Bloggar > Vanlife på 0,25% > Köpa och bygga egen van? ...

Vanlife på 0,25%

Vandring, Vanlife, DIY, Paddling, Cykling

Köpa och bygga egen van? Mina reflektioner kring bilköp!

 

Att bygga en egen van/husbil är ett otroligt kul projekt, roligare blir det även om du gör det tillsammans med någon, kanske en vän eller varför inte din partner?

Hur som helst, någonstans måste man börja och här nedan kommer mina tankebanor kring inköp av van. Jag har valt att skriva inlägget mot bilar i prisklassen 20 till 70 000, och årsmodeller kring 2007-2014, men självklart kan du applicera dessa tankebanor kring andra priser och årsmodeller.

BUDGET - A och O.  Vad har du tänkt att lägga på just specifikt "bilen", 20 000, 30 000, 50 000? När du satt en budget kan du börja undersöka vad det finns för bilar.  

Beroende på din budget för inköpspriset så finns det olika kriterier du kommer kunna uppfylla och några som du tyvärr måste släppa.

När du kollar på en bil i 20 000 klassen är det inte omöjligt att du behöver släppa:
Att köpa en besiktad
Att köpa en med fungerande motor / koppling / växellåda
Att köpa en ”fixbar”  med rost som går att laga utan svets.
Att den gått få mil, och även saknar historik på hur den servats.   Med långa mil brukar jag tycka att över 25 000 mil.
Dåliga däck (på många van sitter lite grövre och större däck vilket är dyrt)
Många ägare >15

Kollar du på en bil i 40 000 klassen är det högst troligt att du istället kommer kunna hitta:
Relativt fri från rost, dvs räddningsbart utan att behöva svetsa.
Fungerande motor och växellåda, var uppmärksam på koppling dock!  En sliten koppling riskerar att slira, och till slut kommer det slirande kopplingen orsaka ett dyrt haveri.
Du kommer dock även här behöva vara uppmärksam på däcken skick, se gärna till att få med ett par vinterdäck, även om du inte tänk använda bilen vintertid kan det finnas gånger du behöver flytta bilen under vintertid och då vill du inte köra med sommardäcken.
En bil för 40 000 bör även ha lite dokumentation som ”visar” på att bilen servats sista tiden tex oljebyten med mera.
Bilen bör även vara besiktad!
Finns det ordentligt med dokumentation på bilen så är inte miltalen inte ett ”stort” problem, men i 40 000 klasen är det rimligt att bilen gått någonstans kring ca 10 000 – 22 000 mil.
Antal ägare runt >5-10 st

Kollar du på en bil i 70 000 prisklassen bör du kunna ställa kraven:
Bra dokumentation på allt som blivit gjort under åren.
Relativt få ägare <5  stycken
Hela bilen ska ge ett gott helhetsintryck, inga bulor och minimalt med ytlig rost.
Besiktad för minst 6 månader framöver.
Hel och fin i både skåp och förarhytt.
Miltal runt 7000-15000.
Kort och gott, bilen ska ett mycket gott helhetsintryck.

Fler aspekter som kan göra plus i kanten:
Dragkrok, finns många gånger en dragkrok är underbar. Bogsering, dra släpvagn (tänk på att en van väger mycket och därför får du ofta inte dra speciellt tunga släp, men obromsade lätta släp går bra!)
För dig som cyklar finns det även otroligt bra cykelhållare, som man fäster på dragkroken.  

Fina däck = välvårdad bil, jag har redan nämnt det men däck är otroligt viktigt för säkerheten och körupplevelsen, men även för driftsäkerheten. Att få punktering i Norge…. Det vill man inte.
Jag har även fått känslan av: Har bilen fina däck är bilen välskött, är däcken slitna och framför allt ojämnt slitna är något fel och ingen har ”orkat” bry sig, hur är det då med andra saker?

Extraljus, att köpa en bil med färdigdraget kablage och redan monterade extraljus sparar dig ett par 1000 och en hel del tid i montering!

Längder och höjd, en bil som är under 6 meter är ofta billigare på färjor och broar! Tänk även på att de flesta skåpbilar finns i olika höjder, hitta den höjd du är intresserad av!

Vad kör jag då själv?
Jag har byggt min Van på en Peugeot boxer från 2008, när jag köpte den hade den gått ca 12 000 mil, var besiktad för ca 8 månader framöver. Jag fick dessutom med vinterdäck på aluminiumfälgar och extra ljus.  Bilen låg ute för 45 000 och jag lyckades få med mig den hem för 42 000.

Att köpa och skriva inlägg om Vanlife är otroligt kul, men nu har jag suttit för länge och har faktiskt inte ro att sitta längre, igår monterade jag mina nya däck på min mountainbike, som denna gången blev ett lite hårdare däck från Schwalbe. Vi har nyligen flyttat till villa och håller på att utforska alla små fina grusvägar här omkring så ville ha ett däck med lite mer rull än mina tidigare! Däcken jag köpte hittar ni här om ni också är sugna på däck med lite mer bättre rull!
https://www.tooorch.com/product/dack-schwalbe-furious-fred-addix-speed-50-622-29x2-00-vikbart

Njut av vår solen så hörs vi snart i ett nytt inlägg, ni får gärna kommentera om det är något inom Vanlife ni undrar om så ska jag försöka få ner det i text!

Haj!

Inlagt 2020-03-26 10:29 | Läst 3464 ggr. | Permalink
Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
» Visa även betygsättningar utan kommentar

Logga in

Tips!