Filmen om "Gäddan Sid"

Tony Holm - undervattensfotograf har följt en gädda under fler än tre somrar. Detta har resulterat i en film.

Tony Holm - undervattensfotograf har följt en gädda under fler än tre somrar. Detta har resulterat i en cirka tio minuter lång film.

Mer information om Tony

2013-05-06 18:23   OBD
Vilken film!
Långsam men orsakade ändå stundtals förhöjd puls. :-)

2013-05-06 19:10   Anders_sthlm
Det är märkligt att ‘Utsidan’ lägger ut något som handlar om en banal natur. Om än under vattnet och om en fisk.
Det mesta här vanligtvis handlar om ‘up-to-date-äventyr‘, udda eller utmärkande personligheter, eller något extremt som häver sig över vardagen.
En enkel gädda i en ovanligt klar sjö får helt plötsligt tala till oss vanliga här.
Ovanligt sannerligen.

2013-05-07 00:35   68678
Håller med föregående skribenter. Det slår också mig, att något så enkelt kan vara så spännande och faktiskt också väldigt vackert. ...och vilket klart vatten! Skulle vara intressant att få veta vart det filmades.

2013-05-07 10:21   ulindh
Carl - du kan nog fråga Tony var den är filmad antingen genom hans hemsida som finns länkad ovan eller via hans medlemsprofil på Utsidan.

2013-05-08 14:18   surfaren
Vilken jägare!

2013-05-10 17:05   Tony Holm
Jag började dyka i klarvattenssjön 1966. Filmtagningarna på gäddan Sid spelades in i sjön i slutet av 1990-talet när jag gjorde "Tusenbröder - en film om abborren" för SVT och Svenska Filminstitutet. Vid den tiden höll jag namnet på sjön hemligt för att inte orsaka problem för den mycket känsliga miljön och för markägarna.

Sedan flera år har det skett en stor förändring. Vattnet har blivit gulbrunt istället för blågrönt, vilket var vanligt förr. Stora gäddor var tidigare vanliga fångster i nät. Nu är de sällsynta och sikten i sjön har blivit mycket sämre. "Brunifieringen" har orsakat problem på många andra håll på norra halvklotet. Jag funderar på att göra en film om brunifieringen, men det verkar svårt med finansieringen trots att jag numera filmar med en HD-utrustning, som gör det mycket billigare att producera.

Mera uppgifter finns här: http://www.tonyholm.se/

Tony Holm, dokumentärfilmare och undervattensfotograf

Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Har du sett järvungar leka vid sitt bo? Det har Göran. För mer än tjugofem år sen, men han minns dagen fortfarande. 5 kommentarer
Vårvintern är den bästa tiden om man vill ha chansen att höra ugglornas lockrop, det är på kvällen och natten de är aktiva. Här är de tre vanligaste ...
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Under fem dagar i juni 2019 gjordes denna solovandring i Bunnerfjällen i Vålådalens naturreservat, Jämtland. 11 kommentarer