Årets naturfotograf utsedd

Naturvårdsverket har beslutat att årets naturfotograf 2020 är Jörgen Wiklund. Priset delas ut för 30:e året och prissumman är 25 000 kronor.

Jörgen Wiklund, årets naturfotograf.

- Jörgen Wiklund får stipendiet bland annat för sin mycket uppskattade bok ”Sveriges Sötvattensfiskar”, där 50 limniska fiskarter levande fotograferats med oerhört spännande resultat. Fiskarnas karaktär, såväl arternas som individernas, visas i fotona., säger Björn Risinger, generaldirektör på Naturvårdsverket. Han har stor bredd i sin gärning, där även fågelfoto har en speciell plats, avslutar Björn Risinger.

Röding. Detta exemplar är en av de vackraste rödingar jag sett. Fantastiskt att vi har sådana vackra djur i vår Svenska fauna. Foto: Jörgen Wiklund

Jörgen Wiklund är fotograf och forskningsingenjör på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, institutionen för Vilt, fisk och miljö i Umeå. Han har tidigare undervisat i foto på både gymnasie- och universitetsnivå. Den fotografiska verksamheten har resulterat i flera böcker samt utställningar. Fågel- och fiskfotograferingen sker till största del i norra Sverige. Jörgen är sedan 1997 medlem i Naturfotograferna.

– Mitt naturintresse fick jag av min morfar som tog med mig på gädd- och öringfiske samt bärplockning. Bärplockningen försökte man ju slippa undan men fiskeintresset blev bestående säger pristagaren Jörgen Wiklund. Fågel-, och fotointresset väcktes när jag var 16 år och kom att prägla resten av mitt liv. Under de senaste 10 åren är det fotograferingen som helt tagit över, avslutar Jörgen Wiklund.

Fiskmåsar. Med rätt förutsättningar gör sig fiskmåsen väldigt bra på bild. Det nyanlända paret letar efter lämplig boplats. Foto: Jörgen Wiklund

Naturvårdsverket delar årligen ut priset som Årets naturfotograf till en dokumenterat skicklig naturfotograf som visat kunskap och engagemang i naturvårdsfrågor och bidragit till att hävda naturvårdens intressen genom sin fotografiska verksamhet i Sverige

2021-08-02 23:06   Friluffaren
Snyggt Jörgen!!!
Du är grym

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar