Äventyret 09

Varje år genomför alla gymnasietreor som går specialidrott på Lindeskolan i Lindesberg ett äventyr. Under tre dygn befinner sig 30 personer, de flesta utan friluftsvana, i skogarna utanför Lindesberg. Lite mat, fysiskt krävande och dåligt väder är tre viktiga inredienser.

Av: oskar_lindhe

Jag tänkte skriva en liten sammanfattning om vad jag och mina kurskompisar fick vara med om under tre dagar i maj. Kursen som vi går heter specialidrott. Inom den finns det ett delmoment som fokuserar på att lära sig arbeta i grupp under fysiskt samt psykiskt krävande situationer. För att nå detta mål har en av lärarna instiftat en tradition, det så kallade ”äventyret”. I år var det åttonde gången det genomfördes. Vi var alltså den åttonde årskullen som skulle utsättas för äventyret. Äventyret går ut på att man under tre dagar, dvs två nätter, utsätts för alla möjliga olika prövningar i en grupp. Prövningarna är fysiskt och psykiskt jobbiga. För att åskådliggöra vad som hände tänkte jag skriva sammanfattningen som en dagbok.

Måndagen den 4 maj

Idag inleds äventyret. Jag hade egentligen hoppat av specialidrottkursen för att kunna läsa kursen jakt och viltvård, men eftersom jag hade gått kursen tidigare fick jag följa med på äventyret. Detta gällde även min kompis Love Eriksson, han hade också valt bort specialidrott till fördel för jakt och viltvård.

Eftersom äventyret för mig är självvalt såg jag fram emot att äntligen få komma ut i naturen och tänja på mina gränser. Dock tror jag det var många av de som inte hade något val som våndades inför att springa runt i skogen, sova i egenbyggda vindskydd och äta alldeles för lite mat. Att vädrets makter varit emot alla de tidigare sju årskullarna gjorde att humöret inte var på topp hos den skara elever som hade samlats på morgonen utanför gympa hallen.

Äventyret borjade med att vi delades in i lag. Efter detta fick vi vår första uppgift tilldelad. Detta var två likadana kartor med ett ganska stort antal platser utsatta. På varje ställe skulle det finnas en pusselbit. När alla var samlade skulle man kunna lägga pusslet och på så sätt få reda på sin nästa uppgift. För att samla alla pusselbitar hade vi tillgång till fyra cyklar, två kanoter och ungefär 26 apostlahästar. Till kartan fick man också en platsbeskrivning så man skulle kunna hitta bättre. Nu var alltså tanken att vi på så kort tid som möjligt skulle samla alla pusselbitar, men vi hade bara två kartor och en lapp med plats beskrivning. Detta gjorde att några av oss fick lov att memorera platserna. Eftersom jag hade en cykel fick jag ta sådana som låg långt borta. Jag tror jag cyklade ungefär 2.5 mil sammanlagt.

När jag hade samlat mina tog det ungefär en timme innan den sista pusselbiten var inne vilket gjorde att vårt lag var först iväg. Pusslet visade en bild på en plats och bildade en text som sa att vi skulle ta med oss all utrustning dit. Väl där sa läraren där att vi skulle välja ut någon som skulle bada. Jag anmälde mig frivillig, jag ville få mitt första dopp så tidigt som möjligt. Meningen var att han skulle kasta ut en tennisboll som jag sedan skulle hämta. Detta var snabbt gjort och när jag fått på mig kläderna igen var det dags att ta oss till en av lärarnas hem där vi fick fylla på vatten och lämna cyklarna. Det var också här vi fick vår nästa uppgift.

Uppgiften var att vi skulle, så snabbt som möjligt ta oss till en utsatt punkt på kartan. Detta gjorde vi, men väl framme så märkte vi att grupp nummer två bara låg någon minut efter. Den gruppen hade tagit en annan väg samt att de hade sprungit. Uppgiften som vi fick här var att vi skulle lösa en gåta. Om vi svarade fel skulle vi hämta en ledtråd, men den hade en lärare som stod 500 meter bort. Eftersom vi svarade fel två gånger blev det att vi fick springa totalt två km onödig energikrävande löpning. När vi svarat blev det väldigt bråttom eftersom gruppen efter oss var klara när vi bara hunnit hundra meter. Det blev alltså språngmarsch med full packning. Med lite teamwork vann vi den överlägset. De starkare bar de andras ryggsäckar. I detta moment ska mycket heder gå till Torkel Bäckman och Victoria som kämpade på som djur med dubbla packningar de 3-4 km vi skulle springa.

Eftersom vi var först framme till mötesplatsen fick vi varsin varmkorv, det första vi fick äta på ungefär 6 timmar av fysisk aktivitet. De överblivna korvarna auktionerades ut, även här fick vi mycket korv. Detta var dock ett dumt drag eftersom vi på grund av det inte hade råd att köpa ordentligt med kolhydrater till vårt kött. Värt att nämna är kanske att ju mer tävlingar man vann, desto mer pengar fick man. Pengarna kallades hyalinter. Vi fick ändå mat så vi klarade oss. På kvällen var det dags att bygga läger. Ett vindskydd gjort av en pressening vi fick av lärarna. Vi blev även utrustade med två trangia, en yxa, en såg och snöre. Vi fick även två flöten med lina sänken och krok. Dock genererade detta ingen fisk för vår del.

Tisdagen den 5 maj

Vi kom till sängs klockan 01.00 och väckning var det klockan fyra på natten. Inte mycket sömn för vår del alltså. Så snabbt som möjligt skulle vi plocka ihop lägret för att sedan ställa upp vid en glänta i skogen där lärarna ställt bilarna. Här fick vi instruktionerna: bygg en bår av presseningen, bär en av era gruppmedlemmar till den här punkten på kartan. Efter att ha tittat på kartan uppskattade jag avståndet till ungefär 5 km. Detta var det jobbigaste momentet under hela äventyret. Dock hade vi bra teamwork här också. De som bar bår slapp bära ryggsäckar, utan det var de andra som fick bära dubbla packningar. I detta moment vill jag ge extra cred till den vi bar. Tack vare hennes vikt och förmåga att inte gnälla utan bara vara positiv vann vi även denna gren.

Efter detta var det dags för frukost. Även här var det auktion, det enda man fick var mjölk och havregryn resten fick man köpa. Eftersom vi inte hade så mycket pengar kvar så fick vi klara oss på varsin halv macka och gröten. När vi satt i oss gröten skulle nästa delmoment precis börja. Vi skulle täcka en pinne som stod rakt upp med stenar snabbast av lagen, tyvärr så förlorade vi den här grenen. Nästa gren gick inte heller så bra. På 1.5 h skulle vi ta oss ett visst avstånd. Utan klocka att använda klockan skulle man komma så fram så nära en och en halvtimme som möjligt. Samtidigt som vi tog oss den sträckan skulle vi samla på oss så mycket sly som möjligt. Som jag nämnde tidigare gick den här grenen inte heller bra för vårt lag.

Hur ska man ta sig över en sjö utan båt? Jo, om man har tillgång till en pressening kan man bygga en flotte. Det var just detta som nästföljande gren gick ut på. Laget skulle bygga en flotte och ta över alla lagmedlemmar till andra sidan av sjön. Vårt lag såg först ut att förlora, men vi tog igen och vann överlägset.

När vi var klara med detta var det dags för att genom ledtrådar innehållande ett antal ingredienser gissa ut vilken maträtt de syftade på. Ledtrådarna var utplacera över hela skogen och utifrån hur fysisk stark man var skulle man ta de ledtrådarna med som passade en bäst i avstånd. Här hade vi listat ut vilken maträtt det var efter vi hade fått ingredienserna. Ansjovis, grädde och King Edward. Vet ni vad det blev? Janssons frestelse såklart. Dock var vi inte först att ge det rätta svaret.

Efter detta fick vi köpa den kvällsmaten vi ville ha på auktion för att sedan fixa ett läger samt börja tillaga maten. Redan vid detta skede var det två personer i vårt lag som hoppade av. Vi fick mer mat per person på grund av detta, men det gav oss nackdelar i tävlingarna

När vi trodde att det var slut för kvällen var det dags för ett antal till fysiskt krävande tävlingar bland annat att genom att utnyttja laget på bästa sätt lyckas göra så att laget gemensamt kunde hänga längst i bara armarna. Man var hela tiden tvungen att ha någon hängande på pålen. En annan gren var att såga en stock i ett antal delar på snabbast tid.

Efter detta var det dags att sova i väntan på morgondagen. Jag kan ju nämna något om vädret. På måndagen var det massor med regn under dagen, men på kvällen sprack det upp. Som tur var höll det sig så under resten av äventyret så jämfört med tidigare årskullar hade vi tur.

Onsdagen den 6 maj

Idag vaknade vi ungefär vid 6 vilket betyder, sovmorgon. Vi fick nu order om att så fort som möjligt få ihop lägret och ta oss till en punkt på kartan. När vi väl var där väntade Michael Nelson där. Ingen var inställd på att man skulle få frukost, men överraskande nog kunde genom våra sista fem hyalinter köpa mycket havregryn, salt, mackor och kaviar. Detta gjorde att vi var laddade inför nästa uppgift vilken vi tyvärr gjorde bort oss ordentligt på. Orientering, vi gick helt fel och fick världens omväg. Vi kom dock till mötesplatsen lite innan de två andra grupperna. På mötesplatsen var det dags för en tävling med flera olika grenar och priset var att på den sista tävlingen få starta 5 minuter innan alla andra. Vi fick bland annat flytta på en stock, bära runt på stenar och klättra upp för träd. Vi vann även denna gren vilket gjorde att motivationen var på topp i vårt lag samt att vi hade ett ordentligt försprång.

Det var alltså dags för den avgörande grenen. Man fick en punkt på kartan dit man skulle ta sig så snabbt som möjligt. När man kommit fram dit fick man en ny punkt. Alltså en del orientering dock gick detta bättre än tidigare. Vi var framme vid slutpunkten ungefär 45 minuter innan nästföljande lag.

När vi var framme var det en genomgång av äventyret sedan bjöd lärarna oss på skolans restaurang på skagentoast, potatisgratäng med fläskkarré och chokladkaka med grädde. Detta för att göra klart för oss att lärarna inte ogillade oss när de utsatte oss för äventyret 2009.

Lärdomar:

·         Lägg inte skor för nära elden för att torka dem, de kan brinna upp.

·         Drick mycket vatten och slarva inte bort fiskeutrustningen

·         Koka kött länge annars blir det segt

·         Vitkål, salt och lime är en utsökt kombination… I skogen i alla fall

·         Hur man ska bygga en flotte, se instruktioner.

·         Packa inte med dig onödiga kläder utan se till att inte bli blöt istället

·         Använd en bra sovsäck så du slipper frysa, man sover dåligt om man är kall

·         Hur man bygger ett bra vindskydd. Lågt i tak, liten öppning allt för att det ska bli så lite luft som möjligt för gruppen att värma upp

·         Leta mask under stenar inte under torr mossa

·         Ansträng dig med att hålla ditt eget humör uppe. Om du skulle börja känna dig omotiverad, håll tyst om det för att inte dra ner hela gruppen

·         Dela upp sysslorna så går allt snabbare så kan man vila sedan

·         Hur man bygger en bår

·         Inse att det går att klara sig på lite mat och ändå vara fysisk aktiv

2009-08-13 11:08   BeatriceK
Vilken kul grej att göra i skolan.