Fjälltur Ramundberget - Vålådalen 2017 - med uppståndelsekänsla vid Helags

Reseberättelse från en veckas fjälltur mellan Ramundberget och Vålådalen sommaren 2017.

Av: petcar

En längre fjälltur på runt en vecka tycker jag hör sommaren till. Efter att ha gått i Lappland under några år skulle turen företas på hemmaplan detta år, dvs. i Jämtland – Härjedalen. Sträckningen var sedan länge bestämd; start i Ramundberget och mål i Vålådalen. Detta kompletterad med en topptur på Helags. Vandringen företogs i månadsskiftet juli – augusti 2017.

Under en vecka skulle en räcka STF-fjällstugor passeras, men själv tänkte jag tälta under turen. Dock hela tiden ganska nära stugorna så att jag kunde komma in och sitta och läsa och skriva lite dagbok under kvällarna. Kanske jag också ska tillägga att jag numera gör mina turer ensam. Samtliga bilder är tagna med en Samsung Galaxy S7.

Dag 1
Med en morgonbuss från Östersund till Funäsdalen och taxi sista biten nåddes Ramundberget mitt på den första dagen. Det var inte utan viss förväntan man kom iväg. En del ny utrustning skulle testas under turen och vikten på packningen kändes ganska behaglig. Med mat för 8 dagar hade jag fått ner vikten till 13 kg med tält, kök och allt. Hela packningen rymdes i min Exped Lightning-ryggsäck på 45 L. Mest spänd var jag på hur de nya skorna skulle fungera. Efter att i många år gått med tyngre vandringskängor (Meindl, Hanwag) gick jag detta år för första gången i lätta, vattengenomsläppliga trailskor (Salomon Speedcross 4). Allt som har med matlagningen har jag numera förenklat så långt jag tycker det är möjligt. Den består enbart i att värma vatten på ett JetBoil-kök. Detta används sedan till frystorkade rätter, som äts direkt ur påsen, samt till blåbärssoppa, pulverkaffe och te. Minimalt med disk på detta sätt, endast bestick samt kåsa behöver rengöras om dagarna.

Efter ca 45 min gång nåddes trädgränsen. Vid ett vindskydd, ungefär halvvägs till Fältjägarstugan, rastade ett cykelgäng om ca 8 personer. De var på väg ner mot Ramundberget. Annars inte så många mötande. Skorna blev som väntat fuktiga efterhand men kändes inte kalla. Fötterna mådde bra, inget skav än så länge. Hade dock plåstrat om stortårna och trampdynorna fram. Första riktiga doppet fick skorna vid en lite större bäck när kanske två tredjedelar av dagsetappen gåtts. Kunde gå rakt över där. Ett till liknande vad kom strax efteråt. Allt gick bra, man blev inte särskilt nedkyld av de båda vaden och skorna torkade skapligt efterhand. Återstoden av vägen mot Fältjägarstugan bar mest uppför. Det regnade några gånger under dagen och regnkläder bars kanske en tredjedel av etappen. Väl framme gick jag direkt in i stugan och drog där på mig ett par Sealskins. Det kändes varmt och skönt för fötterna, och de kunde också komma till pass om man senare blev kall om fötterna under vandringen.
Fältjägarstugan

Det nya MLD Duomid-tältet slogs upp en liten bit från stugan. För att resa det pyramidformade tältet kan man använda en vandringsstav och det passar bra för mig som numera går med stavar. Tältet hade gott om plats för packning i absiden och var kompletterat med ett innertält från Kina (Aliexpress). Obetydligt med vind mot kvällen. Frystorkat till middag: Penne rigate med köttfärssås av nya, tyska märket LYO vilket smakade bra. Två skivor rågbröd med pålägg av mjukost och kaviar blev det också till maten. Annars inte mycket mat under själva vandringen, bara lite choklad och en handfull nötter/torkat äpple. Regn senare på kvällen och under natten.

Dag 2
Sov rätt bra i det nya tältet, ingen kondens. När jag tittade ut i åttatiden var det tät dimma, men molnen lättade något efter en knapp timme. För att få tiden att gå medan jag avvaktade dimman tog jag lite frukost, något som jag annars ofta hoppar över under fjällfärderna. Kaffe med några små ölkorvar och lite choklad fick det bli denna morgon. Kom iväg så småningom mot Helags. Lättgånget och småkuperat med mycket blommor utefter leden. Halvvägs började solen titta fram och värma. Lunchade vid en fin liten bäck som passerades, sju km från Helags enligt närbelägen skylt.
Rast med fika vid liten bäck

Rast vid liten bäck på väg mot Helags

Efter bäcken bar det mest uppför. Leden planade ut något vid ett renstängsel som passerades innan det började gå utför. Nådde så småningom Helags. Nästan direkt efter att jag ställt av ryggsäcken på verandan och gått in i storstugan kom en riktigt kraftig regnskur. Avvaktade med att sätta upp tältet. Beställde guidad topptur till nästa dag och såg samtidigt till att få tillgång till bastu. Bokade också plats till Helags fina middag, något att se fram emot efter toppbestigningen. Mycket folk i farten på fjällstationen.

Gäststuga och toaletter vid Helags

Satte så småningom upp tältet och gjorde i ordning en middag som bestod av frystorkad kyckling i örtsås. Hade tänkt gå tillbaka till fjällstationen efter en kortare lur men under middagen började en längre regnskur som aldrig verkade ge sig. Jag såg efterhand mera dystert på toppturen nästa dag och funderade starkt på att sjukskriva mig inför morgondagen. En annan tanke som slog mig var att man är nog för gammal för sådana här äventyr numera. Fyller 68 år i början av nästa år. Ställde trots allt mobilen på väckning kl. sju och somnade så småningom.

Tältplats med utsikt mot Helagsfjället och dess glaciär

Dag 3
Vaknade upp till en klarblå himmel! Trots att jag flera gånger vaknat upp under natten och hört regn mot tältduken var det ett strålande väder på morgonen. För säkerhets skull intogs frukost inför den kommande toppturen; två rågbröd med pålägg, två chokladrutor och kaffe därtill. Packade dagturssäcken med extra kläder och matsäck. Praktiskt att använda den lilla, ytterst lätta dagturssäcken. Fick låna vandringsstavar på fjällstationen då min ena stav var tältstång.

Helags fjällstation

Toppturen började kl. nio med lite information i storstugan. Vi kom iväg efter en halvtimme, fem män och en kvinna samt turledaren Linus. I lugn takt arbetade vi oss upp mot glaciären från dess vänstra sida. Brantare partier avlöstes emellanåt av mera släta. Då ca tre kvart återstod upp till toppen rastade vi för att fika. Någon enstaka ren sågs som svalkade sig uppe på glaciärens snö. Sista biten upp var det mycket sten, både större block och stora stenar som man fick kliva på för att ta sig fram. Mössa och handskar kom på innan sista etappen avverkades. Det var nästan vindstilla längst uppe och ganska varmt. Och förstås, en fantastisk utsikt uppe vid toppröset.

Fikapaus på väg upp mot Helags topp

Helags höjd är 1797 m och är därmed det högsta svenska fjället söder om polcirkeln (alltså högre än Sylarnas högsta topp som jag trodde var högre). Stigning från fjällstationen: 750 m. Från toppen syntes Skardfjällen (Norge), Sylsjön, Sylarna, Gåsen, Härjångsstöten, Bunnerfjällen, Snasahögarna och långt i fjärran även Kläppen och Sonfjället.  T.o.m. Åreskutan siktades i fjärran.

Kort paus på väg upp. Fjället Prediksstolen till höger

Nöjd vandrare vid toppröset

Vandringen neröver fortsatte utefter grytans kant som därmed rundades helt. Lite mer klipphällar att gå på den här vägen, men tidvis, i alla fall i min smak, lite väl luftigt. Gott om blommor på nervägen.

Väl nedkommen dracks förstås en ”1797 Helags”, ett öl från ett lokalt mikrobryggeri, tillsammans med några av medvandrarna på fjällstationens altan.

Helagsölet avnjutet på fjällstationens altan

Hyrde därefter en handduk att ha till bastun och gick dit i god tid före middagen. Bytte sedan om till lite snyggare inför middagen. Allt kändes mycket bättre idag, vädret har stor inverkan på humöret. Middagen bestod av olika sallader som förrätt, viltskav med potatismos och rårörda lingon som huvudrätt och en liten chokladtryffel med tranbär som efterrätt. Italienskt rödvin till viltskaven och ett litet glas madeira till desserten. Inte alls dumt.

Kom senare att tänka på att detta med den miserabla kvällen före och den därpå efterföljande, strålande morgonen kunde vara en fin bild av jordelivet kontra uppståndelsen. Kanske det är med dessa saker som när en man går för att sova i sitt tält vid fjällets fot under hällande regn, men vaknar upp till strålande sol och stiger mot höjden med gott mod?

Trailskorna fungerar utmärkt. Under toppturen var det inga problem med vare sig grepp eller stabilitet. Och de var lätta att gå i förstås. Fötterna klarar sig bra, fortfarande inget skav trots att jag bara har ett par tunna ankelsockar av nylon på fötterna (60 den). Tältet fungerar dock så där, ganska trångt och svårt att hålla innertältet tillräckligt sträckt. Lätt till att duken hänger ner i ansiktet. Och sovsäcken stöter gärna i vid fotändan så att kondens från yttertältet väter den.

Dag 4
Strålande sol denna morgon också! Började packa ihop i sjutiden. Sovsäcken fick ligga och torka lite i solen innan den packades ihop. Tog lite vatten med nötter och torkade äpplen innan jag kom iväg i åttatiden. Det var mycket lättgånget första tredjedelen av etappen. Och gott om blommor längs leden idag också. Stötte totalt på ca åtta vandrare under dagen. Blev vid ett tillfälle passerad av en tjej som verkade avverka etappen mot Sylarna springande. Hon hade endast en mycket liten ryggsäck på ryggen.

Sylarnamassivet i ledens riktning

En liten bit efter ett vindskydd, alldeles efter det att bredare vad passerats, tog jag lunchpaus. Såg hur andra vandrare hade besvär med vadet medan jag kunde gå i stort sett rakt över. Det blev som vanligt blåbärssoppa med rågbrödssmörgåsar till lunch. Chokladkakorna hade i värmen fått en rinnande konsistens och gick inte att äta. Det fick bli ballerinakex till kaffet istället.

Sylarnamassivet bildar också en gryta

Snart började leden gå mera uppför samtidigt som vädret blev lite molnigare. Strax efter att krönet passerats blev husen till fjällstationen synliga och en rätt brant nedstigning började. Löste serviceavgift och tältade vid en liten porlande bäck nära stationen. Lite modernare här än på Helags, stor butik med souvenirer, praktiska grejor lite olika matvaror. Annars bara självhushåll, ingen restaurang här. Satt och skrev dagbok och läste lite inne på stationen. Middagen intogs som vanligt i tältet, Mexican dish från den tyska tillverkaren. Tältet blev bättre uppspänt denna gång. Skor fungerar fortfarande mycket bra, torkar hyfsat fort efter vad vid hyggligt väder. Gick tillbaka till stationen efter middagen för att kunna sitta bekvämt och läsa och skriva. Riktigt varmt väder långt in i kvällen och så gott som vindstilla.

Dag 5
Vaknade upp till regn. Tältet kändes hyfsat denna natt, höll rätt bra höjd vid huvudändan och jag slapp kondens. Bröt upp när regnet avtog, det fanns plats att packa ihop allt i tältet utom själva yttertältet. Hörde mig för inne på stationen om en bro som raserats av is under vintern, men det gällde bara en bro som leden mellan Storulvån och Gåsen passerade. Inget som drabbade mig. Kalla vindar och låga moln under förmiddagen men bara enstaka regnstänk. Aldrig aktuellt att gå med regnkläder. Rätt stenigt i början, med det blev bättre sedan ett system med mindre sjöar passerats. Bar sedan uppför en längre bit.

Min favoritfjällblomma, den lilla mossljungen

Tog lite ölkorv, choklad och vatten en bit upp på sluttningen vid en mycket liten bäck. Första maten den morgonen. Växte fina tuvor av mossljung där, även en del krypljung. Blev upphunnen av snabbgående familj som också var på väg mot Gåsen. När krönet på backen nåtts bar det av nedåt bron över Storforsen.

Bron vid Storforsen

Tämligen slätt parti efter bron på väg mot vadet över Gåsån. Den småkuperade leden drog fram utefter fina grusåsar i björkskogen. Vid vadstället fanns ett tämligen nytt vindskydd. Flera vandrare hade stannat till vid vadet. Ett par yngre män tog sig barfota över vadet med stor möda. Själv kunde jag gå i stort sätt rakt över med mina trailskor. Vattnet räckte vid något ställe nästan till knäna men strömmen var inte så strid. Rastade när jag kommit över och drack blåbärssoppa med tre rågbröd, förstärkt med kaffe och ett ballerinakex.

Från vadet var det fem km kvar till Gåsenstugorna. Uppför mest hela vägen, men inte särskilt brant. Fortfarande gott om blommor, såg Isvedel växa i ett litet buskage. Sista korta biten till stugorna var stenig med rinnande vatten på marken emellanåt. Köpte torkad mango av stugvärden i hans lilla butik.

Slog upp tältet mittemellan två grenar av en liten bäck. Gott om renar som sprang runt stugorna. En större hjord stod längre upp på en snölega. Lite regn i femtiden men då satt jag satt inne i stugköket och skrev och läste. Gick tillbaka till tältet i sextiden för att få middag och lite vila. Kvällssolen började skina och värmde skönt i tältet. Låg och lyssnade på en ljudboksdeckare på mobilen (Harry Bosch) vilket var möjligt då mottagningen var god.  Mycket trevligt att ligga och lyssna på det sättet i tältet! Att försöka läsa en bok tycker jag som regel blir obekvämt. I köket på stugan fanns också ett antal USB-uttag där man kunde ladda sin elektronik. Så var det minsann inte när var i Gåsenstugan någon gång 1967-68. Tillbringade någon timme uppe i stugan efter kl. åtta för att läsa och skriva lite till. Äter ganska lite som vanligt, fungerar utmärkt att hoppa över frukost.

Tältet fick bra uppsättning. Innertält verkar i alla fall hålla tätt mot marken trots att det var tämligen fuktigt på marken. Det är dock något kort, fötterna slår lätt i inner- och yttertält när man ska sova. Lämpar sig bäst för fosterställning.

Dag 6
Regn när jag vaknade. Fick ligga och avvakta regnet ett slag. Kände under natten att sovsäckens fotända var rätt fuktig på ytan. Packade ihop inne i tältet. En stor fågel, som måste ha varit en kungsörn, kretsade förbi när jag kom ut på morgonen. Det var kallt väder och kalla vindar under förmiddagen, mössa och handskar behövdes. Enligt min lilla termometer var det ca sex grader. Tämligen stenigt första biten och ofta blött med rinnande vatten mellan stenarna. Rastade så småningom vid ett vindskydd där jag gick in. Tog lite vatten med tilltugg inne i skyddet. Mötte flera vandrare framöver, både större gäng, enstaka par och ensamvandrare. Inga fler vad innan Stensdalsstugan nåddes. Det började regna ca tre km från stugan och regnkläderna åkte på. Efter ett tag blev det riktigt soligt och varmt igen. Satte mig en stund längs leden och såg ut över den fina utsikten mot Lill-Stensdalsfjället. Glitter från regndroppar i trädgrenar och markvegetation.

Mina väl fungerande trailskor, Salomon Speedcross 4

Den fina och moderna stugan i Stensdalen invigdes 2014 efter att den gamla brunnit ned 2010. Två äldre damer var stugvärdar. Betalade serviceavgift för att få tillgång till den gamla bastun nere vid Stensån. Tältade en liten bit från bastun. Tog lite blåbärssoppa med rågbrödssmörgåsar samt kaffe med ballerinakex och lite choklad. Gick senare till Stensån och sköljde upp en svettig T-shirt och hängde den på ett klädstreck. Passade också på att tvätta hår och ansikte i ån, ståendes på huk en bit ut i ån. Skrev och läste lite i nya stugan. Den hade ett rymligt kök med flera bordsplatser och en fin sällskapshörna.

Nya Stensdalsstugan, invigd 2014

Interiörbild från nya Stensdalsstugan

Kök med sällskapshörna i bakgrunden

I bastun satt också en gammal kollega som kommit vandrande från Storulvån. När man blivit riktigt varm i bastun kunde man gå ner till den närbelägna ån och doppa sig i en liten pol som grävts ur i åkanten. Riktigt skönt! Blev också bjuden på en liten whisky då vi satt på bastuverandan och svalkade av oss. Termometern visade på kvällen 17 grader i skuggan och det var så gott som myggfritt. Inte mycket att klaga på en sådan kväll!

Tillagning av middag i tältet. Lill-Stensdalsfjället i bakgrunden

Åt senare middagsmat inne i tältet: Pasta med valnötter. Till detta några ölkorvar. Kunde också här lyssna lite på ljudboksdeckaren med Harry Bosch. Den medförda Powerbanken kom väl till pass. Tillbringade kvällen uppe i köket för att skriva och läsa lite innan det var läggdags. Lite knott senare på kvällen.

Tältplats en bit från Stensdalsstugan

Dag 7
Hade satt mobilen på väckning kl. sju men låg och drog mig ett tag innan jag packade ihop. En hel del kondens i yttertältet denna morgon och sovsäcken var återigen fuktig i fotändan. Kom iväg i ett molnigt men regnfritt väder. En del uppför första biten innan kalfjäll nåddes. Sol emellanåt och riktigt behagligt väder att gå i. En svag vind fläktade emellanåt. Efter ett parti av berg i dagen började det gå nedför mot skogslandet. Nedförsbacken slutade vid en inte så bred men lite djupare bäck där en enkel brädbro ledde över. Färden gick sedan vidare på bredare stigar.

Raststället vid Stensån

Stannade till vid ett fint rastställe där stigen går nära Stensån. Kunde sitta på en planka och ta lite vatten ur ån tillsammans med choklad och korvar. Härligt solsken och glittrande vatten. Lyssnade lite till på Harry Bosch, mottagning fanns här också, men man ska förstås ha den aktuella bok nedladdad i mobilen när man är ute! Då behöver man inte bekymra sig om mottagningen. Efter detta marsch direkt till Vålådalen.

Åskmuller emellanåt från Ottfjället men något regn kom aldrig. Några cyklande gäng kom emot mig på stigen när jag närmade mig Vålådalen, det var barnfamiljer som var ute på tur. Bokade middag på restaurangen och köpte en bit toscakaka till kaffet i det nyinredda s.k. cykelkafét i fjällstationen Allmänt skönt att vara framme. Pratade i mobilen med min fru som för tillfället var kapellvärd på Hållö tillsammans med en väninna.

Den hembakade rågbrödet vid hemkomsten, något mögligt
Pålägg nästan onödigt.

Middagen på Vålådalens fjällstation bestod av salladsbuffé, oxkind med potatismos och sås och en kaka med choklad och nötter till efterrätt. Otroligt mört och fint kött. Vid ett bord längre ner i salen satt Charlotte Kalla med ett litet sällskap. Jag fick senare reda på att hon och skidlandslaget skulle vara i Vålådalen på träningsläger några dagar. En del regn under middagen, men vem brydde sig?

Övernattade i vår lilla lägenhet i Vålådalen innan färden hem till Östersund vidtogs. Busstaxi till Undersåker och därefter tåg till Östersunds central.

2017-12-24 11:03   silenhag
Kul att du delar med dig, och bra genomfört :)

2018-02-01 09:40   Lennheden
Trevlig läsning, ska nog överväga om inte jag med ska vandra den turen!