Europa tog slut, nu korsar hon Asien - på cykel.

En solig dag i mars inledde hon äventyret. Med all nödvändig utrustning fastspänd på sin cykel trampade Fredrika Ek igång den soloexpedition som under under 2-3 år kommer ta henne över fem kontinenter jorden runt. 10 veckor och 500 mil senare nådde hon Istanbul och har därmed bockat av Europa och sin första världsdel.

Köldbitna tältnätter i Sverige har bytts ut mot stekheta dagar under den Turkiska solen. Men det är betydligt mer än klimatet som har förändrats längs färden genom Europa. Tretton länder har passerats och såväl landskap som nya språk och kulturer har avlöst varandra på löpande band. Och ändå har äventyret bara börjat.

Foto: Fredrika Ek

Att cykla slut på en världsdel kräver visserligen sina timmar i sadeln. Men för äventyraren själv är cyklingen i sig sekundär. ”Cykeln är mitt verktyg. Det är friheten, naturupplevelserna och mötet med andra människor och kulturer jag vill åt.” säger Fredrika. Och nog har hon fått vad hon sökte.

Storslagna tältnätter vid toppen av Österrikiska alp-pass, långsam cykling längs Adriatiska kustremsan och otaliga kvällar och nätter spenderade i hemmen hos nyfikna lokalbor är några exempel på vad färden genom Europa inneburit. ”Varje dag är ett helt äventyr i sig. Att på morgonen slå upp ögonen utan att ha en aning om var eller med vem dagen kommer sluta är den bästa känslan jag vet.” säger Fredrika.

Dock innebär resan inte bara vackra solnedgångar och gästvänliga människor. Utmaningarna finns definitivt där. ”Trampa genom tyska orkanvindar, i timmar släpa cykel och utrustning genom lervälling på den albanska landsbygden eller bli jagad av vilda hundar i norra Grekland låter nog inte särskilt lockande för de flesta. Men känslan att helt förlita mig på mig själv och min egen förmåga lockar mig oerhört.” förklarar Fredrika.

Foto: Fredrika Ek

På många sätt är det först nu det stora äventyret börjar. Efter en andningspaus i Istanbul fortsätter färden österut mot Mellanöstern och Centralasien. ”Kulturkrockarna kommer bli större. Hettan extrem. Nya och större utmaningar kommer utan tvivel kräva kunskap, tålamod och total beslutsamhet från min sida. Men jag är redo.” säger Fredrika.

Resan gör hon inte enbart för sin egen räkning. Fredrika cyklar till förmån för organisationen ActionAid som arbetar globalt för att hjälpa flickor och kvinnor ur fattigdom och förtryck. Förutom att driva en välgörenhetsinsamling till organisationen kommer Fredrika runt om i världen att besöka områden och projekt där ActionAid bedriver sitt arbete.

Fredrikas hemsida

2015-05-30 15:52   MonicaKa
Vilken blogg! Jag blev verkligen både rörd och berörd av alla möten mellan människor! Välskrivet och intressanta iakttagelser också. Jag har hittat en ny favorit!

2015-06-01 21:55   HotIce_Flash
Vad roligt! Lycka till på färden! ;-)

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer