Bokrecension: Bernadette McDonald - "Freedom Climbers"

En mycket läsvärd bok som blandar porträtt av de främsta polska höghöjdalpinisterna med skildringar av deras hårresande expeditioner från 1970- till 1990-talet och av den turbulenta situationen i deras hemland under denna tidsperiod.

Av: Pawel Zajac

Att läsa en förteckning över polska alpinisters bedrifter i Himalaya från slutet av 1970-talet till början av 1990-talet får mig att häpna. Första bestigningen av Mount Everest vintertid 1980 följdes av vinterbestigningar av flera andra 8000-metersgiganter. Annapurna. Cho Oyu. Dhaulagiri. Kangchenjunga. Det rör sig klättring under korta dagar med endast ett par timmars dagsljus, enorma mängder snö och temperaturer ner mot och understigande -40°C. Första kvinnan på K2’s topp var från Polen. Polacker satte upp nya utmanande leder uppför flertalet 8000-meterstoppar. Många av dessa bestigningar genomfördes i alpin stil med minimal packning. Bland de nya rutterna återfinns en led uppför K2’s sydsida – en led som ingen hittills upprepat. Reinhold Messner, italienaren som var den förste att bestiga alla 14 toppar över 8000 meter, kallade denna för rena självmordet på grund av den tekniska svårigheten och extrema lavinfaran.

Tiden under vilken de polska klättrarna dominerade i Himalaya var väldigt turbulent i Polen. Landet som sedan slutet av andra världskriget till mångt och mycket styrts av Sovjetunionen började alltmer röra sig från ett liv bakom Järnridån mot ”självständighet”. Denna process var naturligtvis långt ifrån smärtfri. Det rådde kaos och krigstillstånd. Affärernas hyllor gapade tomma. Köerna för att köpa matvaror ringlade långa. Det centrala temat i Bernadette McDonald’s bok ”Freedom Climbers” är kopplingen mellan de polska bergsbestigarnas dominans inom höghöjdsklättringen och Polens stormiga väg mot frihet. Var det uppväxten under de tuffa förhållandena som skapade dessa ”superalpinister”? Var expeditionerna, som allt som oftast föranleddes av långdragna byråkratiska processer, en reaktion mot förtrycket – att få resa iväg och känna friheten i de höga bergen? Vilka andra faktorer bidrog till att forma den polska klättringsvågen?

Bernadette McDonald har tidigare skrivit om bland annat den slovakiske alpinisten Tomaz Humar och om Charles Houston, som medverkade i de amerikanska K2-expeditionerna 1938 och 1953. I boken ”Freedom Climbers” figurerar en lång rad mer eller mindre kända polska klättrare och visar på den stora bredden hos polska alpinister under denna tidsperiod. Fokus ligger dock på de tre mest välkända: Jerzy ’Jurek’ Kukuczka, Voytek Kurtyka och Wanda Rutkiewicz. Det är deras liv och prestationer som beskrivs mest ingående.

Porträtten av klättrarna och deras syn på bergslivet varvas med berättelser från en lång rad expeditioner. Det är intressant att läsa om skillnaderna i dessa alpinisters filosofier och deras syn på klättringens syfte samt på risktagande. Likaså är det spännande att se kontrasterna mellan deras dagliga liv i kommunismens Polen och de exotiska resorna till de högsta bergskedjorna. Och själva beskrivningarna av expeditionerna får mig ibland att ta en paus från läsandet och skaka på huvudet för att försöka ta in de nästan övermänskliga prestationerna: det är verkligen en tunn linje mellan liv och död på de högsta bergen och det krävs en oerhörd styrka och vilja för att hålla sig vid liv. Den turbulenta polska historien vävs också in och sätter klättrarnas prestationer i ett större perspektiv. Denna mix av biografier, hårresande äventyr och historia skapar en mycket läsvärd bok som varmt rekommenderas till alla entusiaster av friluftslitteratur. Att den dessutom är välskriven bidrar till den goda läsupplevelsen. Och boken inspirerar, ger mersmak. Både på att själv ge sig ut i naturen, på egna äventyr, och på att lära sig mer om den polska klättringsvågen. Jag håller för närvarande, bland annat, på att leta efter den sedan länge utgångna boken ”My Vertical World” av Jerzy Kukuczka.

Titel: Freedom Climbers

Författare: Bernadette McDonald

Förlag: Rocky Mountain Books (CAN) / Vertebrate Publishing (UK)