Anders vandrade Continental Divide Trail

Sedan i våras har Anders Wigren vandrat den 450 mil långa Contintental Divide Trail längs klippiga bergen. I slutet på augusti blev han klar och nu har han precis kommit hem till Sverige.

- Det blev ett fantastiskt äventyr. Stora vyer, varierande landskap, ett rikt djurliv och fina möten med andra vandrare och lokalbefolkning. Det jag mest tar med mig från vandringen är de enorma vidderna. Man är bara en prick som korsar ett enormt landskap, jag har aldrig känt mig så liten som på CDT.

Vandringen gick från Mexikanska gränsen i New Mexico och norrut till Kanadensiska gränsen vid Glacier Nationalpark i Montana genom totalt fem delstater.

- Det finns många fina sträckor att välja mellan, men Wind river range i Wyoming var några sagolikt vackra dagar med alpina passövergångar mellan branta granitväggar, vackra sjöar och orörda barrskogar. Jag såg bäver och piggsvin och hittade spår av varg och grizzlybjörn. Wyoming som helhet bjöd på en fantastisk variation med stora ökenvidder, höga berg och avslutades med Yellowstones gejsrar.

Mest krävande var vandringen i bergskedjan San Juans i södra Colorado. Det är de första riktiga bergen som man stöter på och schemat gör att man hamnar där tidigt på säsongen. Under en veckas tid ägnar man mycket tid åt snöpulsning på 3500-4000 meters höjd.

- Den jobbigaste dagen började med en snötravers på en dryg kilometer som tog mer än 1, 5 timme och fortsatte med massor av omkullblåsta träd, lårdjup snö som inte bar och åskväder när vi var långt uppe på bergsryggarna. Trots att vi vandrade 15 timmar kom vi knappt mer än två mil. Efteråt enades vi om att det var en av de häftigaste vandringsdagarna vi upplevt.

För det mesta var vandringen dock relativt enkel, menar Anders.

- Continental Divide Trail har ett rykte om sig att vara väldigt svårvandrad och att stora krav på olika typer av färdigheter. Jag upplever dessa rykten som ganska överdrivna, det var oftast lättnavigerat och leden är nästan alltid bättre än i svenska fjällen. De få sträckor som är riktigt tuffa blir givande utmaningar och är dessutom väldigt vackra.

För den som själv funderar på att göra en långvandring har Anders några råd:

Det viktigaste är att vara motiverad, är du sugen så ska du göra det. Du kommer inte att ångra dig.

För det andra, läs på om vilka förhållanden du kan förvänta dig och förbered dig på hur de ska hanteras. Du behöver inte detaljplanera, den mesta logistiken kan du sköta från leden. Det är viktigare att försöka skaffa dig en bild av hur vardagen kommer att te sig. Då är du bättre förberedd på bra såväl som dåliga dagar.

Ju mer du tränar på att gå med packning, desto bättre. Din kropp vänjer sig vid att vara i rörelse och du blir bättre på att hantera hunger, trötthet med mera. Dessutom vänjer du dig vid din utrustning.

Slutligen rekommenderar Anders att gå med lätt packning och att inte bära saker i onödan.

- En packning som väger lite är mer bekväm på ryggen och en enkel utrustning utan en massa “bra att ha”-saker är smidigare på raster och i läger.

Äventyret möjliggjordes med hjälp av stipendiet “Årets äventyr” som Anders tog emot på Explore-mässan i Stockholm i mars.

2018-09-21 11:27   goran.sahlin@snco.se
Grattis ! Anders du e grymm ..

2018-09-22 13:36   veni
Grattis!
Om du jämnför med PCT, vilken är svårare & mer fysiskt ansträngande?

Med vänlig hälsning, Veni

2018-09-24 20:54   fetinglira
Göran: Tack! : )

Veni: Svårt att ge ett helt tydligt svar på det. Men jag skulle nog säga att de tuffa sträckorna på CDT var värre än de tuffa på PCT. Generellt uppfattade jag som CDT lite mer utmanande men det var nog ofta mer mentalt än fysiskt.