Att skapa ett outdoor-märke - Del 3

Tredje delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra".

Av: Norra

Studion

Man kan säga att denna resa började för ungefär 1,5 år sedan när jag startade upp designstudion Norra Studios. För ungefär ett år sedan träffade jag Johan Gustavsson, en fotograf från Nynäshamn. Det visade sig att vi båda letade efter en plats att driva våra företag på. Han hade en vän som hade en vind som han inte använde. Sagt och gjort, vi byggde om vinden till två studios; en fotostudio och en designstudio. Det har visat sig vara en perfekt kombination! Jag behövde en fotograf som kunde ta bilder på mina produkter och Johan var glad att få produkter att ta bilder av.

design studiodesign studiodesign studioEftersom min passion ligger inom design och produktutveckling ville jag ha en lokal som skulle kunna vara en kombinerad verkstad/bibliotek och kontor. Under 2013 bodde jag några månader i Vietnam och arbetade dagligen på en ryggsäcksfabrik, där hade jag tillgång till material och maskiner och kunde snabbt testa nya ideér, göra om och förbättra, och det är en förutsättning för att kunna ta fram bra produkter. Det är precis på det sättet jag ville att det nya kontoret skulle fungera.

Webbingthread

Produktsortiment

Som tidigare nämnts är målet med NORRA att erbjuda ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material. Och att i slutändan kunna erbjuda en komplett kollektion av outdoor-produkter.

För att kunna få bra fokus och planera vidare har jag definierat tre generella produktkategorier:

OE - Outdoor essentials:

- Outdoor-produkter som är extremt multifunktionella.

OS - Outdoor specifics:

- Outdoor-produkter som har lite fler funktioner, eventuellt för mer specifika aktiviteter.

OI - Outdoor innovations:

- Outdoor-produkter som pushar gränserna.

En av de övergripande idéerna är att bara lansera en ny produkt eller ett koncept när den är 100% klar och inte nödvändigtvis följa de klassiska säsongerna. En fördel med att sälja direkt till kund är att man inte behöver följa samma mönster som de traditionella återförsäljarna gör.

Fortsättning följer.

Text & Foto: Jacob von Matern

För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com

För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
En reseberättelse om en solovandring som börjar med ett fjällmaraton och därefter utgår från Vålådalen och går över Stensdalsfjällen och Bunnerfjällen 5 kommentarer
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar