Expedition > 2018-03-02

En skräpsegling över Östersjön

En flotte byggd av plastdunkar, spöknät och drivved ska segla från Oskarshamn till Almedalen. Förhoppningen är att lyfta frågan om skräp i haven hos både politikerna och allmänhet.

Haven fylls med skräp, framför allt plast som aldrig försvinner. På Bohusläns stränder samlas runt 8 000 kubikmeter skräp varje år. Plastinvasionen är ett hot mot liv i och vid haven.

I samverkan med Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen genomför äventyrarna Glenn Mattsing, Sören Kjellkvist och tv-profilen Joakim Odelberg projektet Trash-Tiki. Plastdunkar och drivved från Sveriges stränder binds samman med tappade fiskenät från Östersjöns botten till en fem meter lång flotte av skräp. Bygget sker i en monter på mässan Allt för sjön i Älvsjö 3-11 mars.

Trash-Tiki ska segla från Oskarshamn till Visby inför politikerveckan i Almedalen som startar 1 juli 2018.

- Förra sommaren rodde jag och Sören över Barents hav och klev då i land på Björnön, en av världens mest avlägsna öar. Det första som mötte oss var stränder fulla av plast och då föddes idén till detta projekt, säger Glenn.

Naturskyddsföreningen har tidigare jobbat med Glenn och Sören för att ta fram skolmaterial om Arktis, och deltar i projektet för att på ett nytt sätt väcka ungdomars intresse för miljöfrågor och globala målen för hållbar utveckling. Projektet Trash-Tiki kombinerar äventyr, naturupplevelser och en av vår tids stora miljöutmaningar, det enorma platsflödet ut i våra hav.

- Det kan vara tungt att ta till sig och sätta sig in i stora miljöutmaningar, både som ung och som vuxen, och vi vill gärna prova nya grepp, säger Helena Lundmark, samordnare för skolfrågor på Naturskyddsföreningen.

Plastskräp i havet är en av vår tids största miljökatastrofer som kräver en rad åtgärder. En av dessa är att förändra människors beteende, något som Håll Sverige Rent arbetar intensivt med.

- Var med och plocka skräp i Kusträddarna i vår, använd inga onödiga plastförpackningar och återvinn allt som går att återvinna. Och det viktigaste av allt, skräpa inte ner, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Det krävs globala ansträngningar för att återställa balansen i hav och kustnära ekosystem och därför färdas Trash-Tiki med Globala målen för hållbar utveckling på seglet. Projektet ska särskilt sätta fokus på Globalt mål 14 som handlar om hav och marina resurser.

Mer information om projektet Trash-Tiki.

Mer om Globala målen och Mål 14.

Naturskyddsföreningens rapport Rätt plast på rätt plats.

Håll Sverige Rent och kampanjen Vi Håller Rent!

2018-03-04 08:38   Trottoarbonden
Snyggt !!!
Jag är ute mycket i mark och natur och i Sverige skräpar vi tackolov inte ner så mycket.
Brukar plocka med mig bortglömda ölburkar då det retar mig som f-n att se det ligga där.

Keep up the good work !!!

2018-03-05 09:00   KLAGER
Bra illustration av problemet med mikroplast. Glenn Mattsing ses med ett cykeldäck, och just gummidäck är ju en av de främsta källorna till mikroplast i havet, och både Sören Kjellkvist och Joakim Odelberg bär ju plastkläder.

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer