Först i världen på skidor nedför världens tre högsta berg

Den svenska extremskidåkaren Fredrik ”Frippe” Ericsson ska bli först i världen med att åka skidor nedför de tre högsta bergen i världen - Mount Everest, K2 och Kangchenjunga.
Den kanske tuffaste utmaningen av de tre – expeditionen till världens näst högsta berg K2 inleds i juni 2009.

Av: admin

Svensk extremskidåkare först i världen på skidor nedför världens tre högsta berg

Den svenska extremskidåkaren Fredrik "Frippe" Ericsson ska bli först i världen med att åka skidor nedför de tre högsta bergen i världen - Mount Everest, K2 och Kangchenjunga.
Den kanske tuffaste utmaningen av de tre - expeditionen till världens näst högsta berg K2 inleds i juni 2009.

- Jag har redan åkt nerför tre av världens 14, 8 000-meters berg, men nu är siktet inställt på de absolut högsta bergen. Projektet sträcker sig över två år då jag ska åka skidor utför världens tre högsta berg - K2 (8 612 meter) i sommar, Kangchenjunga (8 586 meter) till hösten och världens högsta berg Mount Everest (8 850 meter) hösten 2010, säger Frippe Ericsson.

Den första stora utmaningen inleds nu när Frippe tillsammans med sin Italienska kollega Michele Fait påbörjar sin resa till Karakoram i Pakistan. Berget de ska bestiga och sedan åka skidor nerför - K2 - anses som den svåraste av alla 8000-meters berg. Inte bara för att det är högt och brant men framförallt för att vädret är något av det mest ogästvänliga man kan uppleva.

Berget bestegs för första gången 1954 av Italienarna Achille Compagnoni och Lino Lacedelli. Göran Kropp blev 1993 förste svensk att bestiga berget. Än så länge har ingen lyckats åka skidor utför K2.

- Det här betyder att vi kan bli först i världen med att åka skidor utför berget, säger Frippe.

Efter en lång resa med flyg, jeep och till fots anländer de till Goodwin Austen Glaciären vid foten av K2. Där på 5 200 meters höjd slår de upp sitt basläger. Under en månad kommer Frippe och Michele sedan att förbereda sig inför den stora utmaningen genom acklimatseringsklättringar på intilliggande berg. De kommer att försöka göra det första skidåket någonsin på det spektakulära berget Laila Peak (6069m). I mitten av juli påbörjar de den hårda klättringen till toppen av K2.

- Vi bär själva all utrustning inklusive skidor, vi har randonnepjäxor på fötterna och vi använder inte syrgas. Därför är det lite jobbigare för oss än för vanliga klättrare att betvinga berget, säger Frippe.

Klättringen går upp längs den branta syd-sydost ryggen. Den blir extremt jobbig på så hög höjd och seriös med så pass lång klättring. Frippe och Michele beräknar att klättringen från baslägret till toppen tar fyra dagar. På vägen upp slår de läger och övernattar vid tre lämpliga platser.

- Den dag vi ska upp till toppen börjar klättringen vid midnatt. Vi räknar med att klättringen från högsta lägret på 8000 meter till toppen tar cirka tolv timmar, säger Frippe.

Skidåket, som är själva höjdpunkten på den två månader långa expeditionen, beräknas ta cirka fem timmar. Åket går ända ner till baslägret och har en sammanlagd fallhöjd på 3 500 meter och är bitvis mycket brant - upp till 50 graders lutning.

- Att åka skidor på över 8 000 meters höjd är ingen lek. Det är extremt jobbigt och i början behöver vi stanna för att ta igen oss redan efter några svängar. Efter fyra-fem svängar är man ungefär lika trött som efter en kilometers skidåkning i alperna, säger Frippe.

Projektet med att blir först i världen med att åka skidor nerför världens tre högsta berg är bara ytterligare ett steg på vägen mot det långsiktiga målet - att åka skidor på världens alla 8 000-meters toppar.

För den som är intresserad, går det att följa utvecklingen av den här expeditionen på Fredriks hemsida

Fakta: Fredrik "Frippe" Ericsson

Fredrik Ericsson är uppväxt i Umeå men spenderar sedan 2000 större delen av året i Chamonix i franska alperna. Under vintrarna jobbar han tillsammans med olika fotografer på skidorter i alperna och exotiska bergskedjor runtom i världen. När Fredrik inte åker skidor är det klättring som gäller och han spenderar sommaren klättrandes i Mont Blanc-massivet.

Här nedan följer ett litet axplock ur Fredriks skidåkar-CV:

2003 - Peak Somoni (7 495 m), Tadzjikistan. Åkte skidor från toppen till 4500 meter.
 2004 - Centrala toppen på Shisha Pangma (8 012 m), Tibet. Skidor från toppen.
 2005 - Gasherbrum 2 (8 035 m), Pakistan. Åkte skidor från toppen till 5500 meter.
 2005 - Laila Peak (6 069 m), Pakistan. Åkte skidor från 5 940 m.
 2007 - Dhaulagiri (8 167 m), Nepal. Åkte skidor från 8 000 till 4 700 meter.
 2008 - Kangchenjunga (8586 m), Nepal. Åkte skidor från 7000 till 5500 meter.

2009-03-23 11:13   sfrge
Att bestiga K2 utan syrgas och sen åka skidor ned hela vägen från toppen till baslägret är utan tvekan ett mycket seriöst och farligt projekt. Med tanket på hur det gick för Tomas Olsson på Everest 2006 så känner i alla fall jag en viss oro att det här kan sluta i ytterligare tragedi.
Det kommer att bli riktigt kul att följa expeditionen i alla fall.
Lyckas dom med detta så kommer dom att skriva klätterhistoria i alla fall även om dom inte kan skida hela sträckan nonstop...

2009-03-26 17:04   Skumberg
"Fredrik Ericsson har under de senaste åren åkt skidor på några av världens högsta berg såsom Dhaulagiri, Laila Peak, Gasherbrum 2, Shisha Pangma och Peak Somoni.

...De kommer att försöka göra det första skidåket någonsin på det spektakulära berget Laila Peak (6069m). "

Hur ska ni ha det? Första skidåket någonsin från toppen antar jag...

2009-04-01 08:19   ninapenda
låter häftigt...men farligt...bestiga K2 bärandes på skidor låter inte som en höjdare direkt...går de av är det ju inte så enkelt att komma ner...lycka till...kram till alla som vill...från anna

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...