Film/Foto > 2014-11-06

Filmen från Svenska Fjällkedjan på MTB

Mattias Skantz cyklade den svenska fjällkedjan på MTB i somras, här är en sammanfattande film om äventyret.

Efter att ha genomfört den svenska fjällkedjan på mountainbike kommer här en film om äventyret.

2014-11-06 18:47   avslutatmedlemskap160620
Hoppas man förbjuder cykel på de stora lederna. Min åsikt ..

2014-11-07 06:38   hassex
Trevlig film Nu när folk rör sig mindre och mindre är det viktigt att man uppmuntrar all uteaktivitet. Ser ju inte ut som någon större trängsel på bilderna

2014-11-08 11:55   TobbeLindahl
Imponerande... Skulle gärna se ännu mer film från din cykeltur...

Min personliga åsikt är att om någon vill cykla på leden så är det bättre än att ingen "rör" sig där alls... Tror inte att det kommer att bli en "invasion" av cyklister på dessa leder...

2014-11-08 13:27   Henkes
Provocerande med cykel på spängerna.

2014-11-19 12:24   ekis
Fina bilder!

det är rätt osannolikt att fjällmtb blir en massport. Det är inte direkt lättcyklat. Om det är något som sliter är det ju vandringar på leder i fjällen. Det ju redan uppenbart...

En liten miss med filmen är felstavningarna, synd med allt nedlagt arbete i övrig produktion. Kanske läge att fixa eller tänka på till nästa gång. En fortsättning skulle jag gärna se!

2015-04-09 21:01   skantz
Lite svar då: Jag tror inte heller att MTB kommer bli en massinvasion efter de lfesta lederna. Däremot på t ex bra MTB stigar som det redan är invasion på. T ex: Storulvån - Gåsåns vindskydd.
De gjordes en stuide på 90-talet agn slitage på fjället. De kom fram till att vandrare sliter mer yta och MTB sliter mer i djup. ex: MTB kanske sjunker ner i lera. Och vandrare går runt så spåren blir på mer yta. Tycker att man ska behålla nuvarande regler att all MTB är tillåtet som vandring i skog och mark. I Nationalparker och reservat gäller att man får cykla efter stigar och vägar. Ingen vill cykla utanför lederna ändå.

@Andreas Ekfjorden : Cykla är ett sidospår i mitt liv och gjorde filmen en eftermiddag så det gick fort och hade tyvärr bråttom så nått stavfel kom.

@Henkes : Min åsikt är att alla är välkomna. Om det är provocerande med cykel på spängerna är det provocerande med folk i fjällen. Helt fel åsikt enligt mig. Fler borde våga sig ut oavsett utr och erfarenhet. MTB sliter varken mer på stigar eller på spänger än vandrare.

@Hiker111 : Med den åsikten borde de mesta förbjudas. Nej mer folk till fjällen. Det är ju trevligt att möta vandrare, löpare eller skidåkare. 90-95 % av turerna ser man varken skidspår eller någon människa så att hävda att det är förmycket rekommenderas att testa nya områden. Svenska fjällen är ju tomma på människor.

2016-05-06 15:09   Melén
det mest provocerande är ju vandrare som vill ha ensamrätten till fjällen. Räcker ju med att kolla SJs hot om nedlagda natttåg till jämtland för att förstå att vi behöver locka mer folk hit upp.

Andra bidraget som vann pris i artikeltävlingen "Svenska smultronställen". Här ett besök i naturreservatet Kungshamn - Morga utanför Uppsala. 1 kommentar
Mattias har klippt ihop en liten film från en härlig höstvandring för några år sedan. Vandringen gick mellan Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta. Kanske ...
Under fem dagar i juni 2019 gjordes denna solovandring i Bunnerfjällen i Vålådalens naturreservat, Jämtland. 11 kommentarer
Det är aldrig för sent att få uppleva glädjen med stigcykling. Dimensionen av spänning, utmaning och upptäckarlust förstärker upplevelsen! 3 kommentarer
Det är inte ofta man kan se Sveriges högsta vattenfall i solljuset. Det händer bara ett par veckor kring midsommar. 4 kommentarer