Barnfamiljens premiärpaddling i Väbynäs Blekinge skärgård

En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla.

Av: Nennaa

Sommaren 2017 hade vi längtat efter av flera anledningar, äntligen hade vi skaffat oss 2 tvåmanskajaker och nu fanns det förutsättningar för att få ut hela familjen på kajakpaddling i skärgården samtidigt. Tidigare har detta inte känts möjligt utan vi har turats om eller haft 1 barn med i taget, i år skulle dottern fylla 8 och sonen 4 och de var stora nog för längre äventyr.

Vi började med packning av mellanmål, lunchråvaror samt muttan stormköket, våra barn älskar att laga mat på stormköket så inga torra mackor här! Det blev en del badkläder och extrakläder ska erkännas man vet ju aldrig vad som händer.

Vi började med att utgå enkelt 500m från vår stuga ligger närmaste badplatsen där sjösatte vi. Dessa omgivningar har vi paddlat i många gånger förr och hittar enkelt i, det kändes tryggt att ta ut barnen här. Det blåste ca 4-6 sekundmeter men tack vare den skyddade miljön med vikar och öar så kändes det bra.

Barnen var peppade och kunde inte komma iväg snabbt nog, de hade sina kepsar, flytvästar och naturligtvis varsin paddel med paddelleash så vi inte behöver hämta paddlarna i Polen om de tappas. Paddlarna är tillverkade av gummibåtspaddlar som är ihopskruvad till lagom längd för dem, dessa är helt utomordentliga för detta syftet framförallt i vikthänseende. Om de inte orkar lyfta de snyggt designade paddlarna och använda dem så hjälper det inte, de paddlar som vi tillverkat är enkla att förlänga när de växer eller en längre kompis ska följa med.

Vi började med att paddla ut ur den långa viken, redan nu märker vi att minstingen verkligen älskar detta. Han kan inte få nog av att titta på andra båtar, stugor och fåglar som passerar förbi oss. Medan storasyster undrar om det inte är fikadags snart, vi langar runt lite vattenflaskor snart är alla nöjda igen. Barnen spanar på fåglar med sina kikare som de har i sina sittbrunnar. Vi har valt att bara använda kapellen som filt/stänkskydd över barnens ben så de inte sitter fast på något sätt om vi skulle överraskas och kapsejsa.

Vi siktar på närmaste största ö för tillagning av lunch, det visar sig vara en återvändsgränd då den är ett fågelskyddsområde. Planerar hastigt om och ställer kursen på nästa ö, det blåser lite men vågorna gör att barnen leker att vi åker berg och dalbana, tacksam för att de reagerar så och inte med oro. Vår öde ö visar sig vara perfekt, vi hittar lä i en klippskreva där vi hjälps åt att laga pasta med tomatsås på stormköket och torka blöta shorts i buskage med vindens hjälp.

Efter maten vilar vi och pratar om vad vi gjort, diskuterar öde öar och leker pirater, en skattkarta trollas fram och det blir skattjakt, barnen blir överlyckliga efter att ha följt kartan hittar de skatten, ett paket ballerinakex.

Vi packar ihop alla våra grejer och beger oss mot våra kajaker, lyckas ta oss ut ur vår skyddade lilla ögrupp men vågorna är högre nu och vi vuxna får ta i för att ta oss snabbt in i skyddade vatten bakom ögrupperna igen. Där skiner solen och vattnet glittrar underbart.

Vi känner oss äventyrliga och stärkta av vår första gemensamma paddling med barnen. Vi vuxna har ju paddlat tillsammans i 10 år nu, men nu är det andra förutsättningar, vi njuter när vi lastar upp kajakerna på biltaket och kör upp mot vår stuga igen.

2018-01-08 23:47   agb3
Ni borde skaffa/testa en Yooakim, perfekt för en familj på fyra. Alla är tillsammans, man kan prata med alla, alla kommer fram samtidigt och den är mycket stabil när bägge barnen lutar sig ut samtidigt på samma sida för att plocka, tex tång el annat roligt.
Sen kan man skaffa ett extrasäte till den stora sittbrunnen när den äldste blir lite större.
Funkar numera bra när barnen inte är med längre.
Många egna erfarenheter.
Bon voyage.

Svar 2018-01-17 10:26   Nennaa
Tack Allan för tipset! Men då våra barn ständigt växer så känns det inte rimligt att sätta dem i en sittbrunn tillsammans i år, den ena är 9 år och den andra 5år.
Samtidigt så behöver vi packutrymmet i två kajaker, så vi fortsätter nog så här. Våra point 65 mercury, går ju att göra om till en tre sittbrunn kajak också om 9 åring inte vill hänga med och då har vi praktiken en yooakim. Eller två k1 lkajaker om inga barn ska med.

2019-01-14 16:02   Akka
Ett trevligt litet äventyr! Sånt borde alla barn få uppleva. + för fina bilder.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer