Dhaulagiri Ski Expedition rapport 7

Trasiga tält och mer snö. Jag är tillbaks i baslägret igen efter en fyra dagars tur till läger 1. Mina förhoppningar om att göra ett toppförsök grusades av ett nytt snöfall över Dhaulagiri.

När jag kom upp till läger 1 på tisdags eftermiddagen fann jag bara en stor, platt och vit yta. Inte ett av våra tält gick att se, bara ett par skidspetsar stack upp ur snön. Nästan två meter snö låg som ett täcke över tälten. Efter att ha sondat för att hitta den exakta positionen för tältet började grävandet. Två svettiga timmar senare stod jag i en gigantisk grop med ett trasigt tält. Det var en stor reva i väven och en av pinnarna var knäckt. Jag var inte ensam, de flesta av tälten som grävdes fram hade sina skavanker.

Nästa dag blev en reparations dag. Nål, tråd och silvertejp togs fram för att få tälten tillbaks i matchen igen. På eftermiddagen blev jag lite rastlös så jag tog skidorna och klättrade upp en bit för att få några svängar tillbaks ner till lägret. Under torsdagen försökte jag och ett par Holländare och Österrikare ta oss upp till läger 2. Efter fyra timmar av pulsande i djup snö drog mörka moln in och det började snöa. Utan sikt hade vi ingen aning om var vi klättrade. Det kändes allt för osäkert så vi bestämde oss för att gå tillbaks ner till läger 1.

Fredag bjöd inte på mycket bättre väder. Mörka moln cirklade runt berget på morgonen och vid lunch snöade det igen. Trött på det ostabila vädret och hungrig på Budhis mat drog jag ner till baslägret. Den här hösten gör det inte lätt för oss klättrare. Den lurar upp oss på berget med blå himmel och sol för att sedan slänga en snö storm rätt i ansiktet. Många av klättrarna har tröttnat och gett upp Dhaulagiri för i år. Japanerna har åkt hem och Holländarna och Österrikarna sitter här i baslägret och väntar på bärare för att också ge sig av. Jag har två veckor kvar på mitt klättertillstånd så jag kommer att ge det en till chans. Slovaken Dodo har fått en ny väderleksrapport som säger stabilt väder från och med måndag så det är bara att packa väskan och dra sig upp på berget igen. Beroende på snöförhållanden kommer jag sen att sakta men säkert förflytta mig upp på berget mot toppen. Detta blir sista chansen att nå toppen på Dhaulagiri i år.

Till Fredriks hemsida

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.