Film/Foto > 2019-06-05

Årets naturfotograf 2018 - Johan Hammar

Johan Hammar får utmärkelsen för sin stilsäkra och multimediala upptäcktsresa till våra sötvattens spännande värld av liv. Stipendiet delas ut för 28:e året och prissumman är 25 000 kronor.

Gädda. Foto: Johan Hammar

– Många svenskar vet hur ett korallrev ser ut men få känner nog till att det kan se ut såhär i en svensk sjö. Stänglar av näckrosor sträcker sig upp mot ytan och botten täcks av en vackert ljusgrön matta med kransalger. Och där, blixtstilla under näckrosorna, står gäddan och lurpassar. Det är bara bröstfenorna som rör sig lite försiktigt.– Sakta, sakta glider jag närmare gäddan. Sen ligger jag bara där och betraktar, glömmer nästan bort att fotografera. Ett helt magiskt ögonblick i en svensk sjö, säger Johan Hammar.

̶  Johan Hammar får utmärkelsen för sin stilsäkra och multimediala upptäcktsresa till våra sötvattens spännande värld av liv. Så väl under som ovan ytan förmår Johan att visa vägen genom fotografi, film, kunskap och ny teknik, säger Björn Risinger, generaldirektör på Naturvårdsverket.

Johan Hammar är biologen som blev fotograf och filmare. Efter 15 år som biolog arbetar han sedan 2013 som fotograf och filmare på heltid.

Drivkraften är att berätta, fascinera, informera och väcka nyfikenhet kring natur- och miljöfrågor. Foto, film, ljud och VR är verktygen.

– Att ta bilden är bara det första steget. Sen börjar det riktiga arbetet, säger Johan Hammar som just nu är aktuell med ett flerårigt projekt om svenska sötvatten. Projektet har resulterat i en bok ”Sötvatten – en värld av liv”, mängder med föreläsningar och flera stora utställningar.

Johan är också en mycket uppskattad föredragshållare och inspiratör som trollbinder publiken med sitt kunnande och engagemang.

Johan Hammar i Halla mölla vattenfall i Verkeån. Foto: Jesper Heimersson

– Att få den här utmärkelsen är fantastiskt roligt och förhoppningsvis kommer det också innebära att våra fantastiska sjöar, vattendrag, våtmarker och vattenpölar får lite mer uppmärksamhet. Det förtjänar de verkligen, avslutar Johan Hammar.

Se även:

www.johanhammar.com

Sötvatten

2019-06-09 21:19   Stommen
Det är du värd....Grattis!!

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar