Cyklar 1300 mil genom USA

En väderanpassad cykeltur genom USA och liten del av Kanada där naturupplevelser ligger i fokus.

Av: Marcus Perfjell

Denna gång är jag förberedd, nu vet jag vad som krävs, det gjorde jag inte när jag begav mig mot Nepal 2017. Då visste jag inte hur jag satte upp mitt tält, startade mitt gaskök eller lagade en punktering. Faktum är att jag aldrig hade cyklat längre än till mataffären i en stöt, inte ens 10 mil totalt i mitt liv men jag var fast besluten - jag skulle cykla 1000 mil.

Jag hade en dröm och en dag sa jag upp mig från jobbet, lämnade bostadsrätten och vinkade min sambo sen sju år tillbaka farväl. Nu var det dags att uppleva mig själv!

Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr. (Ur Karin Boyes dikt "I Rörelse")

Långfärdscyklingen till Nepal innebar att jag och min älskade sambo bröt när vi hade det som bäst, i tron om att uppleva sig själv är ett mer värdefullt långsiktigt mål. Jag insåg att cykla jorden runt är vad jag vill göra de kommande fem åren. Jag har nu en ny dröm, jag vill cykla 10,000 mil.

Min cykel ska ta mig runt världen och jag vill dela med mig av resan, jag vill visa alla de som har intresse att världen inte är så farlig som den kan uppfattas. Att den istället är rolig och full av information. Sist cyklade jag genom bland annat; Albanien, Iran och Indien men enda gången jag kände obehag var ironiskt nog när jag cyklade genom en förort till Helsingborg en sen augustikväll i början av resan.

Medan jag förverkligar min dröm kommer jag möta många människor jorden över som inte har samma verktyg i sin verktygslåda för att förverkliga sina egna drömmar. Därav vill jag intervjua barn i åldrarna tre till femton år, fråga dem vad deras drömmar och önskningar är, sammanfläta dem i en bok där ledande forskare inom medvetandet och psykologi får förklara varför många av oss i väst som har högt välstånd och möjlighet att förverkliga våra drömmar, ofta drar oss för att göra det.

En insamling till UNICEF; "Cycling4children", är mitt sätt att hjälpa en del av de barn jag möter att kunna förverkliga sina drömmar. Mitt mål är att samla in $250,000. UNICEF's kärnvärde är att alla barn ska kunna växa upp i en säker och inkluderande omgivning.

En sammanfattning om mina projekt kan ses i denna video:

Då jag kommer dela videofilmer från vägen bestämde jag mig för att min första resa skulle gå genom ett land där jag får utveckla mitt engelska vokabulär. Landet ska ha en hyfsad infrastruktur när det gäller internetuppkoppling och ha tillräckligt intressant natur och befolkning att möta.

Upp med "The Adventure Cycling Route Network" interaktiva karta där samtliga långdistansrutter över USA är markerade, dessa krossjämfördes sedan med de nationalparker och sjöar jag allra helst vill se. Jag byggde hela rutten i applikationen "Komoot" och körde sedan filen i Google Maps:

Iväg så snart som möjligt med en stark vilja att slippa regn och rusk, det var mina kriterier. Start 28:e december i Orlando, Florida. Tre månader går rakt västerut genom södern. Denna bit av resan har knappt en uppförsbacke och är förmodligen full av grillfester och milslånga raksträckor med motorhotell.

Sen kommer det resan har planerats för; naturområdena, med Grand Canyon som start och sedan vidare genom Arches national park. Totalt korsas 16 delstater i USA, 47 nationalparker, flertalet underbart vackra sjöar och Indianreservatet Navajo Nation.

Min förra cykel med bockstyre var det första jag sålde när jag kom hem från resan till Nepal. Vill jag ha värk i nacken är det ett utmärkt val men nu ska det cyklas 500 mil grusvägar och då behövs en annan cykel. Resterande vägar är 500 mil asfalterade och 300 mil naturstigar. Jag har aldrig gett mig ut i vildmarken på ett sådant sätt tidigare så det är det dags att bli varse, det är dags att bli en riktig långfärdscyklist!

Nu, såhär två veckor innan avfärd, är det redigeringen av mina tidigare videos som är prioriterat att bli klart, de kan alla ses på min YouTube-kanal nedan. Utöver att sitta vid datorn 10 timmar om dygnet duschar jag varmt liiite längre, de kommer bli sällsynta framöver ;)

Njuter nu av vänner, familj och julmys. Snart är det dags att träffa fler underbara människor och göra mitt för att barn världen över ska få en ljusare framtid.

Tack för att du läst min första post på Utsidan.se!
Om du är intresserad av att följa mig görs det enklast genom YouTube eller Instagram.

Jag lägger upp bilder på Instagram varje vecka och en ny video på YouTube varje torsdag kl 16:30.
Om ni hellre läser bloggar så hittar ni dem varannan söndag på min webbsida. Genom webbsidan når du mig enkelt om det är något du vill tipsa eller bolla om!

Varje kvartal skickar jag in en uppdatering till Utsidans redaktion, vi ses i nästa vända :D

Väl mött, ut och njut!
Hälsar Marcus

2018-12-27 01:21   tommiem
Vilket äventyr! Lycka till! Ser fram emot att följa dig!

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer