Arctic circle race!

En beskrivning av de upplevelser jag samlade på mig under arctiv circle race i Sisimut på Grönland!

Av: Joel__

Världens hårdaste skidlopp!

Upplevelsen av grönland är inget annat än positiv, fick vara med om massor med trevliga människor, enastående natur, god mat, mestadels underbart och perfekt väder(-15, vindstilla och sol) men också storm( -20, 30 sekundmeter i vind och snöfall) samt sova tält i -30(bara-15 i tältet). ;)

Landade i Sisimut på tisdag morgon och loppet skulle inte gå av stapeln förren på fredagen så det fanns gott om tid att förbereda sig, träffa andra deltagare, bekanta sig med området och testa skidorna i den kalla snön! Bilden jag då fick av Sisimut är att människorna är trevliga, hjälpsamma samt glada och stolta över Arctic circle race, att de får möjligheten att marknadsföra sig och få hit människor från andra platser i världen att bekanta sig med. Utöver alla trevliga bekantskaper så är miljön, byn och naturupplevelsen i och kring Sisimut något väldigt speciellt, underbar upplevelse!

Den största upplevelsen var dock utan tvekan loppet, arctic circle race, världens hårdaste skidlopp! av 122 startande så hade redan efter första dagen bara 75 lyckats genomföra hela banan  för dagen. Det var hårdare än jag någonsin kunnat föreställa mig och uppepå det så var det på grund av stormvädret dagen innan start så pass kärv snö att det kändes som om jag åkte med stighudar! ...det var diagonalåkning som gällde på områden då jag vanligtvis bara kan krypa ihop och köra störtlopp...men det värsta och samtidigt härligt, positivt och grymt på massor av vis var utan tvekan kuperingen...en uppförsbacka var det saxning som gällde i 60 minuter!!! Den sammanlagda stigningen som gjordes första dagen var 2300 meter! tydligen mera andra dagen...Sedan så var det såklart en massa mil skidåkning på sjöar och fjordar som bjöd på underbara vyer. Uppförsbackarna innebar givetvis också nedförsbackar...isiga och livsfarliga sådana, första tävlingen jag ngnsin sett där de har en regel som tvingar åkarna att ta av sig skidorna och gå ned för en backe på grund av att den är för brant och farlig att åka utför...var förövrigt grymt härlig sammanhållning mellan alla åkare och funktionärer i lägret!

Ett bevis för det var när vinnaren i loppet, en stjärnåkare som bland annat samma år kom 5:a i Marcialonga står vid målgången och tar emot åkare som kommer in 4 timmar efteråt...matlagningen sker dessutom tillsammans i ett uppvärmt tält där alla åkare och funktionärer delar upplevelser under dagen innan vi kröp till kojs i ett 2mannatält med ngn slumpvis utvald åkare(gick att ge förslag och komma med en kompis också) innan samma sak skulle genomföras nästa dag igen, grym utmaning!

Dagen efter målgång så var det avslutningsbankett där alla tävlande och funktionärer samlades för att fira att allt gått bra! En mycket trevlig bankett som bjöd på prisutdelning, tal uppträdanden samt god mat!

Hela resan bjöd sammanfattningsvis på underbar natur sammanhållning, utmaning utöver det vanliga och ett grymt arrangemang ifrån tävlingsledningen...inte lätt att sätta upp en sådan tävling över 3 dagar då deltagarna ska sova på olika platser i tält och få alla så nöjda som de varit...samt garantera allas säkerhet....

Ska dock påpekas att alla deltagare var tvingad att bära med sig minst 5kg i utrustning som innefattade i deras säkerhet...man skulle ha utrustning för att klara sig minst 24h innan räddningen kunde komma i värsta fall om något skulle hända. Dock så kände jag mig väldigt trygg i arrangörernas händer...återigen underbar upplevelse! Något jag kan rekommendera alla som vill ha en rejäl utmaning, samtidigt grymma naturupplevelser och sammanhållning samt träffa människor med liknande äventyrsintressen från olika länder...Sisimut erbjöd även valsafari, hundspann och dylikt...utöver skidtävlingen på de lediga dagarna...

/Joel Karlsson

2009-06-22 21:12   BrittMarie
Det här får Vasaloppet att verka som en förskoleutflykt! Tveksam till om jag skulle orka så jag får nog lägga den drömmen åt sidan...
Kul att få ta del av dina intryck, det låter ändå jättekul, trots slitet! Arktis lockar!
Till andra läsare: Kolla Joels snygga bilder från tävlingen i hans album!

2009-06-23 16:03   Joel__
haha, aa, det var en ganska bra liknelse...bara första backen kändes som vasaloppet...sedan kom det 7 sådana backar till...:)

men gå in på acr.gl ...det finns en kortare distans också...då får du va med om alla intryck runt omkring utan att behöva ha lika många uppförsbackar...:)

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.