Andra puffar (old)

kajaks

Kajakinvasion på Sotra

Det har hållits ett kajaksymposium i Njord i Norge. Flera hundra kajakentusiaster samlade sig i skärgården väster om Bergen till tidernas kajakfest! Läs mer

På en låga – kokbok för uteätare

Ny kokbok för uteätare av Karin Sundqvist. Kokboken går också att ladda ner till mobilen. Läs mer

Jenter pa langs

På ski over Svalbard. En annorlunda expeditionsbok om en strapatsrik skidtur. Läs mer

Vandra på Korsika

Ny vandringsguide av Eva Hellström-Boström. Läs mer
Multikamp -06 Foto: edge Magazine

Storsatsning på edge Multikamp den 27-29 april

Liksom föregående år så kommer man att kunna lära sig teknikerna som krävs för att delta i de längre multisporttävlingarna. Paddling, nattorieentering, inlines, repellering och yumanering varvas med mentala träningstekniker och avslappningsövningar. Men här slutar likheterna, arrangörerna och huvudsponsorerna har bestämt sig för att skruva upp tempot och helgens redan hektiska schema kommer nu att avslutas med en multisporttävling där deltagarna kommer att sättas på prov. Läs mer

IDRECHOCKEN

Den 6 maj går Idrechocken i Idre av stapeln för 3:e året. Detta är tävlingen då elit och motionärer tävlar sida vid sida och där vinter möter sommar. Deltagarna som består av 2 personer kommer att gå igenom forsränning, mountainbike, längdskidåkning och löpning. Vinnar tiden beräknas på runt 3 ... Läs mer

Flinta Adventure Multisport Camp, i Åre

Den 1-2 Juli arrangeras Flinta Adventure Multisport Camp, i Åre. Grundläggande teknik tips i vingpaddel /paddlings teknik, MTB och bergslöpning mm. Läs mer

Klätterskador

Vi är två studenter på sjukgymnastprogrammet vid Luleå Tekniska Universitet som skall skriva examensarbete om klätterrelaterade skador. Denna enkät syftar till att undersöka skadefrekvensen hos svenska klättrare. Med skador menar vi sådant som skett direkt under utövandet av klättringen eller i ... Läs mer
pulka

Ny barnpulka

Lynx Design presenterar en ny barnpulka säsongen 2005 - 2006. Barnpulkan bygger på samma skrov och skacklar som turpulkan vilket ger möjligheten att variera mellan tur- och barnkonfigurering. Kapellet och barnsitsen är enkla att skifta. Barnkapellet har en stor flexibel öppning och ett ... Läs mer

Nödsamtal från vistas

Jag brukar ofta uppmuntra folk med -"Det är aldrig för sent att ge upp!" Denna artikel handlar om varför jag gav upp, mitt nödsamtal och vad som hände efteråt. Läs mer

Elbrus: Vinterbestigning

Fangadagen-Teamet fortsätter sin jakt på att skida de 7 topparna. Under året har ytterligare 3 berg fallit under våra stålkanter (2 återstår). Elbrus i Ryssland, Kosciuszko i Australien och Kilimanjaro i Afrika, medan Carstensz Pyramid på Nya Guinea fortsätter att undgå alla försök att bli ... Läs mer

The North Face City Challenge 2005

Den 27 augusti 2005 finns chansen att paddla tredje upplagan av Stockholm Kanotmaraton. Vare sig du är vanlig motionär eller elitkanotist finns en plats för dig! Gör som många andra - se detta som en utmaning och morot att träna inför under sommaren. Som medlem i Utsidan har du 15% rabatt på ... Läs mer
bjornrasmus

Expedition till Gasherbrum II

I slutet på juni bär det av till Pakistan för ett gäng svenska klättrare med målet inriktat på Gasherbrum II, 8035m. Berget är beläget i nordöstra Pakistan och med K2 som granne är det världens 13:e högsta berg. The Swedish GII Expedition 2005 består av fyra likasinnade, vilka går under namnet ... Läs mer

I väntan på islossningen

Premiären i Emån skjuts upp och Kung Bore vägrar släppa in våren. Så i väntan på islossningen och att få lägga ut laxflugorna i älvarna är det till att återvända till stugan, plocka fram flugorna och drömma sig bort. Fiskefanatikern Peppe har stillat sin laxfeber med några DVD-filmer. Läs

MK 19 - mikroinkapslad Myggspray

MK 19 Mikroinkapslat myggmedel (aktiv substans - DEET). DEET (N,N Dietyl-m-toluamid) har använts av människor i över 50 år som ett mycket effektivt och repellerande insektsmedel. Läs

Två helt nya produkter från Source

Två nya ryggsäckar från Source.(2004-11-22) Läs

Mygg&Sånt myggmedel

Nytt myggmedel som motverkar angrepp av mygg och andra bitande insekter. Läs mer

Tipsa oss!

Vi får många förfrågningar om var det finns elljusspår och preparerade skidspår. Tipsa oss om dina skidspår med så nogrann information som möjligt. Läs mer

Plogade banor, konstfrusna isar, sjöar som lägger sig tidigt. Skicka ditt tips med så nogrann information som möjligt. Läs mer

Se över utrustningen

Dags att se över skridskoutrustningen så den är klar när isen ligger. Lite tips och råd kan du hitta på vår utrustningssida. Läs

I väntan på säsongens is

Johan Porsby tipsar om en länk till Finska Havsforskningsinstitutet som summerar isvintern 2003/2004. Läs mer

Nya klockor från Polar

Polar lanserar en serie pulsklockor med inrikting på frilufstliv, skidåkning och klättring Läs

Skridskopremiär!

Det kom ett brev till redaktionen från Tommy Sundqvist. Han hade fått ett SMS från en i kamratgänget som meddelade att de var ute och åkte skridskor på en liten sjö som ligger ca 750 möh på Dundret i Gällivare. Detta var den 10:e oktober (2004). Var det Sverigepremiär tro, eller är det någon som ... Läs mer
Fint fiske

Fiske i Sälen

Hej Finns det något bättre än att ta en öring på torrfluga. Läs mer

Kajaken förlänger semestern

Om en liten tur under den första arbetsveckan. Läs

Målgångar i HBB

Under sommar har fler erövrat HBB, bland dessa ett seriöst rekordförsök. Läs mer

HBB 2004

Daniel Johansson, Mikael Forsberg, Urban Widberg och Roger Friberg kommer att försöka paddla havspaddlarnas blå band på rekordtid, alltså på mindre än 23 dygn. Start 18/7. Läs mer

www.börjadyka.nu

På den nya siten www.börjadyka.nu finns allt för dig som vill börja dyka och ta ett dykcertifikat. Läs mer

Västerås Vattendrag lördagen 19 juni - prova havskajaker!

Föreningen Havspaddlarna Västerås erbjuder under denna Västeråsfestival: - Prova-på paddling i Dolphin, Bonita, Barracuda från Trapper Kanot - Träffa en av världens mest aktiva kajakkonstruktörer, Hans Friedel, som bl a konstruerat dessa kajaker - Utställning av hembyggda havskajaker - ... Läs mer

Dykning är ett äventyr

Vattnet är kallt, bara 8 plusgrader. Innan vattnet har trängt innanför våtdräkten är kroppen paralyserad av kylan. Efter någon minut kommer värmen och en ny värld öppnar sig för nybörjardykarna inför examensprovet. Läs

Havspaddlarnas Blå Band

Havspaddlarnas Blå Band har nu fått en egen officiell hemsida. Läs mer

Bilder från Kajakdagarna

Kajakdagarna i Stockholm vart ett trevligt och lyckat arrangemang. Vi var där med kameran. Läs

Laxfiske i Mörrumsån

Mörrumsån är Sveriges mest kända laxfiskedestination, och i samband med premiären diplomerades Mörrums Kronolaxfiske som godkänd arrangör av svensk ekoturism. Läs mer

Trailrun Cup 2004

Svenska Trailrun Masters Cup går av stapeln i år igen. Cupen är en poängserie baserad på resultaten i ett antal svenska trailrun-lopp. Läs mer

SM i slalom, Hestra

Under SM-helgen i slalom i Hestra meddelas följande: Från Hestra Skid- & Sportklubb vill vi informera allmänheten om att Rv 26 kommer att vara avstängd för genomfart i höjd med Isaberg dagtid, kl 07.00-18.00, 20-21 Mars i samband med SM-tävlingarna i Slalom på Isabergstoppen. Del av det ... Läs mer

Idrechocken

Den 8 maj startar Sveriges första multisport tävling som innehåller både sommar- och vinteraktiviteter. Läs mer

På vandring genom Sverige

Emelie Pettersson och Daniel Wilhelmsson är på vandring genom Sverige, du kan läsa deras dagbok och följa dem på hemsidan. Läs mer

Junior SM i Difficulty

Göteborgs Klätterklubb och Highsport Klätterfabriken presenterar: Junior-SM i Difficulty 2004 lördag 13 mars 2004 Klätterfabriken, Fabriksgatan 38–42 i Gårda, Göteborg Läs mer

Supererbjudande på Outside!

Helårsprenumeration på Outside och en Outside Buff för endast 249 kr! Läs mer

Medlemserbjudande!

Paddlingssäsongen närmar sig, Kusten är klar ! till medlemspriset 195:-, ordinarie pris 265:-. Läs mer

Dream Camp 2004

Flera tillfällen för snowboardåkare och freestyleåkare att träffas och ha kul. Läs mer

Framgångar i Telemark WC

För tredje gången denna världscupssäsong fick Sandra Hälldahl, Friska Viljor, kliva upp på pallen. Läs mer

Virtuell geocaching

Med denna geocaching-simulator kan du pröva på utan att behöva riskera få frisk luft och träningsvärk Läs

P2 Svenskt vrakskydd

P2 är en ideell förening för bevarandet av vrak i svenska vatten. På denna sida kan du få mer information om föreningen i form av målsättningar, stadgar mm. Läs mer
skridsko

Säsongstidig skridskostart hösten 2003!

Att skrinna på 5 cm tjock kärnis bara 6 mil nordost om Göteborg i oktober är både rekordtidigt och historiskt! Läs mer

Självlänsande kajak

Mats Lundgren har testat självläns vi havskajakpaddling och redogör för det i en artikel. Läs mer
tomas

Bergans big mountains skiing expedition

På jordklotet finns fjorton berg som är över 8000 meter höga. Expeditionens mål är att åka skidor från två av dessa toppar; Shisha Pangma (8046m) & Cho Oyu (8201m) i Tibet. Läs mer
cover

Telemark Skier - ny tidning

Couloir Magazine ger ut en specialtidning för telemarkåkare, "Telemark Skier", som kommer två gånger per år. Läs mer

TotalBoulder i Västervik

Den 18:e oktober är det dags för TotalBoulder i Västervik. Läs mer

Två veckor kvar till WC-premiären?

25-26 oktober är det säsongspremiär för den alpina världscupen i Sölden, Österrike. Det vill säga om det har kommit snö. Läs mer

Bouldercup 11/10

Bouldercup i Västervik 11/10 2003, med start kl 10.00 Läs mer
Full fart!

Träningsläger i Australien

Den 17 Oktober reser teamkompis Sara Danielson från Mölndals Cykelklubb och jag till Australien på ett två månader långt träningsläger. Jag kommer kontinuerligt att rapportera från detta på min websida där intresserade kan läsa om allt från tävlingsreportage till minnesvärda naturupplevelser. På ... Läs mer
Sömnlös kudde

Sömnlös en succé

Den nya 24-timmars MTB-tävlingen gick av stapeln i regn och kyla, men humöret var på topp. Läs

Rapport från prylträffen

Sveriges första(?) "ruck", en träff i det fria med fokus på utrustning, anordnades av Utsidan-medlemmar i helgen. Läs

Klubberbjudande i Åre i vinter

Utsidans klubbmedlemmar har 10% rabatt på allt boende på Hotell Karolinen i Åre. I vinter får alla medlemmar rabatt på jul och nyårserbjudandet. Läs

Titicaco Cycling Tour

Ingemar Wikman och Tua Gandré är nu i La Paz efter sju månaders cykling genom Sydamerika. Detta är andra rapporten från Titicaco Cycling Tour. Läs mer

Dagbok från Kebnekaise 2003

Oscar och Oscar vandrade i Kebnekaise denna sommar. Ta del av deras dagbok, bilder och utrustningslista. Läs

Klätterparadiset Ponte Brolla

Anna Frimodig gick på kurs i klätterparadiset Ponte Brolla i södra Schweiz. Läs

Dent du Géant - den gigantiska tanden

En bestigning av det 4013m höga berget Dent du Géant beläget i Mont Blanc Massivet. Läs

Flugfiske och paddling

Under drygt två veckor färdades David Björkén längs Tavvaätno och Lainoälven i sandåslandet och hänfördes av det fantastiska fisket och naturens tundralika karga karaktär. Läs

Swedish Elbrus Expedition 2003

15 stycken taggade Utsidan-medlemmar nådde toppen av Europas högsta berg! Läs

Svalbard 2003

Christian Almgren följde med M/S Stockholm på en 10 dagars expeditionskryss i farvattnen runt Svalbard. Läs mer

Kurs för erfarna klättrare

Erbjudande till Utsidanmedlemmar med erfarenhet av klättring anordnad av Svenska Klätterförbundet i Kebnekaise. Endast några platser kvar. Läs mer

Skidor & laviner i Abisko

Abisko, mytomspunnet och spännande. Emil Persson skriver om stämningen och göromålen på deras beryktade lavinkurser. Läs

Vegankost på vandring

Åke Månson berättar om hur man som vegan/vegetarian får i sig näringsämnen på vandring Läs

Klippan Väsa - Älvdalen

På klippan i Väsa i Älvdalen kommer vi att få räkna med sällskap av en känslig fågel. - STÖR DEN INTE!!! Läs mer
teaser

14 dagar i Sarek

Mattias Bernhardsson vandrade 14 dagar i Sarek med en kamrat. Här är hans berättelse. Läs

Dagstur Stigfjorden i härlig vårsol!

En dagstur i kajak om våren skriven av Inge Bäckström. Läs

Expedition Saga, ny Gäst på Utsidan

Vi har fått en ny Gäst på Utsidan i form av Maria Hedman och Expedition Saga. Läs mer

Grattis Fredrik mfl!

Fredrik Sträng nådde toppen på Dhaulagiri efter hård klättring, och nedklättringen vart mycket dramatisk... Läs mer

OziExplorer läser CD-kartor

Nu kan kartprogrammet OziExplorer använda Lantmäteriets CD-kartor direkt. Utsidan testar ny tilläggsmodul. Läs

En strålande Multisporttävling i Enköping

Vi är i Enköping närmare bestämt på Bredsand alldeles vid Mälaren, där startskottet strax ska gå för Försvarsmaktens Adventure races. Läs mer

S.A. Duse - äventyrare och deckarförfattare

Major Duse var kartograf åt Nordenskiöld, övervintrade på Antarktis och betraktas dessutom som Sveriges förste deckarförfattare. Läs

Reflektion: Regnskog

"Att kalla det för självmord tycker jag är en överdrift men det är utan tvekan en ordentlig utmaning man inte ska ta lätt på" Fredrik Lindström om vandring i regnskog. Läs

Titicacoexpeditionen

Ingemar Wikman och Tua Gandré rapporterar från sin första del av Titicacoexpeditionen. Läs mer

Paddling i maj

Per Torberger har skrivit om en paddeltur en försommarhelg i maj 2001. En berättelse om vädrets nycker och paddlingens tjusning. Läs

Kajaken är såld!

En av våra Klubbmedlemmar har nu vunnit budgivningen på "Point K1R"-paket med listpriset ca 13 000 kr.
Slutpriset blev: 11 100kr(Lars E) Läs

Fjällorna

Sportfiskeklubben för tjejer. En fiskeklubb för alla fiskeintresserade tjejer i hela landet. Fjällorna arrangerar bl a fiskeresor utflykter, studiebesök, föredrag, kurser och fisketräffar. Läs mer på Läs mer

Svensk Mountainbike-Orientering Cup

I sommar kommer för första gången en svensk MTB-orienteringscup att arrangeras. Läs mer

Blåbandet expedition

En till HBB-expedition som är på gång. Läs mer

Sveakust

Lena Olsson och Martin Pattenden har gett sig ut på HBB-expedition. De har haft en kämpig start med mycket blåsigt väder. Du kan läsa mer om dem och deras expedition på Läs mer

Nytt medlemserbjudande

Sugen på multisport? Du har nu chansen att prova på i Försvarsmaktens Adventur Races, det ska vara tre tävlingssugna medlemmar i laget. Läs mer

SM-resultaten

Du kan nu läsa resultaten från SM i klättring som gick av stapeln i Skellefteå på Klätterförbundets sidor. Läs

Förlusten av oskulden i Hemsedal

Här får du följa med Urban Nyblom och några vänner på isklättring i Hemsedal. Läs

Slalom - ett av livets mysterier!

Ulrika Hellby beskriver här sin fascination för slalom och hur hon lyckas hålla glöden vid liv även de dagar då det inte gått så bra i backen. Läs
teaser

Modig eller dum i huvudet?

...det liksom spritter i hela kroppen och varenda kroppsdel fullkomligt överfylls med adrenalin så det nästan sprutar ur öronen på en! Min resa med U.C.P.A blev en succé! - En historia om ett efterlängtat återseende med alpernas pudersnö och om en ny bekantskap i U.C.P.A Läs

Ursvik Ultra

Under helgen gick Ursvik Ultra för fjärde året. Liksom tidigare slog det luriga april-vädret till och täckte banan med snö. Av ett 30-tal tappra löpare som tog sig an den 75 kilometer långa terrängbanan skulle blott hälften ta sig i mål. Vilka är det egentligen som får för sig att springa 75 kilometer terränglöpning i snöstorm? Läs

Dagbok från Vildmarksmässan

Jesper Värn smilade till sig gratis inträde genom att stå i Utsidans monter på Vildmarksmässan. Här är hans lilla dagbok från mässan. Läs

Bilder från mässan

Utsidans monter på Vildmarksmässan vart en kul mötesplats med småföredrag i vårt "Speakers Corner" Läs

Mattias vinner MagLite

Mattias Olson blev den senaste vinnaren i vår Klubbtävling. Mattias vinner ett paket med två ficklampor från MagLite! Håll utkik efter nästa Klubbtävling som startar inom kort! Läs

Nytt klubberbjudande

Tillsammans med Internetbokhandeln har vi fixat fram ett specialpris på superboken Off The Road, av Felix Oppenheim, Felix St. Clair-Renard och Niclas Sjögren. Läs mer

Erden

Göran Kropps vän Erden Eruç har gett sig av på en rejäl expedition till Göran Kropps minne. Målet är att ta sig runt jorden för egen maskin, och dessutom bestiga de högsta bergen på sex kontinenter. Läs mer

Förbundsfest!

I år fyller Svenska Klätterförbundet 30 år och detta firas tillsammans med er i klubbarna i samband med förbundsmötet den 5 april i Västervik. Läs mer

Nytt från Corax

Janne Corax har fyllt på med bilder och berättelser från den hårda cyklingen i Tian Shan Läs mer

Medlemskort på gång

Nu blir det medlemskort till er som är medlemmar i Utsidan Klubb. Kontrollera dina adressuppgifter i medlemsprofilen så det kommer rätt. Läs mer

Sportklättring kring Tunaberg

Om du tröttnat på kilsäkrade sprickor i Tunaberg utanför Nyköping finns berg i närheten med borrbultad klättring. Läs mer

Strandbergs blir Fellows

Den 3:e februari 2003 valdes Titti och Mikael Strandberg in som Fellows i The Royal Geographical Society. Stort grattis! Läs mer
kustklar

Medlemserbjudande!

Köp boken "Kusten är klar !" ny reviderad upplaga, nu utökad med fler bilder och bättre papperskvalitet. Läs mer

Sjungande is

På tunn is sjunger isen högt. Men varför? Intressant artikel i Ny Teknik. Läs

Kretsloppshuset i Mörsil

Kretsloppshuset i Mörsil är ett speciellt hus. Precis som det låter på namnet går livet i huset i kretslopp. I samma hus finner du en restaurant, ett växthus, ett hönshus samt en konferenslokal. Syftet? - Att lära Sverige leva mera ekologiskt. Läs

Ny expedition

Ingemar Wikman och Tua Gandré har just startat en cykelexpedition, från Patagonien till Stockholm. Expeditionen är både en äventyrsresa och till stöd för Mission Titicaco. Läs mer
teaser

Vinnare till startplats i Göta Kanalrännet!

Grattis! Nu är Utsidans tävling avgjord, och här presenterar vi de tjugo som vunnit en startplats till årets upplaga av Göta Kanalrännet. Är du en av de lyckliga tro, titta här: Läs mer

God Jul och Gott Nytt År!

Vi på Utsidan önskar er alla en härlig jul (med snö överallt utom på isen) och blickar fram emot ett nytt spännande år! Läs

Kjugekull - brant i platta Skåne

Följ med Alvaro Susena från tidningen Brant på bouldering. Denna artikel är för er som har några månader på inomhusväggar framför er och behöver lite extra inspiration. Läs mer

Utsidan Event en succé!

Vårt första Event har gått av stapeln, det vart en fullmatad tillställning med över 350 besökare. Hoppas ni alla hade trevligt! Läs

Tretton toppar...

Per Lindberg och Robert Tellvik besteg tretton toppar på tretton dagar. Läs

Alla långlopp

En liten förteckning över säsongens långlopp. Tipsa oss om du vet om fler! Läs

Göran Kropp begravd

Göran begravdes i fredags, i Jakobs kyrka. Var du där? Läs mer

Företagsregistret

Registret innehåller massor av länkar till företag i friluftsbranschen. Du kan nu själv söka fritt i registret. Läs

Forum

I forumen kan du söka efter en skridskokompis, rapportera hur isarna är och diskutera och planera turer du vill göra. Läs
jakob

En blåsig historia

Många anser att Mont Blanc gör sig bäst som skidtur på vintern. Under säsongen 2001/2002 gjorde fyra svenska skibums ett försök att nå toppen på skidor. Läs

Nya filmer

På Utsidan.TV hittar du kortfilmer gjorda för webbruk. Nytt är En guide till Hemavan, Juniorklättring i Sverige och City Challenge 2002. Läs mer

Vinterklättring i Chamonix

Med strålande solsken, bra kabinbanor och vackra omgivningar kan vinterklättring vara mer roligt än svårt. Niklas Eriksson berättar om en av de mest lättillgängliga vinterturerna, nordväggen på Tour-Ronde Läs
Magnus Gullo

Intervju med klubbmedlemmen Magnus Gullö

Magnus Gullö från Uppsala blev den första vinnaren av Utsidan Klubbtävlingen. Redaktionen passade på att ställa några korta frågor... Läs

Alla Sveriges WGS84-punkter besökta

Alla primära 49 WGS84-punkter i Sverige är nu besökta. Det finns dock 4 sekundära kvar för den hugade! Läs

På besök i Trangiafabriken

Vi åkte till Trangias fabrik i Trångsviken för att se hur det egentligen går till. Många genialiska lösningar, material och annat roligt fick vi se under vårt besök... Läs
Beach Boys

Utnyttja höststormarna!

När det blåste som mest, 15-20 m/sek, och det började bita i kinderna, det var då vi kom på idén. Idén att ta våra forskajaker och surfa vågorna som blåste in på Björkö 20 km sydöst om Sundsvall. Läs

Korrallreven undersöks under Quicksilver Crossing

Korrallrevens situation kritisk. Organisationen Reef Check har varit med sedan starten av Quicksilver Crossing och undersökt fler än 300 rev... Läs

Diskutera egna och andras äventyr i . Läs

Expeditionsmanual

Sugen på att göra en expedition? Här finns tipsen som får igång tankarna. Läs

Forum

Berätta hur du svettas bäst i Läs

Diskutera sommarens UV aktiviteter på Läs

Utsidans Korspunktsjakt

Ungefär som Degree Confluence Project nedan, men vi använder Rikets Nät som koordinatsystem istället. Det finns 55 punkter att besöka. Läs

Geocaching

Denna "sport" består i att någon placerar ut en gömma ("cache") och publicerar koordinaterna till den på denna webbplats. Läs

Degree Confluence Project

Här går det ut på att besöka och ta några bilder från varje punkt på jorden där en hel latitud möter en hel longitud. Läs