Artiklar > Från hobby till företag - del 3

Från hobby till företag - del 3

Av: Filip G

Uteteknik är igång!

I slutet av förra artikeln stod jag inför två beslut som jag var tvungen att fatta inom kort. Det var att bestämma om jag skulle köpa in utrustning eller hyra till mina kurser, samt var jag ska bedriva verksamheten. Nu har jag köpt in kajaker och utrustning och platsen som jag kommer hålla till på är vid den fina sjön Magelungen i Farsta, söder om Stockholm. Jag hittade denna plats genom att kolla på kartan efter ett område som låg nära city, med bra kommunikationer, men som samtidigt hade både stora vatten- och skogsområden och landade tillslut på Ågesta. Efter möten och diskussioner med Ågesta Folkhögskola så har jag nu hyrt en del i en lokal av dem och jag är jättenöjd med läget.

Marknadsföringen

Detta har under hela processen varit, och kommer fortsätta vara, en svår nöt att knäcka. Här har jag suttit och spånat fram olika sätt att få ut budskapet om Uteteknik och hört mig för om vad som brukar fungera och inte. Det här är också en del av företagandet som ständigt förändras, och där du hela tiden hittar nya vägar och nya sätt för att marknadsföra ditt företag. Jag tror att i början så är det bästa att prova sig fram, var inte rädd att gå på minor i det här fallet. Det viktigaste är att ditt företag syns och hörs så mycket som möjligt. Som exempel, en smart sak som jag upptäckte var att göra en bilmagnet med min logotyp och hemsida på, som jag har sittande på bilen för det mesta. Ett billigt och enkelt sätt att marknadsföra ut till många, utan att behöva märka bilen.

Jag har en ganska bred målgrupp, vilket gör det än svårare att rikta min marknadsföring. Därför ser jag första året (åren) mycket som en lärdom i hur jag på bästa sätt når de som i slutändan är mest intresserade av att gå mina kajak- och friluftsteknikkurser. Nu jobbar jag mycket med sociala medier, men försöker också till exempel knyta kontakter med företag där vi kan hjälpas åt att nå ut.

Lärdomar

Jag har hela tiden vetat att det här är ett stort och kanske svårt åtagande som jag har inlett. Det är mycket som ska göras och ordnas, samt att jag inte har några tidigare erfarenheter av det här. Men det som överraskade mig mest var på vilket sätt allt hänger ihop. Det låter kanske självklart, men när jag var mitt i allt så upptäckte jag hur många saker som var beroende av varandra. Detta gjorde i sin tur att många saker drog ut på tiden och att jag inte kom igång med vissa saker inom den tidsram jag hade räknat med. Om jag till exempel har kontakt med någon och de ska återkomma med ett besked, så kanske det tar längre tid än väntat och jag måste höra av mig igen. Detta beslut ligger kanske som grund för någonting annat och sen kanske det blir samma sak där också. Skatte- och momsregistreringen är det tydligaste exemplet för mig när det kommer till detta. Så börja i tid!

Detta kopplas till nästa stora lärdom: om du vill att något ska hända så måste du ligga på. Det är du som vill och ska driva det här företaget, inte dina samarbetspartners eller kontakter. Därför ligger det i ditt intresse att saker ska hända, och då är det upp till dig att det gör det också.

Men den absolut störta lärdomen är att jag har upptäckt hur mycket jag verkligen vill driva mitt eget företag och hur taggad jag är på att förverkliga min dröm som jag har burit på i så många år. Drömmen om att få lära människor mer om kajakpaddling och friluftsliv.

Vi ses där ute!

Filip Gullstrand

www.uteteknik.se

Instagram: @uteteknik.se

Facebook: Uteteknik

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2018-05-17 09:45   Fraktal
Bra, intressant skrivet(som vanligt) Lycka till!
 
2018-05-17 11:08   Skogsstjärnan
Bra beslut att låta göra en magnetskylt till bilen. En annan idé är att trycka upp reklampennor och ballonger.
Lycka till!
 
2018-10-16 21:43   KimE
Tid: 8 timmar
Pris: 1195 kr

Så du har en timtaxa på 149kr timmen inklusive moms? Det blir ca 77kr timmen efter att momsen och kommunalskatten är dragen.
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in