Nyhet > 2017-05-31

Det här betyder friluftslivet för oss

Nu presenterar vi flera av svaren på frågan vi ställde för några veckor sedan "Vad betyder friluftsliv för dig?". Inom kort drar vi tre vinnare av frystorkade hallon från Friluftsmeny.se, bland de som svarat.

Friluftlivet har stort sett samma betydelse för de flesta av oss, att döma av de svar vi fått in. Inom kort drar vi tre vinnare av de frystorkade hallonen från Friluftsmeny bland dem som varit med att svara.

Frågorna vi ställde var:

1. Vad betyder friluftslivet för dig?

2.  Vilken/ vilka aktiviteter ägnar du dig helst åt när du är ute?

Veronika Niederer

1) Friluftslivet är för mig att komma bort från en stressig vardag utan att kunna koppla upp sig. Att rensa huvudet och bli ett med naturen.

Jag blir lite religiös varje gång av att vara utanför civilisationen, det är balsam för själen helt enkelt.

Främst fjällvandring och vandring på platten.

Patrik Wilfer

1) Friluftslivet får mig att komma ifrån datorer som berövat mig på hela min ungdom, jag får göra något som känns meningsfullt med min sambo & våra hundar.

2) Eftersom vi har hundar så vandrar vi, helst i lagom tempo.

Pierre Almén

1)  För mig betyder det ett aktivt liv med upplevelser. Jag blir stimulerad både i hjärta och hjärna, dvs både kropp och knopp. Det är ett liv som gör att jag mår bra och troligtvis håller mig friskare och ger ett längre liv fullt av intryck för alla sinnen!

2) Jag orienterar och springer ute i naturen regelbundet, på sommaren blir det också turer med min kajak. Jag är med i både olika svenska som internationella orienteringar och får på det sättet se spännande natur såväl runt om i Sverige som utomlands. Dessutom ger det tillfälle att få kontakt med likasinnade utanför min vanliga kontaktkrets.
Även andra friluftsaktiviteter lockar när jag är ute och reser. I höstas åkte jag på en gruppresa till Tanzania där vi vandrade några dagar på savannen med Massajer som guider och sov över i tält. Någon dag senare besteg vi Kilimanjaro. Två mycket spännande upplevelser på samma resa!

Thomas Ejventh

1) Friluftslivet ger mig ett rikt liv. Det är Friskvård, återhämtning, äventyr och upplevelse på samma gång

2) Offroad walking. Har hundar som liksom jag inte gillar att gå på vägar. Genom att gå rätt ut i skog och mark upptäcker vi nya platser varje dag. Är ute i skog och mark minst tre timmar per dag.

Britt

1) Friluftsliv är min livsluft. Att vandra kilometer efter kilometer på vandringsstigar här i skogarna kring Göteborg får mig att må så bra. Kaffetermosen, mackorna på en klipphäll i sol eller regn med vandringsvännerna är största njutningen för mig.

Förr vandrade vi i fjällen, nu när några blivit äldre (70+) vandrar vi här omkring. Lika stora upplevelser med trollskogar och skogstjärnar året runt. Ibland med broddar när det är halt. Ibland med "regnponcho".

Vi går och pratar med än den ene än den andre. Det är så kravlöst. Var fjortonde dag ger vi oss iväg. Tacksamma mot vår vandringsledare A-C som planerar allt!

Ulrica Jarlhage

1) För mig betyder friluftsliv att få koppla bort vardagens måsten och njuta av en annan del av livet som dessutom är helt gratis! Och livsnödvändigt! Att vara ute i naturen, tillsammans med familj, vänner, djur eller ensam, det spelar ingen roll. Det viktiga är att ta tillvara på tillfällena som ges och få tid för återhämtning.

2) Helst av allt är jag ute och vandrar i naturen.

Anette Gustafsson

1)  För mig innebär friluftsliv en känsla av; att vara nuvarande, känna frihet och livskraft! Jag känner utrymme, blir kreativ, får inspiration, hittar lösningar på problem, får mental återhämtning och kraftpåfyllnad. Naturen ger mig lugn och ro i kropp och själ, det känns kravlöst och skapar jämnvikt. Det är fantastiskt härligt att få vara fysiskt aktiv i naturen. Ta in omgivningen med alla sinnen! För mig är det viktigt att kunna följa naturens skiftningar och se livet återvända när våren kommer. Mitt element är luft och jag tycker även om fågelperspektivet vilket gör att jag ofta planerar semestrar där jag får bestiga berg, vara aktiv och få storslagen utsikt! Solen får gärna skina och värma huden, molnen vara bomullstusslätta så att rymden och utrymmet känns som allra störst. Då känner glädjen inga gränser och allting känns oerhört lätt. Då mår jag som allra bäst fysiskt och mentalt, ett lyckorus infinner sig!

2) Vandring, bergsbestigning, promenader, löpning och Trekking Training.

Stefan Grimfors

1: Ett sätt att komma ut och befria sig från vardagens bekymmer

2: Vandring eller paddling på sommaren, skidor eller skridskor på vintern

Anders Friberg

1) Friluftsliv är för mig en slags verklighetsflykt samtidigt som jag känner mig mer verklig i mitt friluftsliv än någon annanstans. När jag kommer ut i naturen släpper jag alla tankar på jobb, räkningar och tråkiga måsten. Jag lever bara där och då. Tankarna blir rena och enkla, förbi nästa höjd, genom nästa fors eller hitta torr ved till elden. Friluftsliv handlar också om kontraster, jag uppskattar t.ex. inte min säng tillräckligt om jag inte får sova knöligt och dant med jämna mellanrum!

2) Scouterna är min största källa till friluftsliv, med dem får hela familjen läger, vandringar och paddling. Svenska fjällvärlden har också en speciell plats i våra hjärtan.

Ulf Nyback

1) Friluftsliv, dvs att få vara utomhus i naturen, är en livsnödvändighet för mig. Det innebär frihet, en möjlighet till att kunna andas fritt, ströva omkring utan plan, att bara få vara.nDet ger vardagen en mening då man vet att man kan planera in en utomhusaktivitet åt sig, när man får tid över. Alla årstider har sin speciella charm. Eftersom jag bor på Åland så har havet en speciell betydelse för mig, men alla andra naturtyper uppskattas förstås också.

2) Jag tycker om att titta på fåglar, så jag brukar ha med kikaren. Så ger det mig även något konstnärligt, t.ex. i form av dikter eller sånger, att vara ute i naturen.

Karin Bergenfeldt

1) Möjligheten att bara kliva rätt ut i naturen nästan precis var som helst i Sverige

2) Ofta blir det vandring tillsammans med bästa sällskapet- labradoren Enzo. Gärna på nån av våra fina leder, med övernattning i något vindskydd.

Sitta vid en eld på kvällen och lyssna på tystnaden- I löv it :)

Nina Hansson

1) Mycket. Det är där jag finner vila och läkning, nya upptäckter, möter likasinnade och spänning. Det gör också att jag håller mig i form.

2) Allra helst ägnar jag mig åt vandring.

Sara Wahlberg

1) För mig betyder det att utforska och uppleva platser, djurliv och mig själv i en mer rofylld miljö än vardagen hemma. En form av meditation som passar mig väldigt bra, eftersom jag inte vill sitta still.

2) Jag paddlar helst kajak, tältar, vandrar och åker skidor. Helst allt samtidigt. ;)

Här kan du läsa flera svar som kommit in.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar