Nyhet > 2020-05-11

Förändringar på STFs fjällanläggningar i sommar

Svenska Turistföreningen, STF, förbereder nu för fullt inför sommarsäsongen och tanken är att öppna upp fjällverksamheten men med anpassningar för ökad trygghet. På STFs fjällstationer ser bokningsläget bra ut för sommaren, men det är så kallade osäkra bokningar. Allt beror på myndigheternas direktiv.

Foto:
Pär Englund

Svenska Turistföreningen, STF, förbereder nu för fullt inför sommarsäsongen och tanken är att öppna upp fjällverksamheten men med anpassningar för ökad trygghet. Att vistas i naturen och att vandra är aktiviteter som är bra för folkhälsan. Vandring är även den aktivitet som de senaste åren har ökat mest i popularitet när människor letar inspiration till sin semester. På STFs fjällstationer ser bokningsläget bra ut för sommaren, men det är så kallade osäkra bokningar. Allt beror på myndigheternas direktiv.

– Vi är ödmjuka inför det faktum att vi ännu inte vet exakt hur coronapandemin kommer att påverka sommaren. Men utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer vidtar vi redan nu ett antal åtgärder för att kunna erbjuda gäster, medlemmar, värdar och personal en trygg sommar i fjällen. I år är det därför extra viktigt att alla fjällbesökare tar reda på vilka förutsättningar som gäller kring sin fjällvistelse för bokning/förskottsbetalning, utbud, service och sortiment på plats, säger Niklas Winbom, fjällchef på STF.

– Vi hoppas att våra gäster har förståelse för att vi gör dessa förändringar. Vi lever i en osäker tid, men med dessa anpassningar skapar vi ändå en möjlighet att kunna ha våra boenden i fjällen öppna i sommar, säger Niklas Winbom.

Några av de förändringar som görs på STFs fjällanläggningar i sommar är:
(med reservation för förändringar)

STFs 44 fjällstugor längs vandringslederna
STFs fjällstugor kommer att öppna som planerat i mitten av juni, se respektive stuga för detaljerad information, med undantag för stugorna på Kvikkjokksträckan (Sitojaure, Aktse, Pårte) som kommer att öppna den 3 juli.

Endast förköp av logi i stugorna
Utifrån rådande omständigheter kommer fjällstugorna endast att ta emot gäster som har förskottsbetalat sin vistelse i stugan. Detta görs på svenskaturistforeningen.se. Det kommer att finnas ett begränsat antal förköp per stuga och natt och på detta sätt kan vi säkerställa att det inte blir för trångt i respektive stuga. Det kommer med andra ord inte finnas någon möjlighet att övernatta i en stuga om man inte har förskottsbetalat. Självklart kommer gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.

Förkortade öppettider i butikerna
För att frigöra tid för stugvärdarna till extra hygienåtgärder, gästplacering och tid för information till gäster kommer butikerna vara öppna några timmar varje förmiddag och eftermiddag. Samma öppettider kommer att gälla för alla fjällstugor. Vi kommer även att dra ned på sortimentet i butikerna.

Köken
Varje kök kommer ha ett maxantal på hur många personer som får vistas där samtidigt. Köken kommer bara kunna användas till matlagning och inte som sällskapsrum. Tältande gäster får använda köken mellan 9.00 och 17.30. Övriga tider används köken av de gäster som bor i stugan. Det innebär att vi rekommenderar tältande gäster att ta med egen utrustning för matlagning om man vill laga mat utanför dessa tider.

Ökad handhygien
För att minska smittrisken kommer det finnas förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan. Det införs även nya rutiner för vattenhantering samt städning på alla stugplatser.

Placering vid läggdags
Stugvärdarna kommer att sprida ut gäster så gott det går och så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Den här sommaren kommer det att vara obligatoriskt att förskottsbetala sitt stugboende så att STFs stugvärdar har en möjlighet att i förväg veta antal förväntade stugbesökare i området men också för att STF ska kunna begränsa antal besökare genom att stoppa förköp under perioder med potentiell överbeläggning.

STF Fjällstationer (gäller Grövelsjön, Helags, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna, Saltoluokta, Kebnekaise, Ritsem och Abisko)
STFs fjällstationer kommer att öppna som planerat från den 18 juni med undantag för Saltoluokta som öppnar först den 3 juli och så även båttrafiken där. Ritsem öppnar 26 juni. Båttrafiken vid Ritsem kommer enligt tidigare plan skötas av annan aktör än STF.

Det som kommer att vara annorlunda i sommar är:

Enklare restaurangkoncept
STF gör om och förenklar restaurangkoncepten. Samtliga fjällstationer kommer att erbjuda en bra frukost med möjlighet att köpa till lunchpaket som man packar själv. Enklare luncher kommer att serveras. Till middag erbjuds det en härlig varmrätt med fokus på lokala råvaror och för de som gillar dessert kommer det att finnas som tillval. Men inga regler utan undantag. STF Blåhammaren kommer att ha kvar sin klassiska trerätters middag. Butikerna på fjällstationerna kommer att vara öppna, dock med ett lite mindre utbud än tidigare.

Gruppaktiviteter
Samtliga guidade turer och grupparrangemang som löper över flera dagar kommer att ställas in under sommarsäsongen. Det som kommer att erbjudas är fler dagsturer med guide och det kommer finnas än mer inspiration till gäster som vill upptäcka på egen hand runt fjällstationen.

STFs webbplats kommer uppdateras under dagen med alla förändringar.

Ställ gärna frågor och funderingar i forumet här.