Äventyrliga dagen med Alexandra

Äventyrliga dagen med Alexandra 21 år som kämpat med psykisk ohälsa. Ett lugnt dygn med paddling och vandring i Morga hagar.

Motivering:

Jag heter Alexandra och skulle gärna vara med på den Äventyrliga dagen. Jag fick höra talas om dina äventyr och blev intresserad. Jag är 21 år och har alltid älskat att vara ute i skog och fjäll. Jag fick diagnosen autismspektrumtillstånd när jag var 17 år och har problem med mycket ångest och panikattacker, vilket hindrar mig från att komma ut i naturen så mycket som jag vill. Jag har haft det svårt i skolan och blev utbränd i gymnasiet, vilket gjorde att jag då inte fick fullständiga betyg. Efter ett år av återhämtning började jag studera via komvux de kurser jag missade. Jag har nu kämpat under två år och har nu min behörighet till universitet som jag har börjat studera vid. Under dessa två år har jag inte haft någon inkomst då jag inte blev beviljad aktivitetsersättning.

Jag klarar inte av den stress och de krav som finns i samhället, att ta mig ut i naturen är platsen där jag hittar mitt lugn och får en paus från allt jobbigt. Men på grund av min ångest blir det svårt för mig att ta mig ut, då jag ofta är livrädd över vad jag kan träffa på och vad som skulle kunna hända.

Jag har även problem med mina leder vilket gör att jag ibland har ont och det förvärrar min ångest kring att ta mig ut i skogen på egen hand. Jag har även en social problematik och har inga vänner att kunna komma ut med och få stöd ifrån. Hunden är den enda som vill följa med mig och har hjälpt mig mycket, men har svårt att ta oss ut i skogen så ofta som vi behöver. All stress från att försöka passa in leder till nästan dagliga dissociationer, vilka är mycket obehagliga. I naturen kan jag vara närvarande och mig själv utan att bli dömd av andra.

Hoppas få lite hjälp att minska min rädsla och ångest så att jag kan njuta av allt underbart friluftslivet kan erbjuda! // Alexandra

Äventyrliga Dagen med Alexandra som genomfördes tack vare stöd från Hasseman på Kajaktiv

Tidigt på morgonen i kolmörker så knackade jag på dörren. Antagligen så vaknade hela området då tre hundar började skälla unisont och det dröjde nog hela två koppar kaffe innan jag började bli lite smått accepterad att ens existera. Som vanligt så packade vi upp och gick igenom all den utrustning som Alexandra får behålla för att själv komma igång med sitt eget friluftsliv, och efter en hel del omstuvande i ryggsäcken så kom vi iväg tillsammans med Alexandras egen hund Malva som följde med på hela Äventyrliga Dagen. En liten tuff rackare på hela 5,5 kilo som är en blandras mellan bichon frisé och papillion.

Första anhalten blev faktiskt mataffären då kombinationen vegan och glutenintolerant är en aning för svårt för mig att förbereda. Tänkte att Alexandra själv istället här kunde få visa mig och jag lärde mig mycket om vad man kan äta istället. Både nytt sortiment och många nya smaker .

Nu var vi redo att bege oss ut i ett dygn och vi begav oss först ut till Morga hagar, ett väldigt vackert naturskyddsområde längs med Mälarens strand. Vandringen är ju grunden till allt friluftsliv och även det som passar bäst tillsammans med hund. Minns med ett visst vemod, men även glädje alla de både korta och långa vandringsturer tillsammans med min egen schäfertik Daxa. Vandringens höjdpunkter var dels utkiksplatsen över Mälaren och dels den vackra strandlinjen kantad av mjuka bergshällar. Att i mjuk och behagligt tempo vandra fram i ett mörkt, grått lerigt vinterlandskap fyller ändå på livsenerginivåerna.

Näst på tur så begav vi oss ut på vattnet. Mörkt och kallt har det blivit och ett tunt islager kan skönjas i strandkanten. Ljuset försvinner snabbt och kylan och fukten gör sig påmind, så vi hade lite bråttom att ta oss ut till ön mitt i sjön som var vår tilltänkta lägerplats.

Alexandra och Malva fick ta Ally kanoten och jag tog min kajak och efter lite instruktioner så kunde vi glida fram längs med strandkanten. Det tog en stund innan Malva kunde slappna av i sin nya farkost på vattnet och precis innan mörkret lade sig kom vi fram till ön. Snabbt upp med kåtan och samla ihop tillräckligt med ved till lägerelden som vi byggde inne i kåtan. Vi gjorde upp eld med stål och flinta som vi lyckades få att ta sig på ett knippe torrt gräs vi fann på ön. Då veden var rejält fuktig så blev det en ganska rökig upplevelse, men när det väl tagit sig så blev det något så när uthärdligt. Rejält hungriga så lagade vi till en väldigt god middag bestående av stark tomatsås blandat med mathavre.

Då mörkret föll tidigt så hade vi gott om tid i kåtan och jag fick introducera både mindfulness, österländsk livsfilosofi, och en rad olika meditationsformer som Alexandra fick praktisera och sedan reflektera kring. Tiden upphör nästan att existera, men trots det så rör den sig väldigt fort när man mediterar, en halvtimme kan kännas som fem minuter, så trötta somnade vi till slut in. Natten blev dock riktigt kall och vi var tvungna att värma vattenflaskor som vi stoppade i sovsäckarna vilket är så himla skönt när man fryser. Malva kröp tätt intill Alexandra och hela natten lyssnande och reagerade hon till alla nya ljud utanför tältduken.

Vi vaknade med solen och tog det  lugnt och mjukt på morgonen. Hela denna Äventyrliga Dag genomsyrades av ett stort lugn där vi anpassade oss efter oss själva, ljuset och naturen. Känns som vi färdades med naturen och inte i naturen denna gång.

Alexandras ord från Äventyrliga Dagen:

Sören visade mig att det inte måste vara så komplicerat att ta sig ut i naturen för att njuta av dess skönhet och lugn. Har lärt mig mer hur de praktiska sakerna kring friluftsliv kan lösas, som hur man gör upp en eld och håller sig varm under en kall novembernatt. Att även få göra det med min lilla hund, som inte varit med på mer än skogspromenader tidigare, gör det lättare att ta med henne i framtiden. Känner mig mycket mer trygg i min egna förmåga att hantera de problem som kan dyka upp. Har även lärt mig mer om hur jag ska hantera ångesten om den dyker upp ute och att det inte finns så mycket att oroa sig för ute i naturen. Att detta dygn även spenderades i mitt närområde har öppnat upp flera nya platser dit jag lätt tar mig gör att jag kan genomföra liknande äventyr på egen hand. Dessutom har jag lyckats locka med mig min syster på längre dagsturer och väntar på lite varmare temperaturer för övernattningar.

Åtgärder och information kring psykisk ohälsa:

Orsakerna till att en person drabbas av psykisk ohälsa kan vara svåra att ringa in och det saknas fortfarande mycket kunskap. Om vi tittar allmänt är det en mängd olika orsaker som spelar in. För det första hur vi är konstruerade som människor, vilket i sin tur styrs mycket av vårt genetiska arv, det är exempelvis vanligare med psykisk sjukdom hos en person som har det i släkten. För det andra påverkas vi genom vad vi är med om i livet – olika typer av trauma ökar risken – men den situation vi lever i spelar också roll.

Psykisk ohälsa är inte helt lätt att definiera. Uppdrag Psykisk Hälsa är resultatet av en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner. Uppdrag Psykisk Hälsa använder uttrycket som ett samlingsbegrepp för allt psykiskt illamående från lindriga psykiska tillstånd som lättare ångest och nedstämdhet till allvarliga tillstånd som schizofreni, bipolär sjukdom eller funktionsnedsättningar som autism och allvarlig ADHD.

Läs mer om Äventyrliga Dagen.

I samarbete med

Äventyrliga dagen!
Bergans of Norways välgörenhetssatsning för ungdomar och vuxna, som på något sätt har eller haft en tuff och kämpig vardag, och behöver en andningspaus och inkörsport för att själva komma igång med sitt eget friluftsliv.

Ansök till Äventyrliga dagen här!