Blomvandring på kammen mellan La Seya och Grand Garde

På Upptäcktsfärd är en blogg om vandringar och resor i Europa. De som startat bloggen heter Kerstin Krafft och Eyal Sharon Krafft och är 50-plussare som gillar natur, vandring och resor. Eyal är frilansjournalist och Kerstin studerar och har lång skribenterfarenhet. De är ute och rör sig till fots i stort sett varje dag och berättar på bloggen i text och bild om sina vandringar runt om i Europa. För att hinna smälta alla nya intryck går deras upptäcktsfärder i avstressande tempo. På  bloggen finns bland annat vandringsbeskrivningar, resereportage och resekåserier. Förhoppningsvis en hel del trevlig läsning för vandringsentusiaster.

Den här artikeln bygger på det första inlägget i en planerad serie inlägg på bloggen om vandringar och reseupplevelser i Schweiz.

Text: Eyal Sharon Krafft

Bild: Kerstin Krafft

Smörbollar blir vi glada av, alpvyer blir vi lyckliga av.

Denna föga krävande vandring leder raka vägen till blomfantasternas himmel. Åtminstone halvvägs för La Seya ligger på en bergskam på 2 100 meter över havet.

Väl på kammen går en botanisk vandringsstig  förbi prunkande alpängar vars blommor varierar efter säsong. Ett litet axplock av den överväldigande mångfalden av alpblommor: krokus (precis när snön just smält undan), våranemoner, gula runda smörbollar, midsommarblomster, alpsippor, klotrapunkel och smörblommor. Man kan bli vårrusig för mindre.

Knoppiga alpsippor med en bakgrund som heter duga.

Gult och blott i naturens eget konstverk. Gentia och smörboll.

Hänförande utsikt

Vandringen längs kammen bjuder på hänförande utsikt över bergen i flera riktningar liksom mot Rhônedalen. I närheten av Grand Garde skymtar vi Mont Blanc i fjärran. Och på väg upp mot La Seya har vi siktat – nu ber jag om största möjliga tystnad för att inte skrämma dem – stenbockar.

Med himlen i blicken från Grand Garde. Mont Blanc syns inte på bilden, men kan ses från platsen en klar dag.

Är du längre tid i Ovronnaz kan du med fördel göra om den här vandringen för att följa med i florans skiftningar. Nya alpblommor skjuter fram medan befintliga växer till sig och kan skifta nyans. Man kan bli överväldigad för mindre.

Vilken alpblomma är din favorit?

En alpäng med doft av Sound of Music.

Vandringsfakta

Det enkla sättet att ta sig till kammen är från La Jorasse liftstation (liften börjar gå i början av juni) och vandra i riktning mot La Seya och därifrån vidare mot Grand Garde. Det är en relativt enkel vandring med knappt 400 höjdmeter uppåt, men närmare tusen nedåt om du går hela vägen till Ovronnaz från Grand Garde. Bra stigar och markering, men tidigt på säsongen kan det möjligen finnas snöfläckar kvar uppe på kammen, som också ligger ovanför trädgränsen.

Tid: Från La Jorasse till Ovronnaz tar det cirka 3,5 timmar. Går man upp till fots från Ovronnaz till Petit Pré tar vandringen ca 5 timmar.

Längd: 8,3 km. Från Ovronnaz är det ytterligare cirka 5 km från liftens dalstation i Ovronnaz till Petit Pré.

Höjdskillnader: +392/-951 (ytterligare ca +500 meter uppför om du startar i Ovronnaz)

Startpunkt: Toppstationen för liften, La Jorasse. Alternativt gå upp från Ovronnaz till Petit Pré.

Slutpunkt: Ovronnaz.

Vägbeskrivning: Följ markeringar i La Jorasse i riktning Petit Pré och La Seya. Från La Seya följ vandringsleden längs kammen på bergen mot Grand Garde. Därifrån följ markering i riktning mot Odonne och sedan vidare ner till Ovronnaz. Från Grand Garde finns flera alternativa vägar tillbaka till Ovronnaz.

Karta: SwitzerlandMobility  har en alldeles utmärkt karta för planering av vandringar tillgänglig på internet. Sök på exempelvis Petit Pré så får du upp kartan som visar vandringsvägarna för denna vandring.

En ny blombekantskap på blomsterstigen vid La Seya. Vet du vad blomman heter, så säg.

På Upptäcktsfärds första besök på La Seya i maj. Då blommade bara några krokusar, men fina var de.

Här hittar du bloggen På Upptäcktsfärd.

2018-04-20 14:06   dako
Trevligt med vandringstips med botaniskt sevärdhet. Den rosa blomman är troligen rödkämpar (Plantago media).

Svar 2018-04-21 08:06   På Upptäcktsfärd
Kul att du gillar inlägget, vi älskade denna vandring med såväl botaniska upplevelser som storslagen utsikt. Och stort tack för blomnamnet!

2018-04-30 18:02   hansnydahl
Fantastiska blombilder! Gentianan och alpsippan ter sig verkligt exotiska för den som bara gått i svenska fjällen. Speciellt med de storslagna bakgrunderna som Alperna bjuder på - man kan nästan höra Julie Andrews sjunga :-)

Svar 2018-05-30 21:46   På Upptäcktsfärd
Tack! Vad roligt att läsa dina kommentarer. Kul att även du tänker på Sound of Music vid bilderna på blommande alpängar. På bloggen kommer vi i dagarna med ett inlägg med de bästa av våra bilder på alpblommor. Hoppas det kan vara något för dig.