Reseberättelse > 2016-01-07

Dykning vid Similan Islands i Thailand

En reseberättelse om en utflykt till Similan Islands utanför Khao Lak i Thailand.

Av: ewestergard

Efter ett par månader i Thailand skulle vi äntligen göra en av höjdpunkterna på vår resa. Ett par dagar innan hade vi varit inne på ett av dykcentren i Khao Lak och bokat en dykutflykt till Similan Islands. Eftersom min flickvän inte hade dykt innan var vi tvungna att boka en instruktör också.

Som vanligt kom bilen som skulle ta oss till piren innan utsatt tid och trots att vi varit i Thailand under så pass långt tid satt vi fortfarande och åt frukosten när den vita bilen svängde upp på hotellets parkering. Så det var bara att slänga i sig maten, ta vår packning och skynda mot bilen.

Väl inne i bilen hälsade vi på de andra resenärerna och fick veta att den svenska instruktören som vi bokat fått förhinder och att han skulle ersättas av en dansk instruktör som skulle plockas upp vid nästa hotell. Det var inte mycket vi kunde göra så vi satte oss tillrätta medan bilen rullade ut från parkeringen.

När vi kom fram till hotellet där instruktören bodde stod en lång man i 35-års åldern och väntade med sin packning. Väl inne i bilen presenterade han sig och vi småpratade lite om dykningen vid Similan Islands och vilka dykplatser vi skulle dyka vid. Han berättade att vi skulle dyka vid ön nr 8 och ö nr 9 som ligger längst norrut av öarna. Dykningen där skulle passa för nybörjare. Efter att ha småpratat en stund vände han sig mot min flickvän och började förklara grunderna inom dykning och tog fram ett häfte på engelska som de gick igenom. Jag tog tillfället i akt att ta upp en bok och började läsa medan chauffören fortsatte att plocka upp ett par andra resenärer innan vi fortsatte mot piren.

En stund senare rullade vi in på parkeringen vid piren i Khao Lak. När alla tagit sig ur bilen och fått med sig sin packning började vi gå mot båtarna. Väl framme vid båtarna möttes vi av en thailändare som pekade åt oss att sätta oss i en av speedbåtarna.

När alla satt sig tillrätta och de dubbelkollat att alla skulle ut mot Similan Islands kastade vi loss och började sakta ta oss ut mot öppet vatten. Det var fortfarande tidigt på morgonen och vattnet var alldeles blankt. Jag tog upp min bok samtidigt som instruktören fortsatte att gå igenom häftet med min flickvän. Jag märkte att det inte var helt lätt att förstå alla termer på danska men de kämpade på bra och det verkade som att min flickvän förstod det mesta av vad han sa.

Det visade sig vara längre än vad jag trodde ut till öarna men efter ca 90 minuter slog kaptenen av motorn och förtöjde speedbåten vid en liveaboard-båt som låg på svaj mellan ö nr 8 och 9. Väl uppe på båten fick vi en snabb genomgång över vad som skulle hända under dagen samtidigt som vi bjöds på te och frukt. Jag hade inte riktigt förstått att vi skulle dyka i en egen grupp, utan jag trodde att alla som följt med oss var på samma utflykt men de flesta hade bokat en liveaboard och medan de la sina saker i sina hytter satt vi och pratade lite om dykplatserna vi skulle dyka vid.

Efter vad som kändes som en evighet var det äntligen dags att göra oss klara för vårt första dyk. Så vi tog på oss våtdräkten, viktbältet och BCD-västen men istället för att hoppa ifrån båten skulle vi ta oss in till stranden med speedbåten. Det var inte helt lätt att få på sig dyktuben och simfötterna men efter mycket om och men lyckades vi ta oss i vattnet. Innan vi kunde simma fritt var min flickvän tvungen att göra några övningar under vattnet för att visa att hon klarade vissa moment, som att tömma masken på vatten och ta i och ur regulatorn ur munnen. Något som jag själv fått göra under min Open Water-kurs.

Mer information om Similan Islands

Dykplatsen vi dök vid bestod mestadels av sand och kala klippblock vilket resulterade i väldigt lite djurliv och det kändes inte som att vi dök vid en av Thailand bästa dykplatser. Men efter att ha klarat övningarna simmade vi bort från stranden och stegvis byttes sanden ut mot koraller och vi omgavs av allt fler och fler fiskar av olika sorter. Vi simmade runt en stund och mycket handlade om att min flickvän skulle få ordning på sin BCD-väst för att kunna koncentrera sig på omgivningen. Men trots att jag simmade iväg lite på egen hand var jag ganska besviken när jag återigen satt i båten efter vårt första dyk. En del av korallerna hade varit döda vilket gjorde att vissa partier helt saknat djurliv. Tyvärr var detta något som drabbat hela Similan Islands och inte bara vår dykplats.

Medan vi satt och pratade hade besättningen ställt fram kyckling och ris som vi tog för oss innan vi gjorde oss klara för dyk nummer två. Denna gång skulle vi dyka vid ö nummer nio och här skulle det finnas ett rikare djurliv enligt vår dykinstruktör.

Så efter att ha druckit lite kaffe efter maten gjorde vi oss klara och gick ner mot speedbåten för att ta oss till dykplatsen. Denna gång gick det betydligt smidigare att hoppa ifrån båten.

Precis som vår dykinstruktör hade sagt möttes vi av stora stenblock täckta av koraller och småfisk. Till detta dyk hade jag även tagit med mig min GoPro-kamera för att filma och ta några bilder. Efter en stund signalerade vår dykinstruktör att vi skulle följa efter honom. Vi förstod inte riktigt varför men gorde som vi blir tillsagda. Det är först efteråt som han förklarade att han såg en sköldpadda simma förbi oss en bit bort. Något som självklart hade varit kul att få med på bild.

Väl tillbaka på båten samlade vi ihop vår utrustning och packade ihop allt för att förbereda oss att åka tillbaka mot Khao Lak.

2016-01-07 14:32   Trottoarbonden
Jag var där för 15 år sedan och tyvärr var det mesta rätt dött redan då, bruna koraller och väldigt lite liv.
Som tur var är just Similan Islands väldigt avskilt och lugnt, inga barer, bordeller och skit, en lugn oas helt enkelt.
Thailändarna eller vi turister är troligen till viss del skyldiga till att det skitas ner, tyvärr.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar