En bekväm vandrare som håller sig till dagsutflykter och njuter av naturen på dagen och bekvämligheten i hemmet på kvällen

Användarnamn: Wiktan

2022:
Juli

2021:
Juni

Förmodligen dom bästa vandringsskorna jag haft

För ett par månader sedan så var det dags för mig att skaffa ett par nya vandringsskor då mina dåvarande skor hade gjort sitt helt enkelt efter ett par år i trogen tjänst. Normalt sett så brukar jag använda vandringsskorna när jag ger mig ut på vardagliga eller mindre besvärliga vandringar och kängorna när det är dags att gå långt eller att jag känner att jag behöver mer stöd.

Så med de i åtanke så var jag inte beredd att lägga hur mycket pengar som helst på ett par nya skor då jag har ett par riktigt ordentliga kängor. Samtidigt så är det skorna som jag använder mest då det dom flesta dagarna blir en promenad i skogen med hunden.

Det finns säkert en hel del som tycker att det är ett nöje med att shoppa efter nya skor men jag kan helt klart säga att jag helst slipper det. Att försöka hitta dom bästa vandringsskorna till ett bra pris är helt enkelt inte lätt. Jag började med att gå igenom en hel del så kallade bäst i test sidor så som friinaturen bara för att få några förslag på vad jag kunde utgå ifrån. I slutändan blev det dock så enkelt att jag gick in på outnorths hemsida och sorterade på popularitet och pris. Och valet föll då på Salomons XA Pro 3D V8 Gore-tex version.

Sitter bättre än jag förväntat mig

Jag brukar ha ganska låga förväntningar på nya skor och hur dom sitter när dom är nya.Framför allt när det kommer till skor och kängor anpassade för vandring. Jag måste dock säga att det gick förvånantsvärt snabbt att gå in skorna och redan efter några få dagars vandring så upplevda jag att alla eventuella obekvämligheter var borta. Detta kan så klart enbart ha med tur att göra att dom redan från början passade just min fotform bra. Men det gjorde åtminstone mig väldigt nöjd.

Vattenavvisande mot vattentäta

Jag har tidigare bara haft vattenavvisande skor och tycker att det har varit tillräckligt för mig. Och jag vet att detta inte är något unikt för vandringsskor men jag tycker att det är otroligt skönt att kunna släppa lite på noggrannheten över var jag sätter mina fötter. Regn och så har aldrig varit något problem tidigare heller men just vattenpölar eller grunda vattendrag har varit. Så för mig har det här varit en väldigt stor uppgradering.

Enkelheten

Allt ifrån att ta på sig skon till att snabbt dra åt dom med den åtdragbara snörningen. Och överblivet skosnöre går enkelt att stoppa in i fliken under plösen. Att inte behöva tänka på att göra dubbelknutar för att det ska sitta eller behöva åtgärda för långa skosnören var något jag inte visste att jag skulle värdera Men det gör jag nu. Jag såg på en del användarrecensioner hos outnorth att plösen skulle vara lös och bråka när man tar på sig skon. Det är dock inget jag har upplevt utan tycker egentligen att hela skon är lätt att hantera.

Design

En bra vandringssko ska vara tålig men det skadar ju inte om den är snygg också. Nu är det kanske inte jättesvårt att göra en snygg svart sko men jag gillar ändå hur den ser ut. En liten nackdel är väl att den känns något plastig till utseendet när man kollar på den från nära håll. Vet inte om det bara är onödiga detaljer eller om dessa delar faktiskt fyller en funktion också. Men de hade man kunnat ta bort annars tycker jag för att göra upplevelsen lite bättre.

Tidigare jämförelser

Jag har tidigare bara haft enklare skor i den billigare klassen och nu köpte jag dessa under blackfriday rean och priset hamnade ändå över 1000 kronor. Även om det inte är speciellt mycket för vad man kan få lägga för friluftsprylar så är det kanske inte en rättvis jämförelse mot de billiga produkterna jag använt mig av tidigare. Men med det sagt så kan jag övertygad säga att detta är dom bästa vandringsskorna jag har haft och att jag är mycket nöjd med dom. Ser fram till flera längre vandringar fram mot våren då jag får testa dom till sin spets. Återkommer kanske med en recension då om hur jag upplever att det gått.

En tur runt Sisjön.

Tänkte jag skulle testa något nytt och testa en liten blogg här på utsidan. Jag är inte en av dom som ger sig i väg på några längre turer utan brukar hålla mig i närområdet. Då jag befinner mig i närheten av Göteborg så har det blivit en hel del utflykter till sjöar och öar i området. Ofta faller valet på favoriten som är Särö men nu i helgen med det otroligt varma vädret så fick det bli en betydligt kortare tur runt Sisjön.

Man skulle kunna tro att folk var upptagna med annat då det var midsommar men jag antar att värmen fick folk att längta efter ett dopp. Så det var gott om folk och djur i rörelse.