Bokrecension: Äventyrsfoto

Många av oss gillar att ta med kameran ut på äventyr. I boken "Äventyrsfoto" delar fotografen Fredrik Schenholm med sig sitt fotografiska arbetsflöde och ger oss tips på hur vi kan knäppa de där vinnande och storslagna bilderna.

Av: Pawel Zajac

Många tycker om att dokumentera sina små och stora äventyr. Det kan vara för att visa familj och vänner vad vi varit med om eller för att nå ut med våra äventyr till en större publik. Kameran får därför ofta följa med på utflykter och vi rasslar iväg en mängd bilder. Tyvärr är det alltför ofta vi, eller i alla fall jag, blir besvikna när vi kommit hem då vi inser att våra foton inte gör äventyren rättvisa. Det där storslagna landskapet ser kanske trist och platt ut, cyklisten som vi velat frysa i en härlig actionpose är kanske suddig och den där branta pudertäckta backen kanske mest liknar en grön pist. För att guida oss till bättre äventyrsbilder har fotografen Fredrik Schenholm tillsammans med skribenten Anders Wingqvist författat boken ”Äventyrsfoto” med undertiteln ”Lär dig fotografera som proffsen – 9 steg till bättre bilder”. Denna bok innehåller en mängd nyttiga tips som hjälper oss på vägen mot fantastiska äventyrsbilder och ger, som Fredrik poängterar, ”en metod för att minska antalet dåliga bilder och därmed den så kallade lucky-shot faktorn”.

Fredrik Schenholm är en av Sveriges mest renommerade skid- och äventyrsfotografer och hans bilder återfinns ofta i svenska och utländska outdoortidningar samt i friluftsmärkenas kataloger. Fredrik håller dessutom regelbundet fotokurser och är alltså som klippt och skuren att författa denna bok om äventyrsfoto. I boken delar han öppenhjärtligt med sig sitt fotografiska arbetsflöde som börjar långt innan kamerans avtryckare trycks ned och bilden tas och som slutar med en såld bild. Detta arbetsflöde innefattar nio steg och var och ett av dessa tillägnas ett kapitel. I det inledande kapitlet får vi inspirerande tips på fotograferingsmiljöer och Fredrik berättar om sina absoluta favoritplatser. En viktig sak att hålla i åtanke är att man inte behöver åka till andra sidan jordklotet för att fånga härliga äventyrsbilder. Detta kan lika gärna göras i hemmaskogen och närmiljön.

För att kunna ta bra äventyrsbilder behövs såklart en kamera och viss kringutrustning. För att underlätta valet ger Fredrik en grundlig genomgång av den mer eller mindre nödvändiga utrustningen i kapitel två. Nästa kapitel tillägnas myriaden av inställningar som kan göras i systemkameror. Här behandlas allt från slutartider och bländaröppningar till olika fokuslägen.

Med en kamera och dessa grundläggande kunskaper i bagaget ägnas de nästföljande delarna åt komposition, olika sätt att få fokus på precis rätt plats samt på hur man säkerställer att man har en korrekt exponerad bild. Detta är en hel del att tänka på, varför följande kapitel ger tips på vad man ska göra under själva fotograferingssessionen och i ögonblicket man knäpper bilden. De två avslutande kapitlen behandlar efterbehandling av bilden i datorn samt dess försäljning.

Jag tycker att boken har en bred läsekrets då både nybörjare och mer erfarna fotografer kan hitta information och tips av värde. Det underlättar en del om man är bekant med grundläggande fotografiska kunskaper såsom ISO-tal och bländaröppningar, men det är absolut inget krav för att tillgodogöra sig boken. Texten är lättläst och pedagogiskt strukturerad och de olika tipsen och teknikerna är illustrerade med Fredriks egna högklassiga foton, vilket starkt bidrar till en enklare och snabbare inlärning. Däremot är boken ganska slarvigt korrekturläst. En hel del stavfel och grammattiska fel har smugit sig med till den färdiga versionen. Detta är naturligtvis ingenting som underminerar själva informationen, men känns ibland en aning störande. På det stora hela rekommenderar jag denna bok till de som vill lära sig mer om äventyrsfoto för att komma hem från sina resor och utflykter med minneskorten fulla av fantastiska kort som gör äventyren rättvisa. Jag ser själv väldigt mycket fram emot att prova de olika teknikerna och tipsen i min egen fotografering.

Titel: Äventyrsfoto – Lär dig fotografera som proffsen – 9 steg till bättre bilder

Författare: Fredrik Schenholm och Anders Wingqvist

Förlag: Calazo

ISBN: 9789186773861

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer