Bergslagsleden Etapp 9: Gårdsjötorp

Få personer - om någon - har gjort så mycket för naturen och friluftslivet i Närke som förre kommunbiologen Mats Rosenberg. De två största avtrycken han gjort torde vara fågelreservatet Oset i Örebro samt anläggningen Gårdsjötorp i Kilsbergen. Denna text berättar om den senare.

Av: Håkan Friberg

Jag samlar mina artiklar om Bergslagsleden här.

När jag började skriva om olika övernattningsplatser i Örebro län så bestämde jag mig för att enbart skriva om gratisboende. Nu gör jag ett undantag från min egen regel i och med att jag berättar om Gårdsjötorp med omnejd.

Den tredje advent 2013 är jag och Livskamraten (och ca 100 personer till) med om invigningen av Gårdsjötorp. Den person som sett till så att denna invigning ägde rum var samme man som höll invigningstalet utanför storstugan – kommunbiolog Mats Rosenberg. Denne man har gjort ovärderligt mycket för naturen och friluftslivet i Örebro kommun.

Jag citerar från informationsbladet:

"Gårdsjötorp är en av de många gårdarna i Kilsbergen som togs ur bruk under 40-50-talen. Åkrarna och ängarna planterades igen med gran på slutet av 60-talet. Huvudbyggnaden eldades upp och de andra byggnaderna fick förfalla."

"Örebro kommun har nu återskapat den äldre gårdsmiljön med byggnader och öppna marker, ungefär som det såg ut under 1800-talet. Där den gamla huvudbyggnaden låg har nu byggts upp en större raststuga. Denna är öppen för besökare under helgerna."

Idag – 2019 – har anläggningen vuxit avsevärt.

Bilden är tagen från stigen upp till Skogstorpet. Till vänster Gammelstugan, i mitten Storstugan och till höger Ladan. Bakom ladan skymtar Brynet. Ängstorpet ligger på marken bakom Storstugan.

Storstugan (Raststugan)

Storstugan har öppet på helgerna: november-mars kl. 10–15 samt april-oktober kl. 10–18. På vardagar och helgkvällar går det att boka stugan, för 1000 kr/dygn.

Här finns inga sovplatser. Eluttag finns i köket som har adekvat utrustning. Kyl och frys finns i ladan.

Ladan

Byggnaden närmast Storstugan kallas Ladan. Den innehåller tre olika avdelningar. Längst till vänster finns vedbod och överraskande nog – bakom trädörrar till vänster – stor kyl och frys. Här inne finns också extra förråd av bäddmadrasser.

I nästa avdelning finns två badrum med vattenklosett och duschhörna i varje. Den tredje avdelningen är någon sorts förråd med diverse bråte. Vore vi uppe i fjällvärlden skulle jag kalla det ett säkerhetsrum för det står alltid olåst.

Gammelstugan

Detta är den äldsta byggnaden på Gårdsjötorp och har följdriktigt fått namnet Gammelstugan. Det är en timmerstuga som har två våningssängar – alltså fyra bäddar. På övervåningen finns ett stort sovloft med plats för ganska många bäddmadrasser. Här är dock lågt i tak och jag rekommenderar att endast barn sover här uppe. Luckan till loftet är ganska tung att öppna. Jag har stött på vandrare som trott att den varit igenspikad. På nedervåningen finns vedkamin, spisplatta och eluttag.

Kostnad: 600 kr/natt.

Till anläggningen på Gårdsjötorp hör dessutom sju mindre stugor (2-bädd) – och från och med denna säsong en stuga i samma storlek som Gammelstugan. Tre av dessa finns inom synhåll.

Skogstorpet

Denna stuga är den enda byggnaden där det är tillåtet att ha husdjur. Tänk dock på att det finns betesdjur runt gården på sommaren. Hund måste alltid vara kopplad kring gården om där går betesdjur.

Stugan är – liksom de övriga små stugorna – inredd med två sängar, bord och stolar samt vedkamin. Stugan ligger lite högre än resten av gården, söder om Gammelstugan.

Brynet

Detta är den stuga som ligger närmast Storstugan. Här finns två sängar och vedkamin. Jag har inte varit inne i denna stuga, men en fönstertitt har avslöjat att den också är inredd med något som liknar köksskåp. Detta är den enda av de små stugorna som har eluttag.

Ängstorpet

Denna stuga skiljer sig lite från övriga rent exteriört i och med att där finns en liten veranda. Jag har inte varit inne i stugan, men även här finns två bäddar och vedkamin.

Kostnad: 300 kr/natt.

Hela denna anläggning som jag beskrivit ovan – inklusive Storstugan – kan hyras för 2000 kr/dygn.

Övriga stugor som går att hyra ligger på längre avstånd från Storstugan. I hyran ingår alltid tillgång till Storstugan och bekvämligheterna i ladan.

Viken

Detta är en av de två hyresstugor som ligger vid Gårdsjön längs Gårdsjörundan (se nedan). Gemensamt för alla de små stugor som ligger utanför själva Gårdsjötorp är att de har en stor fönstervägg mot vacker utsikt. Sängarna är också strategiskt placerade så att man kan njuta av utsikten därifrån.

I denna stuga har man sjöutsikt åt söder. Precis som de övriga finns här bord och stolar samt en vedkamin. Mot sjösidan finns här dessutom ett trädäck och en eldstad. Givetvis finns dass och vedförråd i närheten.

Sjötorpet

På andra sida sjön – den södra ligger nästa stuga. Denna stuga är kanske ännu trevligare än Viken eftersom den har ännu närmare kontakt med sjön. En nackdel är kanske att dass och vedförråd ligger på lite längre avstånd – kanske drygt 50 meter.

Utsikten

Denna stuga ligger mellan de båda delarna av naturreservatet Lövbrickan vid en avstickare från den grusväg som leder upp till Gårdsjötorp. Namnet ger en vink om vad som väntar när man drar undan gardinerna från panoramafönsterna – Närkeslätten! Här finns samma utrustning som i de övriga stugorna samt förstås dass och vedbod.

Myren

Min favoritstuga ligger på en höjdsträckning öster om Ängamossen cirka 1,5 kilometer norr om Gårdsjötorp, med en härlig utsikt över våtmarkerna. Detta är nog den stuga som har dass och vedförråd närmast boendet.

Jag och Livskamraten tillbringade några magiska dygn här över julen 2018.

Vi hade tur med vädret. Snön bar skidorna och på nätterna var det stjärnklart.

Det var en helt fantastisk känsla att spänna fast skidorna, tända pannlampan och glida ut i den ljustunnel som skapades i vintermörkret. Kan ni förställa er lyckan av att helt oförmodat upptäcka en orrkoja där ute?

Det var våra upplevelser denna julhelg som gjorde att jag bestämde mig för att skriva om detta område – trots att boendet inte är gratis.

Kostnad: 300 kr/natt.

Vem sitter här? Backlunds ande?

Lövnäset

Detta är det senaste tillskottet i uthyrningsbuketten. För bara ett par år sedan var detta en risig och förfallen gammal gård.

Nu är den renoverad och inredd ungefär på samma sätt som Gammelgården med 4 bäddar (våningssängar) samt sovloft med plats för sex personer (barn). I stugan finns en vacker bergslagskamin. Dass och vedförråd finns förstås. På gården finns en brunn som bjuder på gott vatten.

Gården kan dessutom locka med en spångad gång ner till en vacker badbrygga i sjön Igeln.

Lövnäset ligger ungefär 1 kilometer innan man kommer fram till Gårdsjötorp, 100 meter in längs vägen åt höger vid Igeltjärn.

Kostnad: 800 kr/natt.

Innan jag strax kommer att berätta om tre fantastiska vandringsturer runt Gårdsjötorp kommer först ytterligare lite officiell information.

Övernattning Gårdsjötorp

Generellt för alla stugor är att du tar med eget sänglinne. När du lämnar stugan ska du ha städat ordentligt och bäddat sängarna.

Alla stugor har kamin som enda värmekälla. Eftersom det kan ta en liten stund att få upp värmen i stugorna bör man på vintern tänka på att ha med sig nått varmt att ha på fötterna. På kaminen finns en kokplatta där man t.ex. kan värma vatten. Vedbod finns innanför dörren längst till vänster på ladan bredvid raststugan. I detta utrymme hittar du även kyl och frys, samt förråd med extra madrasser. Den mellersta dörren leder till toalett med dusch och här finns även diskbänk. Laga mat och diska kan man göra i raststugan.

Hitta hit:

Gårdsjötorp ligger ca 30 minuters bilfärd från Örebro. Kör mot Frösvidal. Ta sedan av på vägen som leder mot Trolldalen och Lövbrickan. (Y-vägskäl – håll höger). Efter 300 meter sväng åt vänster. Härifrån är det skyltat mot Gårdsjötorp. Observera att det är skogsbilvägar, vilket innebär att de ibland kan vara gropiga och lite svåra att ta sig fram på. Parkeringen ligger ca 400 meter från raststugan. Har man problem att gå den biten kan man ringa stugvärden (Leif Troeng 070 52 83 187) för att få öppna bommen så man kan köra ända fram till stugan.

I området finns flera olika rundslingor att välja på. Jag kallar dem för Gårdsjörundan, Reservatsrundan och Tomasbodarundan. Länkar till karta över rundslingorna finns mot slutet av texten. Läsningen underlättas om man har dessa öppna.

Gårdsjörundan

Denna runda börjar och slutar på grusvägen som går förbi Gårdsjötorp i nord-sydlig riktning. Jag väljer den norra vägen. Stigen leder genom vacker barrskog. Den är spångad på sina ställen. Efter cirka 600 meter har man ett hygge på vänster sida. Stigen svänger norrut när man får kontakt med sjön. Av någon anledning verkar inte ledskaparna känna till att man missar den vackraste lägerplatsen runt hela sjön om man följer stigen.

Eller jag kanske bord skriva det som en gång var och åter borde få bli den vackraste lägerplatsen. Den ligger nästan längst ut på den östligaste av de uddar som pekar rakt söderut i sjön. Här ligger ett vindskydd…

Första gången jag hörde talas om detta vindskydd var för lite mer än fem år sedan då Jesper Andersson här på Utsidan (thegedd) undrade om jag besökt detta på jakt efter mina vindskydd i Närke. Jag hade ingen aning om något vindskydd här och begav mig förstås därför dit för att leta. Så småningom hittade jag ett helt fantastiskt vindskydd där ute på udden.

Vindskyddet var i stort behov av reparation. Speciellt ena delen av taket var rejält murket. Icke desto mindre var det fortfarande möjligt att övernatta i för flera personer – åtminstone något år till. I vindskyddet fanns också en gästbok som berättade att det var en scoutgrupp som en gång hade byggt vindskyddet. Överraskande nog hittade jag också namnet på en kvinnlig arbetskamrat som förlovade sig i samband med en övernattning i detta vindskydd.

Något år senare genomförde jag och Livskamraten ett ”vildmarksäventyr” för min syster och svåger och deras två barnbarn. (Se första bilden.) Då hade fortfarande ingen gjort något åt vindskyddet. Men så… för ett par veckor sedan (2019) besökte jag vindskyddet på nytt.

Nu var taket ersatt av genomskinlig korrugerad plast, uppburet av klena reglar varav en del var slarvigt skarvade. Dessutom fanns här nu en stor mängd bråte. Denna idyll kändes skändad.

Men ta er gärna dit. Kanske någon av er vet vad som behöver göras. Nu tillbaka till leden.

Stigen slingrar sig så småningom upp på en mindre grusväg som man följer västerut. Efter en knapp kilometer på grusvägen kommer vi fram till en helt fantastisk rastplats.

Här finns dels en nybyggd raststuga (alltid öppen) med vedkamin och vacker utsikt mot sjön. Här finns stort vedförråd och utedass.

Det har tyvärr förekommit en del stölder ur denna vackra raststuga.

Dessutom finns här ett litet vindskydd med fin eldstad framför alldeles nere vid sjön vars strand är mycket badvänlig.

Vintertid går skidspåren förbi här.

När man tar sig vidare runt sjön och nästan inte ens kommit utom synhåll från raststugan så stöter man på ytterligare en liknande stuga. Ännu en raststuga? Nej, det här är Viken, en av de fyra 2-bäddsstugor som ligger lite längre från Gårdsjötorp. Och vilka stugor detta är! (Bild tidigare i texten.)

Vi befinner oss fortfarande på den norra sidan av sjön, men när vi så småningom kommer runt till den södra sidan så hittar vi Sjötorpet – den andra stugan med samma kvalitéer som Viken. Denna stuga är kanske ännu trevligare eftersom den har ännu närmare kontakt med sjön. (Bild tidigare i texten.)

Cirka 400 meter efter Sjötorpet ska man definitivt åter göra en avstickare från leden. Följ stigen ner till Gårdsjölägret!

Vindskyddet närmast sjön.

Här finns tre tämligen nybyggda vindskydd och två rejäla ”gemensamhetseldstäder” utöver de mindre som finns framför respektive vindskydd. Här finns också soptunna.

Vindskyddet uppe på höjden.

Nedanför vindskyddet på höjden ligger det tredje vindskyddet. Till vänster på bilden skymtar också vindskyddet närmast sjön. Bilden nedan: Det tredje vindskyddet.

Här finns också vedförråd och utedass. Att dessa vindskydd är nybyggda är ju trevligt. Tyvärr är orsaken att de tidigare vindskydden blivit vandaliserade och något även nedbränt.

Denna lägerplats är fritt fram att använda om den inte är uthyrd. Lägret bokas hos Gårdsjötorps stugvärd. (Se sist i texten.)

De avslutande kilometrarna tillbaka till Gårdsjötorp är rejält kuperade. Vill man ha en något bekvämare vandring – men längre – så kan man från sjöns sydspets följa grusvägen åt sydost några hundra meter till den korsas av Bergslagsleden. Den följer man åt nordost (vänster) tills man kommer till ytterligare en grusväg. Tag vänster och följ den till Gårdsjötorp.

Med mina ”utsvävningar” blir denna tur 8-9 kilometer.

Tomasbodarundan

Både denna runda och Reservatsrundan börjar strax bortom stugan Brynet och de har till en början samma sträckning. Efter drygt en kilometer, genom i huvudsak väldigt inbjudande barrskogdelar, delar de sig då Reservatsrundan letar sig söderut och Tomasbodarundan fortsätter österut. Stigskälet är tydligt skyltat.

Strax efter delningen passerar stigen en mycket tydlig ruin av en kolarkoja – man ser tydligt resterna av den kallmurade spisen – och omedelbart efter kojan passerar stigen en kolbotten.

Dessa båda är inte markerade på riksantikvarieämbetets sida för fornlämningar – fornsök.

Efter ytterligare cirka en kilometer kan man göra vägval. Jag rekommenderar att man väljer stigen via Nybyggaren, Utsikten och Höjden (skyltat).

Nybyggaren är en av Gunnar Backlunds (död 2015) många motorsågssnidade skulpturer i Kilsbergen. Han skulle behöva ett eget kapitel i denna text, men jag uppmanar er att söka på nätet.

Utsikten är en liten viloplats med hänförande utsikt på väg upp till Höjden – Kilsbergens högsta punkt, 298 meter över havet.

På platsen finns också resterna av ett flygbevakningstorn som byggdes på 1930-talet. Ofta var det kvinnliga Lottakårister – Tornsvalor – som höll utkik efter fientligt flyg. Tyvärr finns ingen storslagen utsikt på platsen förutom en siktgata västerut.

Nu återstår en knapp kilometer innan man är framme i Tomasboda.

Det första man stöter på är en låst (tyvärr) kolarkoja. Strax efter kommer man fram till den öppna plats där det mycket fina vindskyddet är beläget.

Eldstad och ett litet vedförråd finns också. Raststugan – Kilsbergsstugan - (som är öppen helger vintertid) skymtar där bakom, och på vägen dit passerar man en utmärkt kallkälla.

Rätt källa

Men se upp. Det finns en annan källa i närheten som är av betydligt sämre kvalité.

Drygt 100 meter norr om Kilsbergsstugan finns ytterligare en stuga. Den kallas Vandrarnas kapell och den är öppen året runt. Den är inte avsedd för övernattning annat än i nödsituationer.

Utedass finns vid ladan nedanför Kilsbergsstugan.

När man njutit klart av vilan i Tomasboda fortsätter man vandringen genom att följa Bergslagsleden söderut, förbi Stora Dammsjön. Leden går på sjöns södra sida, men man kan mycket väl välja den norra sidan.

Där hittar man dessutom ett litet vindskydd som lockar till rast. I så fall fortsätter man bara stigen fram till grusvägen och tar söderut där tills man åter stöter på Bergslagsleden.

En annan - lite svårare - möjlighet är att följa grusvägen norrut fram till Lilla Dammsjön. Vid sydspetsen av sjön finns en dammvall. Väster om denna börjar en stig – bitvis mycket otydlig trots att den börjar med en pil mot Trolldalen.

Om man emellertid väljer att följa leden söder om sjön så passerar man en skylt som pekar söderut mot en gammal fornborg – Skansberget – med fin utsikt över Närkeslätten. Väljer man att ta sig hit så lockar ett lit annorlunda vägval. Från själva borgen kan man hitta stigar som leder i stort sett rakt västerut till Vargkitteln som ”egentligen” hör till Reservatsrundan.

Rester av fornborgens mur, troligen uppförd under järnåldern. Stenmuren har ju rasat samman. När den användes fanns det troligen en träpalissad ovanpå muren.

I annat fall korsar man Reservatsrundan strax efter Stora Dammsjön och här går förstås att göra olika kombinationer av dessa turer vilket framgår av ledkartan.

Lövnäsbergets utsikt lockar till paus innan man stöter på den korta avstickaren upp till Gårdsjötorp.

Denna sträcka är 6-7 kilometer och rejält kuperad.

Reservatsrundan

Denna led passerar de tre naturreservaten Trolldalen, Vargkitteln och Lövbrickan. Som framgår av beskrivningen ovan har denna led gemensam start med Tomasbodarundan. Efter stigskälet vandrar man cirka 200 meter åt sydost fram till en informationsskylt. Här kliver man på en rundslinga inom det nordligaste reservatet – Trolldalen. Om man inte älskar att klättra och klänga över snår av omkullfallna träd så rekommenderar jag starkt att välja den nordostliga stigen, alltså ta till vänster och nästan genast börja klättra upp ovanför själva dalen. Skogen är mycket vacker och då och då ser man de mäktiga stupen ner i Trolldalen.

Någonstans här uppe klättrar denna babydrake.

Efter kanske 1500 meters vandring uppe på berget så stöter man på stigen från Lilla Dammsjön (se Tomasbodarundan), och nu leder stigen brant och kurvigt ner i dalen. Väl nere kliver man över bäcken och svänger sedan åt vänster – söderut. Nu står det inte på innan man kommer fram till den korta återvändsleden in till Trollgrytan.

Ovan ses Trollgrytan ett torrt år då det går att ta sig torrskodd in i grottan. Nedan ett vått år då det krävs högskaftade stövlar.

Detta är ett av Kilsbergens mäktigaste lämningar sedan istiden – en jättegryta som slipats fram av roterande stenar i isälven som forsat fram under inlandsisen när den började smälta undan. Tyvärr är den svårfotograferad.

Sedan man lämnat Trollgrytan bakom sig stöter man snart på den andra grenen från rundslingan, men vi fortsätter söderut, lämnar Trolldalen, passerar Bergslagsleden och kommer så fram till nästa reservat – Vargkitteln. Här varnar informationsskylten oss för att vandra längs reservatets västra del av rundslingan. Här ska finnas mängder med omkullfallna träd och flera som riskerar att falla.

Men det finns alternativ.

Enklaste/kortaste förslaget är att följa den vänstra stigen. Den leder fram till de mäktiga (på våren) vattenfallen vid Vargkitteln.

Även detta är en jättegryta formad av isälvarna. Detta är i mitt tycke Kilsbergens mest lockande område.

Här finns en lite rastplats iordninggjord och naturen har varit älskvärd nog att skapa en smal klippa som man kan gå ut på (försiktigt) och då ha ett vattenfall på vardera sidan. Trots att detta är naturreservat tycker jag att man borde röja lite runt och nedanför det västra fallet. Det skulle platsen vinna på.

De båda naturreservaten Trolldalen och Vargkitteln är delar av
samma sprickdal, Östra Trolldalen. Sprickbildningen uppstod redan när Kilsbergen bildades för flera miljoner år sedan. Men det var först vid den senaste istiden, för omkring 10 000 år sedan, som Östra Trolldalen fick sina dramatiska och säregna former.
När inlandsisen började smälta bildades en stor sjö i Kilsbergen. Vattnet fortsatte mot havet genom dalen, där de forsande vattenmassorna slipade berg och block på sin väg.

Efter besöket i Vargkitteln kan man gå tillbaka samma väg och sedan följa Bergslagsleden västerut och ta den lilla avstickaren upp till Gårdsjötorp.

Ett bättre förslag är dock enligt mig att först återvända till informationstavlan och sedan trotsa varningarna och ge sig iväg på den västra slingan. Har man inte sett sig mätt på jättegrytor så passerar vi snart ytterligare en sådan.

Det är inga problem att följa stigen och snart är vi nere vid södra spetsen, där rundslingan svänger norrut igen. Här finns samma varning. Och nu är den verkligen befogad. Det är härifrån och norrut på den östra slingan som det är i det närmaste omöjligt – och farligt – att ta sig fram.

Följ istället den stig söderut som lämnar Vargkittelns naturreservat och leder vidare genom de båda naturreservaten Lövbrickan – Norra och Södra. Jag citerar länsstyrelsens informationsblad:

”En del av de stenar som den mäktiga isälven spolade med sig genom Östra Trolldalen hamnade vid en dåtida havsstrand som idag ligger i naturreservatet Lövbrickan. (…) Det finkorniga materialet, sand och lera, fördes vidare ut i havet och sedimenterade på den havsbotten som senare skulle bli den bördiga Närkeslätten.”

Havsstranden syns idag som stora klapperstensvallar.

Lövbrickan består ju av två delar. Mellan dessa delar passerar man en grusväg. Strax intill denna plats leder en liten väg in till stugan Utsikten. Den har fått sitt namn av den mäktiga vy över Närkeslätten som den bjuder på.

I närheten finns också en gammal fångstgrop. När man kommer ut på grusvägen mellan de båda reservaten som kallas Lövbrickan, så följer man vägen åt sydost till vägskälet - cirka 200 meter.

Ta den mindre vägen österut och gå cirka 100 meter. Håll utkik åt höger. Cirka 50 meter från vägen ligger gropen 50 meter öster en stor sten som är lätt att hitta.

Gå rakt igenom båda reservaten och ut på grusvägen. Följ grusvägen åt nordväst. Smaka på det goda vattnet i Adlers källa och ta en paus under Stora Överhänget (mer info om dessa i artikeln Bergslagsledens etapp 9 - Göljestigen). Följ sedan Bergslagsleden norrut till nästa grusväg. Tag vänster så är man snart tillbaka i Gårdsjötorp.

Sträcka: 9-10 km.

Gårdsjötorp ledkarta

Reservaten med leder

Bokning:  Stugvärd Leif Troeng 070 52 83 187

PS Jag är tacksam om ni kommer med kompletteringar och rättelser till denna text. Nu följer GPS-positioner till de platser jag beskrivit.

Gårdsjötorp Storstugan           N59 22.539 E14 57.404

Klappersten2                               N59 21.500 E14 58.196

Fångstgrop                                   N59 21.559 E14 58.842

2019-05-04 10:04   HotIce_Flash
Mycket inspirerande läsning om vackra och sällan besökta platser! Tack för att du delar med dig!

Svar 2019-05-04 11:46   Håkan Friberg
Väl värt ett besök Tomas. Välkommen och tack för din positiva kommentar.

2019-05-04 10:56   statemachine
Bra artikel om mitt favorit ställe.
Toaletterna och duscharna är handikappanpassade.
Du har skötbord och mikrovågsugn utanför duscharna.

Vet du om att du har stugor och bastu vid kalltjärnen som du kan hyra?

Svar 2019-05-04 11:12   Håkan Friberg
Jag har hört talas om det, men är det inom samma "system" med Leif Troeng som stugvärd? Vet du annars vem som ansvarar.
Jag har inte kartan framför mig nu, men hör inte Kalltjärn mer till etapp 8?
Tack för tillägget om tillgängligheten.

Svar 2019-05-04 11:31   statemachine
Det är KFUM Örebro orientering som har stugorna.
Storstugan och bastun är riktigt trevliga.

Nu blev det info om något annat än gårdsjötorp.

Svar 2019-05-04 11:50   Håkan Friberg
Tack! Jag tar med det när det är dags att skriva om etapp 8.

2019-05-04 11:50   thegedd
Vill bara uppmana samtliga som besöker området att ej kasta skräp i skogen. Hittade massor runt vindskyddet "uppe på höjden" 19/4 - 20/4 2019

Svar 2019-05-04 11:53   Håkan Friberg
Jag har numera alltid ett par tomma plastkassar med mig ut i naturen. Det är för j.....t att det ska behövas.

2019-05-05 14:10   OBD
Vilken utomordentligt fin guide till en del av Bergslagsleden! Bra text, som vanligt, och mycket fina bilder. Bra att du tagit med bilder från olika årstider.
Bilden på lägerplatsen med tältet och rök från lägerelden gillar jag.

Svar 2019-05-05 18:24   Håkan Friberg
Tack ska du ha Bertil. Jag håller precis på att färdigställa artikel nummer tre om detta område, sedan är det dags att byta horisont ett tag. Innan dess behöver jag göra ytterligare två exkursioner för att leta nya färdvägar och nya kameramotiv.
Visst har du valt rätt bild till din favorit. Tyvärr har ju just detta vindskydd blivit "förbättrat" av en klåpare som dessutom släpat dit en massa bråte.

2019-05-06 11:04   snurte
Tack för en inspirerande och informativ text! Jag har ännu inte gått någon del av Bergslagsleden men suget ökar för varje text. :)

Svar 2019-05-06 15:18   Håkan Friberg
Håll då utkik för jag kommer att på sikt skriva mååånga texter om Bergslagsleden och dess omgivningar. :-)

2019-05-09 14:48   statemachine
Ett tillägg.
När man hyr stuga har man tillgång till en roddbåt.
Flytvästar finns i vedbod samt i kistan i gammelstugan.

Svar 2019-05-10 08:46   Håkan Friberg
Tack! Det visste jag inte. Var ligger båten?

Svar 2019-05-16 11:36   statemachine
Du följer den lilla spångade stigen som går över den lilla myren, på fast mark tar du höger och går mot en liten vik. Där inne ligger båten.