönsaker och kyckling med lite vatten och låt det puttra så att kycklingen blir mjuk och grönsakerna ordentligt uppblötta. Koka äggnudlarna och häll av vattnet. Blanda kyckling och nudlar, häll i påsen med kryddmix (mängd efter smak, den är ganska stark).

Svens och Helénes Köttfärsgryta (4 pers)

Tunna äggnudlar (koktid 3 min) till 4 pers
5-6 hg färsk köttfärs
2-3 morötter
2 lökar
1 buljongtärning
1 msk tomatpuré
salt och peppar
Matlagningsyoughurt är gott till (men kan undvaras)

Förbered hemma: Stek köttfärsen utan fett. Torka i ugn 50 grader, eller på annat sätt. Strimla morötterna och löken. Torka som ovan.
Ute: Koka upp kött och grönsaker med lite vatten och buljongtärning, tillsätt tomatpuré, krydda. Servera med nudlarna.

Ann-Maries Lövbiff med svamp (4 pers)

700 g Lövbiff
Torkad svamp (t.ex trattkantareller)
Marinad av:
1½ dl soja 1 msk tomatpuré, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 dl vatten
Gräddsås i påse
Serveras med pasta eller ris

Förbered hemma: Marinera lövbiffen ca 10 timmar, Låt rinna av ordentligt (i durkslag) Torka det råa köttet i ugn, 50 grader, ca. 15 timmar. (Lägg på ett stekgaller gärna med långpanna under).
Ute: Blöttlägg köttet och svampen en bra stund före tillagning. Koka sedan ca 30 min i lite vatten. Häll av vattnet. Gör i ordning såsen och häll den över köttet och svampen. Servera med pasta eller ris.

Svens och Helénes Indonesiska Rendang (4 pers)

600 g ryggbiff i små fina bitar
Marinad av soja och vinäger
2 tsk curry
2 tsk ingefära
2 tsk socker
1 finskuren vitlök
1 tsk salt
1 dl mjölk (görs av kokosmjölkspulver eller torrmjölk
1-2 dl kokosflingor

Ris till 4 personer

Förbered hemma: Marinera köttet i marinaden 1-2 dygn. Torka i ugn 50 grader ca 8 timmar.
Ute: Blötlägg köttet några timmar före tillagning i 4-5 dl vatten. Fräs curry, ingefära, vitlök och socker. Häll i köttet och vattnet, koka 10 min tills det är ungefär 2-3 dl vatten kvar. Tillsätt kokosflingor, mjölk och salt på slutet. Servera med riset.

Bacon med fransk senapssås (2 pers)

Såsen: 2 tsk fransk senap, 1 köttbuljongtärning, 2½ dl vatten. Koka upp, red av med potatismjöl eller arrowroot.
Stek 1 pkt bacon (140 g).
Servera med ris eller pasta.

Hasses rensteksgryta (4 pers)

5 hg rökt renstek (håller sig flera dagar sommartid, och mycket länge på vintern)
1 påse gräddsåspulver (t.ex Blå Band)
Mjölkpulver enl anvisning på såspaketet
50 g matfett
Torkad svamp, t.ex trattkantareller

Gör såsen, krydda med trattkantareller, som smulas ned i såsen
Skär köttet i lämpliga bitar och blanda ner i såsen
Servera med någon form av pasta
Man kan naturligtvis använda något annat kött till detta, men i fjällen hör renköttet liksom till.

Lena rekommenderar:
Mama Rositas Kyckling med Curry. Det är färdiga portionspåsar som kan köpas i välsorterade affärer. Det finns fler sorter. Producent är Odalmannen AB.

2002-10-16 18:40   eriksjos
Betyg: 5
Kanon med lite nya recept! Alla låter goda!

2002-10-29 21:52   ERI
Betyg: 4
Tack Camilla! Det är aldrig fel med tips på mat för fjället ...

2002-10-30 16:23   Henke
Toppenrecept. Enkla instruktioner hur man gör. Sedan återstår ju bara hur det smakar???

2002-10-31 14:06   *zamilla*
Bra bra =)

2002-12-10 04:23   Cederling
Betyg: 3
Finemang! Just vad man behöver, lite läckra mattips för friluftsliv. Saknar däremot vegetariska alternativ och korta tillagningstider för just vintertider där man vill få i sig varm föda snabbt utan långa och ansträngande förberedelser.

2003-10-05 22:04   masmar1970
Mera recept :-)

2004-02-24 21:05   sockersmulan
Betyg: 4
Alltid kul med matrecept för utematen.
Personligen tycker jag det är lättare med vegetariska alternativ. Soya"kuddar" finns ju färdigtorkat i alla affärer, det finns dessutom färdiga patsa eller rissåser som är jätteenkelt snabbt att röra ner sist i pastan eller riset, bara å spara så mycket vatten som krävs i kokvattnet. det blir gott, vegetriskt (med bra proteinkälla) och billigt (till skillnad från mycket färdig frystorkad mat)

2010-06-20 20:52   mathog
Jättebra med recept att laga vid vandringar. Ska förbereda kycklinggrytan :)

Några veckor framöver kommer vi att lägga ut veckans macktips som förhoppningsvis kan inspirera till helgernas matsäcksinnehåll. Ut och njut!
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Det går att göra många matiga smörgåsar med varierande pålägg som passar bra för dagsturerna. Här är några tips! 2 kommentarer
Eric Tornblad har kommit ut med en ny bok - Snabblagat på tur - utgiven på Calazo förlag. Här kommer ett recept ur boken. 2 kommentarer
Det är hög tid att ta tillvara säsongens svamp och grönsaker. Torkning är en bra konserveringsmetod som ger lång hållbarhet och tar lite plats.