Nyhet > 2012-03-21

Design och cykelglädje i fokus

Inför den stundande cykelsäsongen presenterar cykelföretaget BIKEID två nya uppgraderade herrmodeller och släpper samtidigt flera nya tillbehör.

Grundkonceptet hos BIKEID är fortfarande detsamma som det varit från företagets start. Utifrån en grundmodell väljer du själv färg på cykelns olika komponenter, bl.a. ram, däck, grepp och kedja. All design sker enkelt online och färgkombinationerna är närmast oändliga.

Cykeln har i år genomgått en rejäl uppgradering på komponentsidan. De riktiga guldkornen är båda från FSA – F. Gimondi (drev) och Duron X (styrlager).

-  Jag tror att den största skillnaden mellan oss och liknande cykelkoncept är att vi inte bara ”säljer färg”. Cykelns grunddesign, kvalité och cykelglädje står alltid i första rummet. Vi skulle aldrig ta fram en cykel som vi inte är stolta över, säger Anders Dahlberg, marknadsansvarig på BIKEID.

Den tekniska skillnaden, jämfört med fjolårets modell, är att cyklarna nu är utrustade med två växlar och fotbroms. Cykeln har ett så kallat duomaticnav, vilket betyder att växeln är inbyggd, och att växling sker med ett enkelt pedalkick bakåt. När du vill bromsa trycker du istället tillbaka pedalen helt, alternativt använder handbromsen. Fördelarna med duomaticnav är många. De är lika underhållsfria som enväxlade nav, har ytterst lite mekaniskt motstånd och man slipper vajrar och reglage.

-  Den stora utmaningen vi stod inför den här säsongen var att utveckla vår cykel utan att tumma på designen. När Mattias Erlandsson, som är produktansvarig hos oss, föreslog att vi skulle återuppliva duomaticnavet, kändes det självklart och vi var alla helt sålda på idén, fortsätter Anders Dahlberg.

Valmöjligheterna på designsidan har i år utökats, bl.a. påbörjar du din design med att välja storlek på ramen (56 cm eller 59 cm). Därefter väljer du modell, d.v.s om du vill ha vanligt styre eller ett racinginspirerat drop down-styre.  Ramfärgerna för säsongen är vit, svart, röd, gul och raw (omålad). Dessutom kan du i år välja färg på sadel; svart, vit eller brun.

Priset på cykeln är 5450 kronor, inklusive moms.

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer