Exportpris till Woolpower

Av: admin

Exportpris till Woolpower - utdelat av HKH Kronprinsessan Victoria

Woolpower AB i Östersund jublar över sitt bästa år någonsin och har idag tilldelats priset "Export Hermes". Priset delades ut av HKH Kronprinsessan Victoria under Världshandelsdagen i Stockholm.

Woolpower har producerat varma underställ och sockor i materialet Ullfrotté Original i Östersund i nästan 40 år. Redan den första kunden fanns utanför Sveriges gränser, 24 000 sockor till Finland. Idag går mer än 75 % av tillverkningen på export till 27 länder i Europa, Nordamerika och Asien.

Idag har Woolpower mottagit priset Export Hermes för framgångsrik export.

- Finanskris, textil tillverkning och dessutom i Norrland, det är egentligen otroligt att vi just nu har vårt bästa år någonsin och att vi just nu anställer, och det ser ljust ut framåt, säger Adam Brånby, vd Woolpower AB. Tillverkning i Sverige, med både stickning och sömnad, är ett starkt argument internationellt. Och vi har också en fantastisk personal i Östersund!

Woolpower har prioriterat sin marknadsföring och sitt varumärke och strävar efter att konsekvent skapa samma känsla, oavsett marknad och segment. Woolpower tilldelades också priset som Årets Marknadsförare i Sverige 2008.

- Jag är stolt och fylld av inspiration, säger Sara Wänseth, export- och marknadschef Woolpower AB. Vi satsar strategiskt och långsiktigt satsat på våra exportmarknader och lägger fokus på support vad gäller exponering och marknadsföring. Vi strävar också efter en så bra kommunikation och lyhördhet som möjligt gentemot våra marknader och distributörer.

Motivering:
Woolpower har genom prisbelönt annonsering och ett nytt varumärke laddat med styrka och norrländsk kyla nått stora exportframgångar.

Export Hermes:
Priset till Woolpower är nummer 50 i ordningen sedan starten. Export Hermes har sedan 1981 årligen delats ut till svenska företag som har haft en extra framgångsrik export med snabb exportökning, spridning till många länder och en sund ekonomisk bas. En jury bestående av representanter för Fonden för Exportutveckling och Svenska Handelskammarförbundet väljer pristagare bland nominerade företag.

Hermes var enligt den grekiska mytologin handelns och köpmännens skyddspatron. Han var även gudarnas budbärare, och hans snabbhet symboliseras av vingar på hälar och hatt.