Cykling i Katalonien

Pim och Kerstin cyklade Vies Verdes (gröna vägen) en cykelväg från pyreneerna ner till medelhavet under en vecka i april.

Av: pixelpim

Vies Verdes, Spanien. Påskveckan 2011

Pim och Kerstin Lindahl

Vies Verdes (de gröna vägarna) är Kataloniens satsning på att bygga om gamla järnvägsspår från Ripoll uppe i Pyreneerna till Sant Feliu de Guixols vid Medelhavet till välskyltade cykel och vandringsleder.
Själva vägarna är belagda med granitkross som ger en ganska slät yta. Vi hade våra odämpade cyklar med normala 37 mm däck.
Om man väljer att cykla från bergen ner till havet så har man även nerförsbacke hela vägen utom söder om Olot där man gör en stigning på 170 m.
Längs med vägen ligger små byar med 1-2 mils avstånd, så man behöver inte planera så mycket i förväg eller ha alltför mycket packning med sig.

Vi valde att cykla ca 5 mil om dagen, en sträcka som vi tidigare har upplevt som lagom om man vill göra annat än att cykla under dagen.
Vi valde också att bo på hotell (från ca 700 kr/dubbelrum) för att slippa packa lakan, handdukar osv. Och för att få sova gott.
Vi flög med Ryan Air från Skavsta till Girona och tog med oss våra egna cyklar. (800 kr/cykel ToR) Naturligtvis kan man hyra cyklar på plats men vi som cyklar mycket vill ju veta vad vi ska cykla på.
På Ryan Air måste cyklarna vara i kartong och det är ju inget problem att få tag på vid en cykelhandlare men eftersom vi skulle flyga hem en söndag så var vi ju tvungna att spara dem någonstans. till hemresan hade vi bokat hotellet på flygplatsen men de ville absolut inte förvara våra kartonger åt oss...
så det blev att åka till hotellet inne i stan som vi hade bokat. Det hade kunnat gå bra med buss, men då måste cyklarna ligga i kartong och jag hade redan monterat ihop dem... det löste sig med taxi...
OK ingen bra start på dagen men då vet vi det till nästa gång. Ett par tips gällande kartongen förressten: Ha alla verktyg med dig och prova hemma. Ta även bort den bakre växelföraren under transport eftersom om den sticker ut och skulle den bli skev så får du problem.
Jag skulle även kunna rekommendera en framstänkskärm som är lätt att ta av.

Första dagen cyklade vi runt på måfå i Girona och vilade upp oss inför cyklingen.

Dagen efter tog vi bussen upp till Olot. Man får ta med sig cykeln på bussarna, men de ska egentligen vara inslagna i plast och något isärplockade eftersom de packas tillsammans med bagaget under bussen. I Olot ville vi cykla sista milen norrut,till Ripoll för att få cykla hela Vies Verdes. Här finns det också lite alternativa vägar för er med mountain bike.

Här gjorde vi ett misstag: Vi hade en karta och visste vart vi skulle, men vi hade fel om var vi var. När vi slutligen insåg misstaget och bad folk vi mötte att försöka peka på kartan och berätta var vi var just nu, visade det sig att vi hade väldiga språkproblem. Vi förstod inte katalanska och de kunde inte ett ord engelska. Ingen förstod heller våra gester/teckenspråk och att vi ville veta var vi var på kartan. Något som faktiskt inte har varit något problem i något annat land vi hittills har varit i. När vi väl själva lyckades hitta Vies Verdes vid floden hade vi förlorat så mycket tid att vi valde att cykla söderut istället. Utanför städerna är vägen välskyltad men i städerna har ofta skyltar och markeringar försvunnit. Efter den härliga stigningen på 170 m valde vi att stanna i bergsbyn Sant Feliu de Pallerols.

April är utanför turistsäsongen och det var verkligen lite öde i alla småbyar vi passerade. Vi bodde på ett trevligt litet hotell. Här började vi se en trend när det gällde maten också: Alla serverar 3-rätters för ca 100 kr och i de flesta fall är det nån slags husmanskost i spannet smaklös till vedervärdig. Om ni undrar så är vi inte ett dugg kräsna och ni vet ju vad cyklandet gör för aptiten.
Dagen efter fortsatte vi till Girona. (ca 4 mil) Nu med nerförsbacke, medvind och solsken. Sämre kan man ha det som cyklist. Vädret var lite som en halvdan svensk sommar 25 grader som varmast (av med T-shirten) och lite disigt emellanåt. (på med fleecetröjan)
Vi hade inga långbyxor och vi hade oftast sandaler. Kvällarna blev aldrig kalla.

Nästa dag fortsatte vi söderut mot havet och Sant Feliu de Guíxols. (ca 3,5 mil) Trots att vi var noga med att återvända till exakt det ställe vi hade lämnat leden dagen innan för att inte komma bort oss, så var det precis där markeringen i gatan var bortnött... genom hela staden saknades mycket av markeringarna och det var väldigt tidsödande att ta sig fram... Väl utanför staden var det inga problem och det vackra landskapet fortsatte att bjuda på sin bästa sida. Trots att vi svenskar ser april som tidig vår så såg vi en hel del skördande och höbärgning. Väl framme doppade vi fötterna i Medelhavet. Vädret var bra men det var lite för kallt i vattnet för bad, även för oss nordbor.

Vi stannade 2 nätter på ett jättetrevligt hotell och åt gott! Vid havet har de ju i alla fall seafood. Det finns flera små trevliga byar längs kusten både norr och söderut. Vi vill dock ha lite tid i Barcelona, så vi tog bussen dit. (ca 10 mil) Denna gång med cyklarna snyggt inslagna i sopsäckar och sårtejp.

Väl där besökte vi den fantastiska katedralen och cyklade runt och såg lite Gaudi-arkitektur. Dagen efter tog vi oss ner genom staden mot stränderna. Vi tänkte kanske inte på att det var lördag och påsk! Det var svårt att ta sig fram fast vi gick med våra cyklar pga tiotusentals människor som besökte Barcelona över påsken. Sedan tog vi tåget tillbaka till Girona. Tågen har plats för cyklar! Snälla SJ åk dit på studiebesök!

Sammanfattningsvis var det lätt cykling. Det var lätt att välja längd på sina dagsetapper. Vacker miljö. ÅK!

Officiell sajt

 

 

 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2011-12-19 07:23   (avslutat medlemskap)
Betygsätt gärna: 5
Kul berättelse. Testade själv att flyga med cykel i somras och det öppnar upp nya möjligheter...
 
2012-01-24 10:32   skogsmulle101
måste föranmäla att man ska ha med mtb, typ på flygplatser m.m.?
 
2012-02-05 14:14   pergit
Betygsätt gärna: 4
bra m info
 

Läs mer

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.