Äventyrliga Dagen med Hilda 35 år

Äventyrliga Dagen med Hilda 35 år som kämpat med psykisk ohälsa och utanförskap. Hilda hade önskat att få komma ut och uppleva riktig vildmark, vilket resulterade i att Sören planerade hela dagen i och omkring Tivedens nationalpark.

Äventyrliga Dagen med Hilda som genomfördes tack vare stöd från Hasseman på Kajaktiv.

Jag hade inför Äventyrliga Dagen övernattat vid Göta Kanal i närheten av Moholm för att kunna vara hemma hos Hilda i arla morgonstund. Natten bjöd på ett otroligt skådespel då himlen sprakade av både blixt och dunder och regnet öste ner. När jag så till slut anlände till Hildas tröskel började det klarna upp och Hilda själv såg ut som en solstråle. Strålande glad och förväntansfull var hon inför dagen. Vi slog oss ner i hennes vardagsrum och jag drog igång mitt Primuskök för att snabbt stilla min kaffe abstinens. Efter det kunde vi i lugn och ro gå igenom all den friluftsutrustning deltagaren till Äventyrliga Dagen får behålla, för att själv kunna främja sitt friluftsliv. Jag hade även tagit med mig lite extra friluftsprylar till Mio, Hildas dotter, vilket uppskattades stort.

Hilda hade önskat att få komma ut och uppleva riktig vildmark, vilket resulterade att jag hade planerat hela dagen i och omkring Tivedens nationalpark. Först på agendan för Äventyrliga Dagen denna morgon var kanske Sveriges vackraste höghöjdsbana belägen på Ösjönäs gård med en himmelsk utsikt över Tiveden. Hilda hade aldrig prövat på höghöjdsbana så det var otroligt roligt att se hennes reaktioner, fasa och spänning. Men oavsett hur mycket hon hyperventilerade och spände sig inför varje hinder så genomförde hon allt med stor bravur. Höghöjdsbanan avslutades i ett crescendo när vi färdades i linbana över vattnet ut till en halvö på andra sidan viken.

Efteråt så var Hilda slut både fysiskt och mentalt så vi samlade oss en stund innan vi sjösatte kajakerna i Trehörningen som ligger belägen mitt i Tiveden. Kajak var ytterligare en aktivitet som Hilda aldrig prövat på förr och förberedelserna för att komma ut på vattnet tog sin tid. Men väl ute på vattnet så hittade Hilda sitt nya rätta element och hon förde sig som en världsvan inbiten paddlare. Jag tror dessutom hon blev väldigt biten, paddling kommer nog bli en stor del av hennes framtida liv…

När man befinner sig i Tiveden så måste man även uppleva storskogen, så vi lade till våra kajaker vid Vitsand och vandrade några slingor och utforskade både Vitsandsgrottorna och Junkers Jägares sten innan vi åter igen gled ut i vattnet. Vi fortsatte under bron till Lilla trehörningen där vi fann en härlig udde för vårt nattläger. Strax innan nattlägret så ryckte det till i mitt fiskespö och en färggrann gädda bjöd på fint motstånd innan den till slut landades i kajaken. Som tur var så äter Hilda ingenting med ögon så gäddan fick återvända ner i Trehörningen inne i Tivedens mystiska sägenomspunna djup.

När tält och hammock väl var resta så njöt vi av 24hourmeals mjukkonserver i solskenet och knottsvärmarna. Inte ens den blötaste och rökigaste veden kunde driva iväg dem och förutom oss så blev ett hundratal knott också väldigt mätta och belåtna.

Hilda har många, annorlunda, väsensskilda synsätt på hur man kan leva ett liv på ett hållbart sätt både för individen, människan och planeten, och däromkring så kretsade våra diskussioner under dygnet. Allt hon sade och menade på, kunde jag instämma och ge bifall till. I mycket av det hon tycker, tänker, känner, så möts hon av motstånd från omvärlden, men hon tänker så himla sunt och rätt. Både när det kommer till henne, hennes barn, omvärlden och livet i stort. Så himla länge som jag själv brottats med samma frågeställningar, meningen med livet, existentiella frågor och motsättningar från omvärlden. Så himla stort, att se en annan människa stå för det hon tror på fullt ut! Dessa frågeställningar sysselsatte oss till långt in på natten innan det var dags att sova.

Morgonen bjöd på en utomjordisk utsikt med stiltje och dis över sjön. Vi paddlade stilla tillbaka och med lite vemod återvände vi till civilisationen. // Sören Kjellkvist

Hildas ord från Äventyrliga Dagen:

I naturen finns ett ”ÄR”. Ett varande i all sin komplexa enkelhet. Inget behöver tillföras och inget behöver tas bort. I detta varande finns den största sanningen och mitt väsen har en ständig strävan ditåt. En längtan och energi som känns i varje cell av mig ju mer närvarande i mig själv jag är.

Samhällsmaskineriets och alla dess hittepå är ytterst bra på att överrösta naturens sanning, och naturen har inget behov av att göra sig hörd, den ÄR, så det är upp till var och en att lyssna.

Jag fick många bra tips av Sören och många fina samtal. Dessutom fick jag vattnet presenterat för mig på ett helt nytt sätt.

Ser fram mot att ta med mig min dotter -min lilla björn- ut på stilla vatten och bryta vattenytan ut till ovisshet, närvaro och frihet. Tack!

Åtgärder och information kring ADHD.

ADHD är en förkortning av de engelska orden Attention Deficit Hyperactivity Disorder. På svenska kallas det Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning.

Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning (ADHD) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som påverkar förmågan att fokusera och koncentrera sig på en specifik uppgift. ADHD omfattar även överdriven aktivitet och impulsivitet.

ADHD påverkar personens förmåga att vara produktiv, och kan även påverka hur hon eller han utvecklar sina sociala relationer eller den egna självkänslan. ADHD debuterar i barndomen och kvarstår under tonåren och upp i vuxen ålder i 40 till 70 % av alla fall.

ADHD drabbar uppskattningsvis 3 till 5 % av alla barn, oberoende av kultur eller geografiska regioner. Det innebär att det i ett klassrum med 25 till 30 elever kan finnas minst ett barn med ADHD.

Läs mer på https://www.levamedadhd.se

Motivering:

Jag föddes med ADHD men fick diagnos först som 23-åring. Tillvaron fram tills dess var ett kaos av oförståelse, känsla av utanförskap och psykisk ohälsa, men jag kämpade mig igenom det.

Jag kämpar fortfarande, men kamperna idag handlar mer om mina rättigheter och att stå emot det jag inte tror på och gå min egen väg. Jag kan inte följa de vägarna som samhällsmaskineriet asfalterat åt massan. Jag måste följa min stig, hur snårig och svår den än må vara, för annars går jag under.

Jag känner fortfarande ett utanförskap, en stark känsla av att inte ”passa in”, men skillnaden nu är att jag mer och mer sällan lägger ”felet” på mig. Det är inte Jag som inte passar in, det är maskineriet som inte passar Mig. På samma sätt som det aldrig kan vara fotens fel att inte skon passar.

Jag har inte samma synfält som de flesta andra och det är OK. Och jag skulle aldrig byta för det jag ser är för fantastiskt och färgstarkt. Men jag känner mig ofta ensam i mina upplevelser och fröet av tvivel är alltjämt rotat långt inne i barnet inom mig.

Vi lever i ett samhälle med enormt mycket stress. Det ska gå fort och alla måste passa in i de olika ramarna skapade för att kategorisera och ha något att utgå ifrån. Inte sällan hamnar jag mellan stolarna. För frisk för att vara sjuk, för kompetent för att få hjälp, för självständig för att svagheterna ska tas på allvar.

Jag är oerhört känslig för stress. För mycket intryck och press och jag slutar att fungera och jag har stort behov av att få utrymme att ladda om. Som studerande, arbetande, ensamstående heltidsmamma till en 3-åring är det svårt att hitta tid och energi till återhämtning. Även de ekonomiska resurserna sätter käppar i hjulet.

Fram tills nyligen hade jag en sysselsättningsgrad på 250% för att få allt att gå ihop. Jag lyckades bromsa detta skenande tåg innan total utmattning var ett faktum.

Jag längtar konstant ut till naturen. Bort från maskineriet och ut till verklighet och äventyr där jag får utrymme att andas fritt och vara den jag är. Ladda mina batterier och insupa sanning och liv. Uppleva den fantastiska komplexa enkelhet naturen erbjuder. Men jag har varken mentala eller ekonomiska resurser för att styra upp något sådant just nu.

Därför hoppas jag att Du Sören, eller någon annan, vill komma och knacka på min dörr och ta med mig ut till friheten genom Äventyrliga Dagen. // Mvh Hilda

Läs mer om Äventyrliga Dagen.

I samarbete med

Äventyrliga dagen!
Bergans of Norways välgörenhetssatsning för ungdomar och vuxna, som på något sätt har eller haft en tuff och kämpig vardag, och behöver en andningspaus och inkörsport för att själva komma igång med sitt eget friluftsliv.

Ansök till Äventyrliga dagen här!