Annelie Pompe x 7 - Check

Härom veckan nådde Annelie Pompe toppen av Mount Vinson och projektet Seven Summits var avklarat.

Här om veckan nådde Annelie Pompe toppen av Mount Vinson i Antarktis. Det var sista toppen i hennes Seven Summits-projekt, att nå den högsta punkten på var och en av jordens sju kontinenter.
- Att bestiga berg handlar om så mycket mer än att stå på toppen. Det börjar långt innan med förberedelser, planering och träning. Allt det där före tog så mycket tid och energi att insikten att det här är min sista av de sju topparna, inte riktigt nådde mig förrän jag stod där och såg på toppen. Det var med blandade känslor jag tog mig uppåt den sista biten. Seven Summits klarar man bara en gång i livet, säger Annelie Pompe.

Det var dessutom en tung väg rent fysiskt. Det var mycket kallt och sedan mycket varmt på grund av väderfenomenet El Niño. Det snöade mer än någonsin och gick laviner längs bergssidorna. Annelie brottades också med en luftrörsinfektion och hård hosta.

- Antarktis visade att naturen bestämmer. Vi såg hela registret på en enda dag. Snöfall, solsken och stark vind. Jag fick huka mig och luta mig mot vinden med ansiktet bortvänt. Jag gick med ett första replag mot toppen och trampade spår med stegjärnen. Jag klättrade med en legendarisk guide som heter Vern Tejas, som nått toppen av Vinson 37 gånger. När vi var nära toppen stannade han upp och det var säkert nog att koppla loss oss ur repet. Han kramade om mig och viftade med handen mot toppen - jag fick gå först. Jag tog de sista stegen mot denna resas så symboliska slut och sedan tog tårarna över, berättar Annelie.

Att klara utmaningen som hon kämpat med sedan hon som första svenska kvinna besteg Mount Everest från nordsidan 2011 var bara en del av upplevelsen.
– Det är väldigt viktigt att vara ödmjuk i bergen. Det handlar inte om att besegra topparna utan snarare att anpassa sig efter naturen. Seven Summits är en pilgrimsresa för klättrare, men det handlar, för mig, om så mycket mer än berget. Det är en kulturell och mänsklig upplevelse. Jag har klättrat vart och ett av dessa berg med kommersiella expeditioner utan att känna någon sedan tidigare. Det har gett mig nya vänner från hela världen, förklarar Annelie Pompe. Projektet ger mersmak.
- Härnäst ska jag guida en välgörenhetsexpedition i Nepal och bestiga berg i Himalaya, berättar hon.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar