Nyhet > 2020-06-14

Fler pilgrimsboenden för vandrare längs S:t Olavsleden

Pilgrimsvandring har vuxit i popularitet de senaste åren och det är något som inte gått S:t Olavsleden obemärkt förbi. Nu öppnar nio nya boenden upp längst med leden där pilgrimer kan få tak över huvudet och mat i magen.

Foto: S:t Olavsleden

— Eftersom antalet vandrare ökar varje år är jag jätteglad att det även kommer nya boenden till S:t Olavsleden, säger projektsamordnare för leden, Marica Hamberg.

Ett av de nya boendena som öppnar längs leden, och i princip ligger på vandringsleden, är Duvhökens Utsikt. Här hyr Karin Bondesson ut en gäststuga på gården samt ett rum i sitt bostadshus. Dock innebär sommaren 2020 enbart uthyrning av gäststugan. Duvhökens Utsikt ligger med en vacker vy över Alsensjön och en häftig bäckravin. S:t Olavsleden passerar alldeles utanför husknuten och nedanför går islandshästar på lösdrift.

– Det är en riktig Ronja Rövardotterfeeling här. Jag känner att det är en förmån och lyx att få bo som jag gör och vill dela med mig av det till andra. Mina barn bor hos mig varannan vecka och när de inte är här känns det kul att få ta hand om besökare istället, säger Karin Bondesson som startar upp i liten skala till sommaren.

Drygt 16 mil österut, i Ljungaverk, ligger Lokstallet Bed & Breakfast. Här öppnade Camilla Lindfors ett bed & breakfast med 13 rum vid årsskiftet. Hälften är dubbelrum och hälften enkelrum med gemensamt kök, dusch och toalett. Boendet ligger cirka 200 meter från vandringsleden.

– Jag öppnade efter nyår och har hittills haft arbetare som bott över natten. Nu inför sommaren såg jag fram emot både pilgrimsvandrare och andra gäster men vi får se hur det blir. Annars hoppas jag så klart på sommaren 2021 istället, och att många pilgrimer väljer att besöka oss då, säger Camilla Lindfors som driver Lokstallet Bed & Breakfast.

S:t Olavsleden är en pilgrimsled som sträcker sig från den svenska kusten i Selånger/Sundsvall till den norska kusten i Trondheim. Leden är 580 km lång och vandringen varierar mellan stig, grusväg och asfalt. Vid ankomst i Trondheim hämtas Olavsbrevet, beviset på att pilgrimen genomfört vandringen. Under vandringssäsongen 2019 ökade antal uthämtade Olavsbrev med 29 procent och både kommuner, regioner och privatpersoner satsar för att kunna ta emot ännu fler pilgrimsvandrare.

– Vi har år efter år märkt att pilgrimsvandring ökar i popularitet och att vi nu kan öppna nio nya boenden längs den 58 mil långa pilgrimsleden känns fantastiskt. Just i år med Coronapandemin kommer troligen inte alla boenden, gamla eller nya, att hålla öppet. Men vi jobbar långsiktigt och ser att vandringen kommer att öka igen när gränserna är öppna och resandet tillåtet, säger Marica Hamberg, projektsamordnare, S:t Olavsleden.

Nya boenden till sommaren 2020:

• Syster Ruths Hus, Alsen, Josefin Hallbeck, 070-2090925, (skjuter på sin öppning till 2021)
  • Bodsjöbränna, Östersund, Elisabeth Evjen, 070 6855031
  • Ullas floor, bed and breakfast, Östersund, Ulla Landenmark, 073-499 60 41
  • Skogset i Sul, Sul, Cecilie, +47 47330335

Fakta om S:t Olavsleden
S:t Olavsleden är Skandinaviens svar på El Camino de Compostela. På stigar, grus- och asfaltsvägar tar leden vandraren genom skogar, längs sjöar, över fjäll, genom samhällen och historiska platser. Allt i fotspåren av den helige Olav. Leden sträcker sig från Selånger i öst till Trondheim i väst och är cirka 580 kilometer lång. År 1030 steg kung Olav Haraldsson i land i Selånger och påbörjade sin resa mot Norge för att återta tronen men stupade i slaget i Stiklestad den 29 juli. Hans kropp flyttades snart till Nidaros och sedan dess har pilgrimer vandrat i hans fotspår och gör så än idag. Antal pilgrimsvandrare längs S:t Olavsleden ökar för varje år och kommer från hela världen.