Expedition > 2018-01-03

Emma Ringqvist seglade solo över Atlanten

Emma Ringqvist har seglat från Kanarieöarna till Brasilien. Denna ensamsegling tog henne tre veckor och fyra dagar.

Emma Ringqvist, hemmahörande i Göteborg, gav sig den 3 december av från Kanarieöarna i ett försök att segla solo över Atlanten. Efter tre veckor och fyra dagar på öppet vatten anlände hon Brasilien den 28 december.

Det var den 3 september förra året som Emma Ringqvist lämnade Sverige och Tångudden i Göteborg för att segla ner till Kanarieöarna. Det skulle sedan bli utgångspunkten för hennes soloseglats över Atlanten.

Den 3 december gav hon sig av mot Kap Verdeöarna och Afrika innan hon satte riktning mot Brasilien. Seglingen bjöd på allt ifrån stabila vindar, ostadigt väder med åska till stiltje runt ekvatorn. Efter tre veckor och fyra dagar, på morgonen den 28 december, seglade Emma in i den brasilianska staden Salvador med svag medvind i seglen.

- Att segla solo upplevde jag som mycket enklare än jag hade tänkt mig, men att genomföra resan med dess förberedelser var det svåraste för mig. Man är helt utelämnad till att båten ska fungera som den ska och måste sätta sig helt in i varenda liten detalj. Och det tar mycket tid och kraft, säger en glad Emma.

Den inre resan blev en berg- och dalbana - en blandning av euforisk lycka och stunder av akut hemlängtan och ensamhet.

- Att vara ensam var svårare än jag hade förutsett, men samtidigt otroligt givande och vackert. Det ger en verkligen tid och rum att reflektera över livet på ett unikt sätt, säger Emma.

Emma är uppvuxen i Svanesund på Orust. De senaste 18 åren har hon bott på en kanalbåt i England, men flyttade förra sommaren hem till Göteborg igen.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
En väderanpassad cykeltur genom USA och liten del av Kanada där naturupplevelser ligger i fokus. 1 kommentar