Andelsägande av kajak

Att paddla kajak börjar bli en folksport. Nu lanseras ett hållbart koncept som ska öka tillgängligheten av kajaker. Genom ett samarbete mellan kajaktillverkaren Melker of Sweden och delningsplattformen ihopa möjliggörs ett enkelt sätt att köpa sig en andel i en kvalitetskajak för att dela den med andra personer.

Konceptet fungerar så att personer kan markera sitt intresse för att köpa in sig i en andelskajak. Ihopa hjälper sedan till att skapa lämpliga grupper. Självklart kan varje person också pejla intresset direkt med grannarna och erbjuda dem att gå med i initiativet.

-  Vi vet att det finns stort intresse för att dela kajaker. Och det är inte helt konstigt. Dels är det många som drar sig för att köpa en kajak eftersom de inte kommer att använda den tillräckligt ofta. Men det finns en annan anledning också och det är att förvaring av kajaker är utmanande. I en grupp så räcker det med att en av delägarna har en lämplig förvaringsplats, säger Johannes Dahlberg, medgrundare av ihopa.

Melker är en kajaktillverkare med sin bas i Sverige. De bygger kajaker av hög kvalité och med hållbarhet som ledstjärna.

-  Vi har alltid lagt hög vikt vid hållbarhetsfrågor. Det genomsyrar vårt varumärke och även designen av våra kajaker. Det finns en spännande potential i att applicera delningsekonomi för kajaker då det kan öka användningen. Och det är eftersträvansvärt - vi vill förstås att våra kajaker ska vara ute på vattnet så ofta det bara går, säger Pelle Stafshede, VD och grundare av Melker of Sweden.

Konceptet att samäga prylar är inte helt nytt egentligen. Johannes fortsätter:

- Folk samäger lite vad som helst redan idag, från fotoutrustning till trädgårdsmaskiner till segelflygplan. Men genom att göra processen enklare, framförallt hur man hittar andra delägare, kan det förändra grundvalarna i hur vi konsumerar. Vi ser det som delningsekonomi i dess renaste form. Bra för plånboken och klimatet!

Samarbetet går ut på att ge bra service till de som vill skaffa andelskajak. Pelle motiverar:

-  Vi på Melker är ju experter på kajaker och hur de används. Ihopa är experter på samägande. Tillsammans kan vi hjälpa folk att förverkliga deras kajakdrömmar.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...