Boktips > 2020-10-09

Böcker för höstläsning

En ny svampbok med fakta om svampens historia och med läckra matrecept. För skidåkningsentusiaster en bok om skidåkning, närvaro och medvetenhet. Oviksfjällen har fått en hyllningsbok med bilder från Storsjön ända upp på fjället.

Från Calazoförlag kommer boken "Svampbok för matälskare". Elle Nikishkova som skrivit boken är en av Sveriges mest populära utekockar. Med den här boken vill hon inspirera till att laga mer mat med svamp och samtidigt ge en inblick i matsvampens historia i Sverige och andra länder.

Boken är uppdelad i två delar, först en handfast guide till de 20 godaste matsvamparna som du kan hitta i våra skogar. Andra delen består av 20 lättlagade recept med svamp som huvudingrediens. Beskrivningar av svampar och maträtter blandas med intressanta fakta och kuriosa om denna mångsidiga råvara.

Om Elle Nikishkova:
Elle är uppvuxen i forna Sovjetunionen och har sedan barndomen med sig en syn på skogen som ett användbart skafferi. På meritlistan har hon bland annat en master i internationell politik, hon har drivit restaurang i Guatemala och varit matsvampsexpert i Nyhetsmorgon på TV4.

Fotograf Björn Dahlfors är nu klar med sin stora fotobok om Oviksfjällen som ges ut på eget förlag. Ett unikt bokprojekt som samlar bilder från 2008 och framåt. Totalt finns det över 150 unika bilder i boken som är fotografens personliga resa genom ett landskap han älskar, ett landskap som står inför små och stora förändringar.

Boken tar med läsaren från Storsjöns strand och hela vägen upp på fjället. Vi passerar åkermark, vattendrag, skogar, sjöar, myrar och fäbodar innan vi sätter oss på fjället och låter utsikten över Storsjön och Storsjöbygden hänföra oss.
– Min ingång i projektet är att visa hur vackert det är på den västra sidan av Storsjön. En pärla som ligger i skuggan av Östersund stadspuls och Åres turism. Men också att problematisera hur klimatförändringar, rovdrift på naturresurser och urbanisering påverkar ett landskap. Boken är min kärleksförklaring till både landskapet och naturen, säger Björn Dahlfors som i och med boken debuterar som författare.

När Björn nu är klar med boken stänger han ner ett projekt som bildmässigt sträcker sig från den första exponeringen sommaren 2008 tills dess att trycket torkar i boken hösten 2020.
– Majoriteten av bildmaterialet kommer från de åren jag bodde i Månsåsen i mitten av 10-talet, men efter det har jag återkommit för att skapa fler bilder och slutföra min personliga berättelse full med intryck och tankar om Oviksfjällen. Det är tusentals bilder som nu kokats ner till lite drygt 150 stycken i boken, berättar Björn Dahlfors.

Om Björn:
Björn Dahlfors, född 1983, är fotograf, formgivare och skriftställare. Björn är född i småländska Ingelstad, har bott i Månsåsen i Jämtland och bor just nu i Storå i Bergslagen. Han har använt kameran som sitt uttrycksmedel i över 20 år.

I september kom boken Slow Skiing ut. En bok om skidåkning, närvaro och medvetenhet. Här samsas storslagna bilder med intervjuer av kända skidpersonligheter, skidberättelser och tankar om reflektion. Författare är Mats och Cissi Erwald, 50-plussarna som för några år sedan la om sina liv för att kunna vara skibums en tid varje säsong.

I denna coffee table-bok får du möta skidpersonligheterna Frida Hansdotter, The Bunch genom Magnus Granér och Alex Hackel, Evelina Nilsson, Andreas Jonsson, Martin Alzén, Per Strömberg och Mårten Johansson i personliga intervjuer där de berättar om sin syn på livet och skidåkning. Intervjuerna varvas med storslagna bilder av skid- och äventyrsfotografer där Alric Ljunghager, Zoya Lynch och Sara Vaiho är några.

Boken är skriven utifrån författarnas kärlek till skidåkning och handlar om att reflektera och ta vara på både vintern och livet med ett lugnare tempo, att ta det mer slow.

– Jag satt i en sittlift härom året och upplevde att alla nedanför var så stressade. De hade så bråttom iväg när de egentligen var där de ville vara. Känslan ledde till många diskussioner kring stress, närvaro och prestation. Under samtalen förstod vi vårt behov av att omfamna skidåkningen på ett annat sätt. Ett sätt där fokus ligger på närvaro och medvetenhet för att få en större upplevelse. Där och då föddes idén till boken Slow Skiing, säger Cissi Erwald.

– Vi har drivit hela projektet utifrån vår passion och ger ut den på eget förlag. Tillsammans har vi tagit oss för egen maskin från enkel textfil till färdig bok med ett viktigt budskap. Det här är den första bok vi skriver, men kanske inte den sista, säger Mats Erwald.

Om författarna:
Cissi och Mats Erwald, formgivare respektive företagskonsult, jobbar i det gemensamma bolaget Erwald Group AB. De senaste åren har de spenderat minst en månad per säsong som skibums i Alperna. Slow Skiing är deras första bokprojekt.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.