Expedition > 2017-07-02

Fredrika Ek har cyklat ett varv runt jorden

Långfärdscyklisten Fredrika Ek har passerat 4000 mil i cykelsadeln - en distans lika med ett varv runt ekvatorn. 4000 mil var också ett av målen som Fredrika satte upp på när hon startade sin soloexpedition i Sundsvall 2015. Men äventyret är långt ifrån över – nu väntar cykling i Afrika.

Långfärdscyklisten Fredrika Ek har i dagarna passerat 4000 mil i cykelsadeln - en distans lika med ett varv runt ekvatorn. 4000 mil var också ett av målen som Fredrika satte upp på när hon startade sin soloexpedition i Sundsvall den 8 mars 2015. Men äventyret är långt ifrån över – nu väntar cykling i Afrika.

Fredrika nådde 4000 mil den 22 juni, redan på dag 839 av de 1000 som hon först satt som mål. Milstolpen nåddes längs kusten i norra Peru – ett relativt platt område med mycket asfalt. Efter månader av cyklande upp och ner för höga bergspass i Anderna blev ”smörcykling” längs kusten den perfekta belöningen.

- 4000 mil lät som en overklig målsättning när jag satte igång. Men nu är jag där. Och då tyckte jag det var värt att fira lite. Jag tog därför in på ett vandrarhem här i Máncora innan jag inom kort beger mig till nästa kontinent - Afrika, säger Fredrika Ek.

Under resans gång driver Fredrika en välgörenhetsinsamling till förmån för organisationen ActionAid för att ge utsatta flickor och kvinnor möjligheten till ett drägligt liv utan fattigdom och förtryck. Målet var att få varje mil sponsrad med 100 kr, vilket skulle gett en total summa på 400 000 kr. Det målet nåddes för ett tag sedan. Summan är nu uppe i 463 321 kr.

Idén till äventyret formulerades för första gången då Fredrika under 2013 korsade Europa på cykel. De 400 mil som då tog henne genom åtta europeiska länder, över österrikiska Alperna och den utmanande Jakobsleden i norra Spanien räckte inte på långa vägar. Målet nu är att inom 1000 dagar gå i mål på samma plats hon startade (Sundsvall), då med en utmanande färd på över 4000 mil på fem kontinenter i ryggen.

Vi rekommenderar varmt att följa Fredrika på Instagram där hon lägger upp fantastiskt fina och inspirerande bilder på  @thebikeramble.

Det går också att följa henne på hemsidan

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer